مدیر جهاد کشاورزی خرم‌آباد خبر داد:

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم‌آباد گفت: یک هزار هکتار از اراضی آبی و دیم حوزه شهرستان خرم‌آباد به کشت گندم بذری اختصاص‌یافته است.

به گزارش لرستان خبر، مراد بیرانوند ظهر پنجشنبه در بازدید از سایت در حال برداشت ۱۰۰ هکتاری گندم بذری دشت «مدبه» با اشاره به اینکه بیش از یک هزار هکتار از اراضی آبی و دیم حوزه شهرستان خرم آباد به کشت گندم بذری اختصاص یافته است، اظهار داشت: برای افزایش و یا کاهش عملکرد در واحد سطح دو مقوله عوامل محیطی شامل سرما، گرما، باران و عوامل ژنتیکی مانند آماده سازی زمین، کود، بذر مناسب، عملیات کاشت، داشت و برداشت، کنترل ریزش تأثیر گذارند که در همین راستا همه برنامه های کاشت، داشت و برداشت گندم بذری با نظارت مستمر کارشناسان تولیدات گیاهی شهرستان خرم آباد و مراکز تابعه و با همکاری و هدایت کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی استان صورت گرفته است.

وی پیش بینی کرد که از این مزارع بیش از ۲۵۰۰ تن بذر مرغوب برداشت و به مراکز خرید تحت نظارت مرکز تحقیقات کشاورزی استان، تعاون روستایی و بخش خصوصی طرف قرارداد برای طی مراحل بوجاری، استانداردسازی، بسته بندی و نصب گواهی سلامت تحویل شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم آباد میزان نیاز بذری حوزه شهرستان خرم آباد را حدود ۷۰۰۰ تن اعلام کرد و افزود: متعهد هستیم در سال زارعی آینده ۵۰ درصد نیاز بذری کشاورزان را تأمین کنیم.

بیرانوند به کشاورزان توصیه کرد: به منظور افزایش تولید در واحد سطح و بهبود معیشت و دخیل شدن در تولید محصول استراتژیک گندم و خودکفایی کشور؛ از بذور اصلاح شده تولیدی و دارای گواهی سلامت مؤسسه ثبت و گواهی بذر استان لرستان استفاده کرده و از بذور تولیدی خود که عملکرد مناسبی ندارند حتی المقدور استفاده نکنند.

انتهای پیام/

منبع: مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات