فلک‌الدین یکی از محله‌های خرم‌آباد بوده، که با وجود قدمت بالا، اما از رنج­های فراوانی به درد آمده و گرد محرومیت چهره مردمانش را همانند نقابی در برگرفته است.

به گزارش لرستان خبر، الدین یکی از مناطق دور اما نزدیک یکی از هفت شهر برتر گردشگری است که با وجود قدمت بالا، اما از رنج­های فراوانی به درد آمده و گرد محرومیت چهره مردمانش را همانند نقابی در برگرفته است.
 

برای بازدید از منطقه فلک الدین خرم­‌آباد راهی می‌­شویم، هنوز مسافتی را طی نکرده که کوهی از نخاله­‌های ساختمانی و زباله‌­های متعفن در حاشیه جاده منتهی به این منطقه به استقبالمان آمدند تا گواهی شنیده­‌های حاکی از محرومیت باشند.

پای درد و دل مردم اهالی نشستیم، اهالی که در سخنان­شان گویی محرومیت را با جان و دل خریده و همسایه دیوار به دیوارشان شده، کمبود امکاناتی که در مناطق نه چندان مطلوب جهان سوم شوخی بیش نیست.

البته در سال گذشته نیز مدیریت ارشد استان به همراه مسئولان دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان برای بررسی وضعیت و کمبودهای محله فلک‌الدین در میان مردم حاضر شده و برای هر یک از دستگاه‌ها شرح وظایفی را در نظر گرفته بودند حال باید دید تا چه اندازه این اقدامات به ثمر نشسته است.

 

گلایه مردم از کمبود امکانات در محله فلک‌الدین

خانم میرزایی ساکن خانه‌ای در نبش پل جهادگران در خصوص مشکلات­ش می‌گوید: با افتتاح پل جهادگران توسط مسئولین خوشحال شدیم که در این میان شاید دستی به سر منطقه ما نیز کشیده و حداقل کوچه­‌هایمان آسفالت شوند اما متاسفانه با گذشت ماه­ها از افتتاح پل و وعده­های نه چندان قریب مسئولین، هنوز فقر برخی امکانات ما را رنج می‌­دهد.

وی ادامه می‌دهد: با وجود اینکه 100 خانوار هستیم که در این منطقه زندگی می­‌کنیم اما تنها یک سطل زباله آن هم در نبش خیابان قرار دارد و اهالی انتهای منطقه مجبورند دقایقی زباله را بر دوش گذاشته و آن را به سطل زباله بریزند.

این ساکن منطقه فلک الدین با اشاره به کمبود نیروی خدمات شهری اظهار می‌­کند: تنها یک نفر مسئول نظافت خیابان و فضای سبز است و این کمبود نفر سبب شده فقط قسمت آسفالت نظافت و مابقی مسیر توسط اهالی منطقه تمیز شود.

میرزایی مردم منطقه فلک الدین را قشری ضعیف و تنگ دست معرفی می‌­کند و معتقد است: اهالی و دانش آموزان این منطقه با تحمل سختی­‌هایی خود را به مرکز شهر و مدارس رسانده و حال اینکه با در نظر گرفتن یک خط واحد عمومی بسیاری از دغدغه‌­های ما حل خواهد شد.

جلوتر که می­رویم صدای خنده­ی بچه­‌های محل که فارغ از هر دغدغه ای در حال سپری کردن اوقات فراغت خود در کوچه­‌هایی خاکی و محروم از کوچکترین امکانات ورزشی هستند، گوشمان را نوازش می­دهد.

 

 

 

روشنایی ضعیف معابر

دارابی یکی دیگر از اهالی این منطقه در گفت‌­وگو با فارس به مشکل برق منطقه فلک‌الدین اشاره و می­‌گوید: روشنایی منطقه فلک الدین بسیار نامناسب است و با وجود زندگی ساکنین زیادی در این منطقه، اما تنها دو تیر چراغ برق آن هم با لامپ­های سوخته وجود دارد.

این شهروند با بیان اینکه مسئولین متعددی از جمله استاندار و شهردار از این منطقه بازدیدها داشته‌اند در ادامه بیان می­‌کند: شهرداری عوارض و مالیات را از ما دریافت می­کند اما با این حال مشکلات ابتدایی ما همانند آسفالت پابرجاست و کودکان ما از وجود یک فضای سبز اولیه با وسایل بازی محروم هستند.

 

 

وضعیت نامناسب فاضلاب محله

دارابی با ابراز نگرانی از آلودگی‌­های محیطی محله که در کمین کودکان و اهالی منطقه بوده می­‌گوید: فاضلاب کوچه­ها به مناطق پائین دست ریخته و مشکلات بهداشتی فراوانی را برای کودکان و اهالی منطقه به وجود آورده است.

حسنوند یکی از بانوانی است که چند سالی است که در این منطقه زندگی کرده و از وضعیت جدول کشی خیابان­‌ها گلایه‌مند است، در گفت‌وگو با فارس می‌­گوید: معابر جدول کشی مناسبی را ندارند و فاضلاب به داخل کوچه­‌ها ریخته و سبب جمع شدن حشرات موذی گشته است.

او به تجمع معتادین در زیر پل جهادگران اشاره کرد و معتقد است: زیر پل منطقه‌ای برای زیست معتادین شده و شبانه روز شاهد حضور آن­ها هستیم و با وجود جانمایی مناسب برای استقرار کانکس پلیس، هیچ نیروی انتظامی در این منطقه مستقر نشده و معتادین با خیال راحت به مصرف خود در زیر پل ادامه می­‌دهند.

خرداد ماه سال گذشته استاندار لرستان به همراه چند تن از مسئولین در بازدید از منطقه فلک الدین از اجرایی شدن 10 پروژه برای بهبود وضعیت این منطقه خبر داده بود که با وجود گذشت بیش از یک سال از این دیدار هنوز اقدامات در خور توجهی صورت نگرفته است.

 

آسفالت 70 درصد از معابر فلک الدین

شهردار منطقه 2 خرم‌آباد در خصوص آسفالت منطقه فلک الدین به خبرنگار فارس می‌­گوید: 50 سال است که توجهی به منطقه فلک الدین نشده و خوشبختانه در چند سال اخیر با انجام اقداماتی  70 درصد معابر آن آسفالت شده است.

کیومرث منصوری می­افزاید: با وجود دسترسی سخت جهت آسفالت برخی از کوچه­‌های این منطقه اما این کار انجام شده و بیش از 2 میلیارد تومان در این زمینه هزینه گردیده است.

وی از سرمایه گذاری 200 میلیون تومانی در ادامه برنامه آسفالت کوچه و معابر فلک الدین خبر داده و می­گوید: در روزهای اخیر شاهد آسفالت این منطقه به طور کامل خواهیم بود.

منصوری با اعلام اینکه مشکلات اولیه بهداشتی منطقه رفع می‌­شود، بیان می‌­کند: با بررسی‌­ها و بازدیدی که از منطقه صورت خواهد گرفت مشکل کمبود نیروی خدماتی این منطقه را نیز حل خواهیم نمود.

این مسئول خاطر نشان می‌کند: چندین اقدام در خصوص منع زباله‌ریزی و ریختن نخاله در جوار خیابان انجام شده اما متاسفانه با وجود جریمه­های سنگین این کار همچنان ادامه دارد و از این پس با قراردادن چند نگهبان تلاش خواهیم کرد این اتفاق تکرار نشود.

تلاش برای احداث فضای ورزشی در فلک الدین

مسئول دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان لرستان نیز در گفت­‌وگو با خبرنگار فارس در خرم­‌آباد، اظهار می‌­کند: طبق بازدیدی که سال گذشته به همراه استاندار از منطقه فلک الدین انجام گرفت یکی از پروژه­های محول شده به دستگاه ورزش و جوانان، ایجاد فضای ورزشی در این منطقه بود.

سجاد فلاح نژاد ادامه می‌­دهد: زمین خاکی به مساحت 7 هزار متر مربع روبه روی آرامستان فلک الدین قرار داشت که مصوب گردید ضمن تبدیل زمین خاکی به زمین چمن در مجاورت آن سالن ورزشی نیز احداث شود.

وی  تصریح می­‌کند: آذرماه سال گذشته با قراردادی که با پیمانکار بسته شد عملیات اجرایی احداث سالن کبدی بیش از 700 متر آغاز گردید اما متاسفانه به دلیل نبود اعتبار مالی لازم با پیشرفت فیزیکی حداقلی آن روبه رو هستیم.

فلاح نژاد از تخصیص اعتبار برای تکمیل پروژه سالن کبدی خبر می‌­دهد و می­‌گوید: امسال با توجه به اعتبار در نظر گرفته شده انتظار می­رود مراحل بهره برداری از سالن کبدی در ایام دهه فجر امسال صورت پذیرد.

 

تامین روشنایی معابر

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان نیز در گفت‌­وگو با خبرنگار فارس در خرم‌­آباد، اظهار می­‌کند: از سال گذشته تاکنون روشنایی بسیاری از معابر منطقه فلک الدین انجام گرفته است.

فریدون خود نیا در خصوص مشکل روشنایی معابر نبش پل جهادگران خاطرنشان می‌کند: به دلیل مشخص نبودن معبر و همچنین نداشتن جدول کشی مناسب منطقه فلک الدین منتهی به قبرستان از روشنایی لازم برخوردار نیست.

وی ادامه می­‌دهد: با هماهنگی صورت گرفته، مقرر شده که شهرداری در منطقه فلک الدین کار جدول بندی پیاده روها را سامان بخشیده تا ما بتوانیم روشنایی این بخش از شهر خرم‌آباد را تامین نماییم.

 

پیگیری جهت حل‌و‌فصل مشکلات فاضلاب محله

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان نیز در خصوص وضعیت فاضلاب منطقه فلک الدین می‌­گوید: منطقه فلک الدین دارای شبکه فاضلاب بوده و تمامی تلاش­ها در رفع موانع و مشکلات آب و فاضلاب در این منطقه خواهد بود.

حمیدرضا کرموند قول بررسی مشکل آب و فاضلاب کوچه‌های محله فلک الدین را داد و گفت: در اولین فرصت به منطقه رفته و مشکل آن را حل خواهیم نمود.

به هر حال با وجود اقدامات صورت گرفته اما همچنان مردم محله فلک‌الدین در انتظار تحقق تمامی وعده‌های مسئولان هستند چرا که باید پذیرفت که استانداردهای زندگی شهری در این منطقه رعایت نشده و باید گام‌های اساسی‌تری برای حل و فصل مشکلات این محله برداشته شود.

 از سوی دیگر پیشنهاد می‌شود مدیریت ارشد استان پس از گذشت چند ماه از حضور خود در جمع مردم فلک الدین بار دیگر به میان آنها آمده و درصد تحقق وظایف هر یک از دستگاه‌های مسئول را مورد بررسی قرار دهد.

انتهای پیام/

گزارش از پریسا قربانی نژاد

منبع: فارس

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات