رئیس پارک علم و فناوری لرستان:

رئیس پارک علم و فناوری استان لرستان با بیان اینکه مجوز مرکز رشد شهرستان دورود کمتر از یک‌ماه آینده صادر می‌شود گفت: صندوق حمایت از فناوران به‌‌زودی در این استان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش لرستان خبر، محمودرضا شاکرمی اظهار داشت: هدف پارک‌های علم و فناوری در کشور این است که ایده‌های فناورانه را کمک کنند تا در نهایت به محصول تبدیل شوند.

وی افزود: هر پارکی یک حوزه ستادی و یک‌سری مراکز وابسته به آن دارد که ما آن به اسم مراکز رشد می‌شناسیم دو جریان ورودی فناوری داریم که یکی از سمت صنعت می‌آید و دیگری از سمت دانشگاه‌ها که معتقدم این جریانی که از سمت دانشگاه می‌آید باید پایه فناوری در پارک‌ها باشد به همین دلیل سیاست بر این شد تا ارتباط را با دانشگاه‌ها تقویت و بیشتر کنیم.

اخذ مجور مراکز رشد شهرستان‌های الیگودرز و دورود

رئیس پارک علم و فناوری استان لرستان عنوان کرد: از دفتر گسترش مجوز دو مرکز رشد مشترک با دانشگاه آزاد شهرستان‌های الیگودرز و دورود را گرفتیم چرا که دانشگاه‌ها بسترهای فیزیکی خوبی دارند.

وی بیان کرد: جمعیت دانشجویی کم شده است اما بسترها وجود دارد پس اینکه ما در یک محیط دیگری دوباره ساختمان ایجاد کنیم  عاقلانه نیست در همین راستا با دانشگاه لرستان به عنوان دانشگاه مادر که به نوعی تحصیلات تکمیلی اصلی استان در همین دانشگاه است، جهت ایجاد پارک علم و فناوری در دانشگاه وارد مذاکره شدیم که خوشبختانه کمک خیلی خوبی شد.

شاکرمی ضمن قدردانی از رئیس دانشگاه لرستان جهت واگذاری زمین ساختمان پارک علم و فناوری گفت: می‌توان گفت همه هستی پارک علم و فناوری از این دانشگاه گرفته شده است و تجربه نشان داده پارک‌هایی که دل دانشگاه یا در جوار دانشگاه نباشند به مرور زمان عمرشان را از دست می‌دهند و به نتیجه نمی‌رسند در در همین راستا مرکز رشد مشترک با دانشگاه راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه بسترهای فیزیکی پارک توسط دانشگاه مهیا می‌شود تصریح کرد:  پارک حمایت‌های مالی و مشاوره‌ای کارگاه‌ها را پارک انجام می‌هد که به نوعی این کار تا حدودی به مدل کشور تبدیل شده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان لرستان خاطر نشان کرد:  با راه‌اندازی پارک در دل دانشگاه دانشجو و اساتید بسیار راحت‌تر می‌توانند در مراکز ایده‌های خود را به سمت تجاری‌سازی ببرند، پارک نیز چتر حمایتی خودش را دارد.

پرداخت تسهیلات 75 میلیون تومانی به فناوران

وی اظهار داشت: برای حمایت  از فناوران تسهیلاتی تا سقف 75 میلیون تومان با تنفس‌های یکساله به آنها پرداخت می‌شود.

 شاکرمی افزود: اگر در این عرصه برنامه راهبردی نداشته باشیم به هدف نخواهیم رسید در این راستا ما برنامه راهبردی پنج ساله  پارک تدوین کردیم که در هیئت امنا تصویب شد و براساس آن برنامه در حال حرکت هستیم.

افتتاح پروژه عمرانی پارک علم و فناوری لرستان در آینده‌ای نزدیک

وی  با بیان اینکه پروژه عمرانی پارک به زودی افتتاح و پارک به دانشگاه منتقل می‌شود، عنوان کرد: در اراضی پارک تعدادی قطعه زمین را طراحی کردیم تا به به فناورانی که ایده‌های آنها به سمت تجاری‌سازی رفته است واگذار شود.

 رئیس پارک علم و فناوری استان لرستان به پیگیری برای ایجاد صندوق حمایت از فن آوران اشاره و بیان کرد: این صندوق حمایتی  می‌تواند در ایده‌های فن آوران مشارکت داشته باشد.

ایجاد صندوق برای حمایت از فن‌آوران لرستان

وی گفت: به جد دنبال راه‌اندازی این صندوق حمایتی هستیم و از آنجا که صندوق مربوط به بخش خصوصی سهامی خاص است  و تعداد سهام‌داران آن زیاد هستند روند کار کند است اما امیدوارم بتوانیم تا ظرف یک ماه آینده این صندوق را راه‌اندازی کنیم.

شاکرمی تصریح کرد: امیدواریم هم بسترهای فیزیکی و هم صندوق‌های حمایتی را برای فن‌آوران تقویت کنیم اما رسالت اصلی این است که با تعامل با دانشگاه‌ها و دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بتوانیم ارتباط بین دانشگاه و پارک را برقرار کنیم و بتوانیم از آن را از حالت صرفاً پژوهش محوری که قبلا بوده است بیرون بیاوریم.

لزوم گسترش پارک و مراکز رشد به کل استان

وی اظهارداشت: معتقدیم باید بحث پارک و مراکز  رشد را به کل استان توسعه دهیم چون استان ما یک شرایط خاصی دارد  و شهرستان‌ها با هم فاصله زیادی دارند  اکنون نیز در شهرستان بروجرد، الیگودرز، خرم‌آباد و دلفان مرکز رشد داریم و کار نهایی مرکز رشد دورود نیز در دفتر گسترش انجام شده است و کمتر از یک ماه دیگر مجوز آن صادر می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان لرستان افزود: برای  شهرستان پلدختر، کوهدشت و سلسله نیز یک مرکزی تحت عنوان مرکز شکوفایی خلاقیت راه‌اندازی کردیم که در حقیقت همین کار را انجام می‌دهند ولی این مراکز استقبال کمتری دارند و شورای تصمیم گیری مستقل ندارند  و زیر نظر پارک این کار انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در حقیقت ایده  فناوری که در شهرستان‌های شهرستان پلدختر، کوهدشت و سلسله وجود دارد در شورای پارک بررسی می‌شود و چنانچه ایده قابلیت تجاری سازی داشته باشد حمایت می‌شود.

حمایت از مراکز شکوفایی و نوآوری لرستان

شاکرمی بیان کرد: حمایت‌هایی که به سایر مراکز رشد می‌دهیم به این مراکز شکوفایی و نوآوری نیز ارائه داده می‌شود و چناچه ببینیم  بعد از یک سال ارزیابی ظرفیت فناوری دارند و تعداد شرکت هایی که به ما مراجعه کرده اند از حد نصاب بیشتر باشد آن موقع تقاضای مرکز رشد مستقل برای این شهرستان‌ها نیز داده می‌شود.

وی خاظرنشان کرد: همه این فعالیت‌ها ابزارهای جانبی هستند تا ما به آن هدف اصلی یعنی سالانه ایجاد چند شرکت از دل پارک و مراکز رشد برسیم و بتوانند کارآفرینی و خلق ثروت کنند.

رئیس پارک علم و فناوری استان لرستان اظهارداشت: مشکلی که اکنون در کشور وجود دارد بحث بازار است، محصولی که تولید می‌شود باید بازار پسند باشد که این مولفه‌های خاص خود را دارد تا بتواند قابلیت رقابت داشته باشند.

آمادگی ایجاد نمایشگاه برای معرفی محصول فن‌آوران

وی افزود: بحث بازاریابی موضوع پیچیده است در این راستا نیز در حال تلاش هستیم تا بتوانیم محصولات فناورهای استان را در کل کشور معرفی کنیم از طرفی سعی می‌کنیم  نمایشگاه‌ها را با هزینه پارک یا با هزینه‌های خیلی جزیی برگزار کنیم تا فناوران  بتوانند محصولات  خود را در این نمایشگاه‌ها معرفی کنند.

شاکرمی عنوان کرد: برای معرفی دستاوردهای فن آوران در نمایشگاه ملی کشوری و حتی خارج از کشور حمایت می‌کنیم ولی اکنون این چالش وجود دارد که چگونه مسیری فراهم شود تا فناوران راحت‌تر محصولات خود را معرفی کنند.

لزوم استاندارسازی محصولات فناوران

وی  با تاکید بر اینکه باید روی استانداردسازی محصولات کار شود بیان کرد: محصولی که ارائه می‌شود  باید با استاندارد و با کیفیت باشد و از نظر اقتصادی باید نسبت به مشابه آن ارزان‌تر باشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان لرستان گفت: چالش بازار محصول خاص استان ما نیست البته برخی از فناوران توانسته‌اند جای خود را  در بازار پیدا کنند اما برای برخی که جوان و دانشجو  مسئولان دولتی باید به این فناوران اعتماد کنند چون برند شدن محصولات این جوانان طول می‌کشد و مسئولان نباید فقط دنبال برند خاص باشند.


انتهای پیام/

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات