با وجود گذشت 12 سال از آغاز روند آزادسازی، اینک شاهد خیز دیر هنگام مسوولان حریم بقعه امامزاده جعفر (ع) بروجرد هستیم.

به گزارش لرستان خبر، آزادسازی حریم بقعه امامزاده جعفر(ع) این شهرستان بر اساس گفته‎های مسوولان به حدود 12 سال پیش برمی‎گردد، اما با وجود گذشت بیش از یک دهه این طرح تاکنون نیمه کاره مانده و به اتمام نرسیده است.
 

شهرداری طی سال‎های گذشته با خرید قریب به 6 هزار متر مربع از املاک قرار گرفته در حریم بقعه امامزاده جعفر (ع) بروجرد استارت اجرای طرح آزادسازی را زده است، اما پس از آن به دلایل مختلف از جمله بروز مشکلات مالی در شهرداری و ناتوانی این نهاد در آزادسازی بیش از 8 هزار متر مربع از اراضی دیگر این طرح همچنان نیمه تمام ماند.

نکته مهم اینکه مادامی که آزادسازی کامل حریم امامزاده جعفر (ع) صورت نگیرد، نمی‎توان گام بعدی را به پیش رفت و نسبت به اجرای هر گونه طرح پیشنهادی در این زمینه اقدام کرد.

اگر چه آزادسازی کامل حریم امامزاده جعفر (ع) در عمر کاری شورای چهارم شهر بروجرد نیز مطرح بود، امام عملأ در این دوره چهار ساله موفقیتی در این زمینه حاصل نشد و گمانه‎زنی‎های دیگر مبنی بر مشارکت بخش خصوصی در این باره نیز به ثمر ننشست.

از سویی اجرایی نشدن کامل طرح آزادسازی حریم این امامزاده نابسامانی‎هایی را ایجاد کرده و شرایطی را رقم زده است که به هیچ وجه شایسته این امامزاده واجب‎التعظیم و شهرستان بروجرد به عنوان مهد فرهنگ و تمدن نیست.

امروز و با وجود گذشت سال‎ها از آغاز طرح آزادسازی حریم امامزاده جعفر (ع) بروجرد جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری با حضور مسوولان امر استانی و شهرستانی برگزار شد، تا با تعیین وظایف هر یک از دستگاه‎های مرتبط به هر گونه اهمال و کم کاری در این باره پایان دهد.

در ابتدای جلسه بحث بر سر تعیین سهم شهرداری، اداره اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آزادسازی 8  هزار و 264 متر مربع از املاک باقیمانده در حریم امامزاده جعفر (ع) می‎رفت که نتیجه‎ای به همراه نداشته باشد.

اما پس از آن با وساطت فرماندار و انعطاف مدیر کل اوقاف و امور خیریه مقرر شد که شهرداری و اداره اوقاف و امور خیریه هر کدام یک سوم از آزادسازی حریم امامزاده را متقبل شوند، همچنین فرماندار بروجرد اعلام کرد که آزادسازی یک سوم باقیمانده نیز با همکاری فرمانداری و اداره کل میراث فرهنگی لرستان محقق می‎شود.

البته اینک باید منتظر ماند و دید که آیا مصوبات جلسه امروز تا چه اندازه رنگ واقعیت به خود می‎بیند و آیا مسوولان و متولیان امر در بازه زمانی معقول موفق به انجام تعهدات خود در قبال آزادسازی کامل حریم امامزاده جعفر (ع) می‎شوند.

*آزادسازی 6 هزار متر مربع از حریم امامزاده جعفر(ع)

سرپرست شهرداری بروجرد گفت: از حدود 12 سال پیش موضوع آزادسازی و ساماندهی حریم امامزاده جعفر(ع) بروجرد و اجرای طرح توسعه آن در شورای شهر و شهرداری مطرح شد.

غلام عباس یاراحمدی اظهار کرد: در عمر کاری شورای دوم و سوم شهر بروجرد که شهرداری از منابع درآمدی بهتری برخوردار بود، 5 هزار و 936 متر مربع از املاک قرار گرفته در محدوده حریم این امامزاده خریداری و تملک شد.

وی عنوان کرد: پس از آن و با وجود بروز مشکلات مالی در شهرداری بروجرد این نهاد دیگر قادر به ادامه روند خرید املاک و آزادسازی همه حریم امامزاده جعفر (ع) نشد و طرح آزادسازی نیمه کاره ماند.

*8 هزار متر مربع نیازمند آزادسازی است

سرپرست شهرداری بروجرد تاکید کرد: به این ترتیب از مجموع 28 هزار و 800 متر مربع مساحت حریم امامزاده جعفر(ع) که 14 هزار و 600 متر مربع آن را قبور اطراف امامزاده تشکیل داده است، 5 هزار و 936 متر مربع خریداری شده است و باید نسبت به خریداری 8 هزار و 264 متر مربع دیگر اقدام شود.

یاراحمدی با اشاره به اینکه تاکنون تنها شهرداری بروجرد نسبت به خرید املاک حریم امامزاده اقدام کرده است، ادامه داد: اداره اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تا به حال نقش و سهمی در این باره ایفا نکرده‎اند.

وی بیان کرد: اگر چه مقرر شده است که طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) توسط اداره راه و شهرسازی بازنگری و ایرادات احتمالی آن حذف شود که تا زمان آزادسازی کامل حریم امامزاده نمی‎توان نسبت به اجرای طرح توسعه‎ای آن اقدام کرد.

سرپرست شهرداری بروجرد با انتقاد از ورود نکردن اداره میراث فرهنگی بروجرد به موضوع آزادسازی حریم امامزاده جعفر (ع) گفت: در شهرستان خرم‎آباد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری لرستان تولی‎گری آزادسازی حریم قلعه فلک‎الافلاک را بر عهده می‎گیرد، اما چرا این اتفاق در مورد امامزاده جعفر (ع) بروجرد نمی‎افتد؟

*مرمت بقعه امامزاده جعفر(ع) در چند فصل

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد نیز گفت: این اداره نمی‎تواند، همه اعتبار سالانه خود را به آزادسازی حریم امامزاده جعفر (ع) اختصاص دهد، به عبارت بهتر این کار در شرایط فعلی اولویت نخست اداره میراث فرهنگی نیست.

حجت‎اله یارمحمدی اظهار کرد: در حال حاضر و با توجه به تنوع حوزه کاری اداره میراث فرهنگی شامل مرمت خانه‎ها و بناهای تاریخی این امکان وجود ندارد که همه اعتبار سالانه این اداره به پروژه آزادسازی حریم امامزاده اختصاص یابد.

وی عنوان کرد: از سویی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد ملکی را در اختیار ندارد که با فروش آن روی طرح آزادسازی حریم امامزاده جعفر (ع) سرمایه‎گذاری کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد تاکید کرد: از این گذشته شهرداری و اداره اوقاف و امور خیریه نسبت به آزادسازی حریم این امامزاده نگاه سرمایه‎گذاری دارند، در صورتیکه سازمان میراث فرهنگی در سرمایه‎گذاری آن نقشی ندارد.

یارمحمدی تصریح کرد: البته این اداره در چند فصل با صرف اعتبارات قابل توجه نسبت به انجام اقدامات مرمتی در بقعه امامزاده جعفر (ع) اهتمام ورزیده است.

* امامزاده جعفر (ع) نگین فرهنگی شهرستان بروجرد است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان گفت: بنای فاخر امامزاده جعفر (ع) بروجرد بنایی تاریخی و جزو معدود بناهای گنبدی است که در کشور خودنمایی می‎کند.

حجت‎الاسلام مرتضی خاکباز اظهار کرد: بقعه امامزاده جعفر (ع) بروجرد علاوه بر بنای فاخر تاریخی و مذهبی، به دلیل نزدیکی امامزاده به امام معصوم از اهمیت والایی برخوردار است.

 وی عنوان کرد: اداره اوقاف و امور خیریه در حال حاضر کار تسطیح، هم سطح‎سازی و محوطه‎سازی قبرستان جوار امامزاده در مساحت 14 هزار متر مربع را آغاز کرده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان بر ضرورت تقسیم کار دستگاه‎های اجرایی مرتبط در زمینه آزادسازی حریم امامزاده تاکید و خاطر نشان کرد: باید بستر به نحوی فراهم شود که این نگین فرهنگی به المان فرهنگی-مذهبی شاخصی در شهرستان بروجرد تبدیل شود.

خاکباز تاکید کرد: اداره اوقاف و امور خیریه به منظور تسریع در روند اجرای کار و ایفای سهم و نقش خود در این باره کار آزادسازی یک سوم از مجموع مساحت 8 هزار متر مربعی اطراف امامزاده جعفر (ع) بروجرد را انجام می‎دهد.

وی تصریح کرد: همچنین تسهیلات قرض‎الحسنه500 میلیون تومانی از سازمان اوقاف و امور خیریه برای امامزاده جعفر (ع) بروجرد درخواست کرده‎ایم.

گزارش از مژگان شمس

انتهای پیام/

منبع: فارس

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات