نخستین جشنواره فرهنگ با محوریت جنگ نرم، اقتصاد مقاومتی، خانواده، حجاب و عفاف و اشتغالزایی در بروجرد به همت فرهنگسرای زنان آغاز به کارکرده تا تلفیقی از خودباوری جوانان در مفهوم آتش به اختیار باشد.

به گزارش لرستان خبر، نخستین جشنواره فرهنگ با محوریت جنگ نرم، اقتصاد مقاومتی، خانواده، حجاب و عفاف و اشتغالزایی از 14 تیر در بروجرد به همت فرهنگسرای زنان در پارک شهید بهشتی بروجرد آغاز به کارکرد و به مدت 10 روز تا 24 تیرماه ادامه دارد.

در این جشنواره، نمایشگاه برنامه‌های تنوعی برای گروه‌های سنی مختلف برگزار می‌شود تا نمودی عینی از خودباوری و اقتصاد مقاومتی در بستر خانواده‌ها و نیز ترویج فرهنگ و آئین ناب اسلامی باشد و جوانان و نوجوانان با مؤلفه‌های جنگ نرم آشنا شده و در جهت تقویت بنیان‌های اعتقادی خود تلاش کنند.

خودباوری و خوداشتغالی

سبحان فرخ فال مدیرعامل موسسه فرهنگی زنان و خانواده بروجرد، دبیر کارگروه جمعیت و خانواده قرارگاه فرهنگی خاتم‌الاوصیا استان لرستان و مدیر این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بابیان اینکه در این جشنواره هدف جذب حداکثری مردم است، می‌گوید: این جشنواره برای نخستین بار در یک محیط باز در شهر بروجرد در حوزه‌های مختلف با حضور بانوان سرپرست خانوار و جوانانی که توانسته‌اند با دریافت تسهیلات خوداشتغالی کسب‌وکاری راه انداخته و اشتغالزایی کنند در بروجرد در حال برگزاری است.

وی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه خانواده می‌افزاید: در این زمینه پویشی در حوزه خانواده و حجاب و عفاف راه‌اندازی شده تا با پرسش‌هایی از مخاطبان در رابطه با این موضوع چالش‌های حوزه حجاب و عفاف و نظر شهروندان جمع‌آوری شود و در نتیجه برنامه‌ریزی مطلوب صورت پذیرد که این اقدام برای اولین بار سال گذشته در خرم‌آباد توسط فعالان حجاب و عفاف آغاز شد و نتایج خوبی نیز در برداشت.

دبیر کارگروه جمعیت و خانواده قرارگاه فرهنگی خاتم‌الاوصیا لرستان عنوان می‌کند: قرار است این جشنواره به‌صورت سالانه درزمانی مشخص برگزار شود که در حوزه‌های مختلف فرهنگی با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری اقدامات مؤثری انجام می‌شود.

وی با دعوت از همه مسئولان و فعالان فرهنگی که در این زمینه دغدغه‌مند هستند، بیان می‌کند: با همکاری همه سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توان از سال‌های آتی جشنواره‌ای قوی‌تر و پربارتر برگزار کرد.

دغدغه‌ای که ملی شد

در فضاسازی‌های محیطی این جشنواره تأکید خاصی بر روی سند 2030 شده است، مدیر نمایشگاه در این باره افزود: در سند 2030 خانواده و فرزندان و کانون گرم خانواده مورد هدف قرار گرفته‌اند و یکی از دغدغه‌های این روزهای همه فعالان فرهنگی سراسر کشور سند 2030 است که رهبر انقلاب این موضوع را مستقیماً در دیدار با معلمان رد کردند و بارها سخنرانی‌های متعددی در این زمینه داشته‌اند که این سند نباید اجرایی شود بنابراین تلاش شده در این جشنواره دلایل رد این سند توسط مقام معظم رهبری بازخوانی شود.

فرخ فال می‌افزاید: در بخش‌های دیگری از جشنواره در زمینه آتش به اختیار فرهنگی و مفهوم این دستور رهبر انقلاب به افسران جنگ نرم فرهنگی فضاسازی‌های محیطی صورت گرفته و در آن‌ها اعلام‌شده که منظور از این آتش به اختیار کار تمیز فرهنگی و شایسته نظام جمهوری اسلامی توسط فعالان فرهنگی است.

وی می‌گوید: در حوزه اقتصاد مقاومتی از همه‌کسانی که تولیداتی را عرضه می‌کنند دعوت‌شده تا در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های خود در بخش نمایشگاه این جشنواره را عرضه کنند.

دبیر کارگروه جمعیت و خانواده قرارگاه فرهنگی خاتم‌الاوصیا استان لرستان استقبال عمومی از برپایی این جشنواره را مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: مردم همواره پای‌کار بوده‌اند اما از فعالان فرهنگی انتظار می‌رود در این‌گونه فعالیت‌ها بیشتر مشارکت داشته باشند چراکه فعالیت‌های فرهنگی هزینه‌های بسیار بالایی دارد و این‌که یک موسسه و یا فردی خاص این هزینه‌ها را تقبل کند به‌طور حتم نمی‌تواند به‌خوبی حرکت کند بنابراین از همه فعالان فرهنگی توقع داریم که وقتی اقدامی فرهنگی صورت می‌گیرد با مشارکت و همکاری مانع از خارج شدن فعالیت از ریل اصلی و انقلابی آن شوند.

وی  می‌گوید: غرقه‌ها شامل تولیدکننده کیف و کفش از شهرستان دورود، غرفه فدک عرض کننده البسه با پوشش اسلامی توسط یکی از بانوان فعال در این عرصه، شرکت‌های اشتغالزا با فعالیت‌های اقتصادی، غرفه‌های آموزشی شبکه بهداشت، غرفه معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، غرفه انجمن بیماری‌های خاص با ارائه محصولاتی که هزینه آن صرف بیماری‌های خاص می‌شود، غرفه‌ای با فروش اسباب‌بازی که عواید آن به نفع کودکان بی‌سرپرست هزینه می‌شود و غرفه پوشاک و لوازم‌آرایشی بهداشتی است.

آموزش مقدم بر فروش محصولات اسلامی

بیشتر غرفه‌داران از جوانانی هستند که اقتصاد مقاومتی را با دست‌خالی معنا کرده‌اند و از سویی تمام غرفه‌ها نیز با پوسترهای ویژه حجاب و عفاف غرفه آرایی شده‌اند، علت این امر را مدیر نمایشگاه این‌گونه توضیح می‌دهد: باید به این نتیجه برسیم که درزمینه حجاب و عفاف فروش محصولات را کنار گذاشته و زمینه‌سازی و آموزش را احیا کرد چراکه نسل امروز پرسش‌هایی دارند که باید پاسخگویی شود و برای این منظور باید زمینه جذب آن‌ها فراهم شود و هنگامی‌که در ریل اصلی انقلاب قرار گرفتند می‌توان پوشاک اسلامی را به آن‌ها عرضه کرد.

وی تأکید می‌کند: در حوزه خانواده نیاز به آموزش برای بانوان است تا آگاهی بیشتری نسبت به شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای نامناسبی که امروزه با تمام قوا زنان ایرانی را مورد هجمه قرار داده‌اند، کسب کنند چراکه شبکه‌های ماهواره‌ای و فیلم‌های نامناسب با هزینه‌های کلان پایه‌های خانواده یعنی زنان را مورد هدف خود قرار داده‌اند.

دبیر کارگروه جمعیت و خانواده قرارگاه فرهنگی خاتم‌الاوصیا لرستان بر خروج مؤسسات مردمی و خودجوش از حالت جزیره‌ای تأکید کرده و می‌گوید: در این‌گونه فعالیت‌ها نباید درگیر اسم بود چراکه همه این اقدامات فرهنگی متعلق به حضرت صاحب‌الامر(عج) و خون شهداست و در صورت داشتن این دیدگاه این‌گونه هزینه‌ها اتلاف نمی‌شود و متمرکز به خروجی مناسبی می‌رسد.

گزارش از الهام شاهدپور

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات