بدهکاری و نابسامانی وضعیت کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر سبب شده تا کارگران تنهاترین کارخانه شهرستان پلدختر این روزها پس از پیگیری مطالبات و حقوق معوق خود تهدید به اخراج شوند.

به گزارش لرستان خبر، دغدغه و مشکلات مالی کارگران کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر سبب شد تا خبرگزاری تسنیم در گزارشی با عنوان «وقتی نان کارگران آجر می‌شود/از بدهکاری تا فرسودگی تجهیزات کارخانه پلدختر» به‌طور مفصل به وضعیت کارخانه آجر و ماسه آهکی، تنهاترین کارخانه پلدختر بپردازد.

در گزارش قبل پای صحبت چند تن از کارگران و مدیر این کارخانه نشستیم تا از مشکلات و وضعیت این کارخانه برایمان بگویند که کارگران از حقوق‌های معوقه چندساله خود گفتند و مدیر کارخانه از فرسودگی تجهیزات و بدهکاری کلانی که برای این کارخانه به میراث مانده است.

وعده‌ مدیر عملی نشد!

مرتضی اسدی مدیر کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر چاره رفع مشکلات کارخانه را در راه‌اندازی خط دوم این کارخانه دانست و وعده داد نهایت تا نهم تیرماه 96  خط جدید کارخانه راه‌اندازی می‌شود؛ وی که راه‌اندازی خط دوم را واجب‌تر از پرداخت حقوق کارگران می‌دانست مطرح کرد که اگر خط دوم راه‌اندازی شود با فروش تولید آن تمام مطالبات کارگران پرداخت و حقوق آن‌ها به‌موقع پرداخت می‌شود.

اما ازآنجاکه مشکلات این کارگران همچنان پابرجا مانده است و خبری از راه‌اندازی خط جدید نیست بار دیگر به مشکلات این کارگران پرداختیم تا شاید برای رفع مشکلات کارگران کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر قدم‌های اساسی و جدی‌تری برداشته شود.

کارگرانی که به اخراج تهدید می‌شوند

کارگر کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر یکی کارگران کارخانه آجر آهکی پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: وضعیت کارگران کارخانه نسبت به گذشته هیچ بهبودی که پیدا نکرده هیچ بدتر هم شده است چون کارگران برای پیگیری مطالبات خود یک صورت‌جلسه محرمانه به مسئولان استان دادند تا موضوع رسیدگی شود اما مدیر کارخانه به نامه دسترسی پیداکرده بود و امضا کارگران معترض را دیده بود  اکنون نیز می‌خواهد چند نفر از آن‌ها را اخراج کند.

وی افزود: از برخی از مسئولان استان انتظار می‌رفت به کارگران کمک کنند اما همان مسئولان به‌جای اینکه مشکلات را حل کنند خود نیروی جایگزین برای کارخانه می‌فرستند.

کارگران کارخانه آجر آهکی پلدختر عنوان کرد: مدیر کارخانه همیشه وعده‌های زیادی برای راه‌اندازی خط‌های تولیدی دیگر این کارخانه می‌دهد اما همه وعده است و هنوز هیچ کدام اجرایی نشده است.

مسئولان کارخانه آجر آهکی را دریابند

وی کارخانه آجر آهکی پلدختر را تنها کارخانه این شهرستان دانست و بیان کرد: مسئولان برای ایجاد کارخانه سیمان پلدختر پیگیری می‌کنند اما این کارخانه را که فعال است دارند با دستان خودشان به تعطیلی می‌کشانند پس از مسئولان تقاضا داریم این کارخانه را که نان چندین کارگر را می‌دهد را دریابند.

کارگران کارخانه آجر آهکی پلدختر با اشاره به اینکه این کارخانه ماهیانه حدود 200 میلیون تومان درآمد دارد، بیان کرد: در ماه‌های قبل تنها 200 یا 300 هزار تومان به هر کارگر پرداخت می‌شد اما طی دو ماه اخیر با توجه به فشارهای وارده از سوی کارگران به برخی از کارگران حدود یک‌میلیون و 500 هزار تومان پرداخت شد.

وی به حقوق‌های معوق، عدم پرداخت عیدی کارگران و بدهی کارخانه به سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: این کارخانه نیاز به تغییر و تحول مدیریتی دارد چون قبلا این مشکلات را نداشت و اکنون اوضاع بدتر شده است؛ همه مسئولان در جریان هستند اما متأسفانه همیشه پیگیری‌های کارگران به نتیجه نمی‌رسد.

 اصول و قواعد لازم  در واگذاری کارخانه رعایت نشده است

 سید حمید رضا کاظمی نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت کارخانه آجر آهکی شهرستان پلدختر اظهار داشت: بانک مسکن مالک این کارخانه بوده و آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است اما در این واگذاری اصول و قواعد لازم رعایت نشده است به‌طوری‌که فردی با سند کارخانه وامی گرفته و ایران را ترک کرده است.

وی افزود: بانک‌ها نیز پیگیر مطالبه خود هستند و اکنون کارخانه نیز تقریباً نیمه فعال است و در حدی نیست بتواند خود را اداره کند و پول کارگر را پرداخت کند.

کارخانه آجر آهکی پلدختر در آستانه ورشکستگی

نماینده مردم پلدختر در مجلس بابیان اینکه کارخانه آجر آهکی پلدختر ازنظر مالکیت بلاتکلیف است، عنوان کرد: این کارخانه اکنون حالت ورشکستگی دارد.

وی بیان کرد: اکنون بانک‌ها باید این کارخانه را تعیین تکلیف کنند، یا آن را به فرد دیگری واگذار کنند تا بحث قضائی آن را حل کند و یا خود باید تصدی‌گری و مسئولیت آن را به عهده بگیرند تا احیاء شود.

گزارش از سکینه بیرانوند

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات