مدیر جهاد کشاورزی سلسله:

به گزارش لرستان خبر، هادی سپهوند ظهر چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به برگزاری جشنواره «گردو» در شهرستان سلسله گفت: درپی سفر  مهندس صفایی رئیس سازمان تعاونی روستایی کشور و بازدید از توانمندی های شهرستان سلسله به ویژه باغات گردو پیشنهاد جشنواره گردو در منطقه «کهمان» الشتر داده شد که مورد استقبال ایشان قرار گرفت.

وی افزود: از طرف مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سلسله به طور کتبی از ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان درخواست برگزاری جشنواره را کردیم که با این موضوع موافقت شد و درشهریور ماه این جشنواره برگزار خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سلسله ادامه داد: آنچه که مهم است، برگزاری اینگونه جشنواره ها بایستی دارای دستاوردهایی هم باشد که علاوه بر موارد مربوط به بازاریابی و فروش گردو و شناساندن بیشتر این منطقه در کل کشور؛ مردم این شهرستان دو دستاورد مهم را از این جشنواره انتظار دارند.

سپهوند افزود: یکی از این دستاوردها ایجاد کارگاه ها و صنایع بسته بندی برای ایجاد ارزش افزوده محصول گردو و ایجاد اشتغال بیشتر و دیگری ایجاد یک مرکز تحقیقات خاص گردو در زمینه های مختلف گیاه پزشکی، تغذیه، اصلاح و احیاء، آبیاری و روش های آن، ترویج ارقام جدید و پرمحصول و بسیاری موارد دیگر در ارتباط با گردو که در واقع موجب ارتباط هرچه بیشتر باغداران گردو کار و مراکز تحقیقاتی خواهد شد.

وی بیان داشت: البته این مرکز می تواند برای کل استان و حتی غرب کشور سرویس دهی مناسبی از نظر علمی داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سلسله با اشاره به اینکه در شهرستان سلسله ۴۰۰۰ هکتار باغ مثمر از انواع محصولات باغی وجود دارد که ۲۳۰۰ هکتار آن به کشت گردو اختصاص دارد، اظهار داشت: حدود ۵۸ درصد کل باغات سلسله به درخت گردو اختصاص دارد که از این سطح ۱۸۰۰ هکتار باغ بارور بوده و سالانه بیش از ۴۰۰۰ تن گردو در سلسله تولید می شود.

سپهوند یادآور شد: این مقدار تولید گردو در شهرستان سلسله، ۳۰ درصد گردوی تولید استان لرستان، ۱.۸ درصد گردوی تولیدی در کشور و ۰.۱۲ درصد گردوی تولیدی در جهان را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: همه گردوی تولیدی به صورت تازه خوری مصرف می شود و هیچگونه صنایع وابسته به این محصول در سطح شهرستان و جود ندارد.

انتهای پیام/

منبع: مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات