پل گپ یا پل صفوی را باید یکی از پل‌های تاریخی شهر خرم‌آباد دانست که به دلیل اقدامات غیر کارشناسانه صورت گرفته در دهه‌های گذشته، این پل منحصربه‌فرد نتوانسته آن‌گونه که باید و شاید حفظ و برای جذب گردشگر از آن استفاده شود.

به گزارش لرستان خبر، استان لرستان به‌واسطه موقعیت خاص جغرافیایی خود از دیرباز نقش مهمی در زندگی بشر داشته، به نحوی که در دوره‌های مختلف می‌توان تداوم زندگی را در این دیار مشاهده کرد. 
 

یکی از مهم‌ترین عوامل تداوم زندگی بشر در لرستان و همچنین وجود تمدن‌های مختلف را باید عبور آب‌های سطحی متعدد از این دیار دانست. 

 به همین دلیل است که گذشتگانمان در اعصار مختلف برای عبور و مرور از رودخانه‌ها اقدام به ساخت پل‌ها کرده‌اند و اکنون نیز به سبب وجود بیش از 100 پل تاریخی دیار مردمان لر به پایتخت پل‌های تاریخی لقب گرفته است. 

 از سوی دیگر در شهر خرم‌آباد نیز تمامی ویژگی‌های منحصربه‌فرد برای زندگی در تمدن‌های مختلف وجود داشته و به سبب عبور خرم رود از درون این دره اعجاب‌انگیز، شاهد احداث چندین پل تاریخی عظیم هستیم. 

پل "گپ" یا پل صفوی را باید یکی از پل‌های تاریخی شهر خرم‌آباد دانست که قدمت آن به دوره صفوی بازگشته و بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند پس از پل‌های دوران صفوی اصفهان این پل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. 

 

با این وجود به دلیل اقدامات غیر کارشناسانه صورت گرفته در دهه‌های گذشته، این پل منحصربه‌فرد نتوانسته آن‌گونه که باید و شاید حفظ و برای جذب گردشگر از آن استفاده شود. 

متأسفانه اکنون پل تاریخی صفوی خرم‌آباد را باید یکی از معدود آثار باستانی دانست که همچنان شاهد عبور و مرور گسترده وسایل نقلیه سبک و سنگین از آن هستیم و اقدامی در جهت حل‌وفصل این چالش‌ها نیز تاکنون صورت نگرفته است. 

اواخر سال گذشته بود که مسئولان میراث فرهنگی لرستان خبر از اجرای طرح مرمت و بازگرداندن پل تاریخی صفوی به حالت قدیمی خود دادند و حتی معاون میراث فرهنگی این اداره کل در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که این طرح پس از پایان تعطیلات نوروز اجرایی می‌شود. 

حتی به گفته مسئولان میراث فرهنگی پیمانکار طرح نیز انتخاب شده بود. 

پل گپ احیا می‌شود 

تصمیمی دیرهنگام اما مثبت/بازسازی و مرمت پل گپ در انتظار تحقق وعده‌های مسئولان/آغاز عملیات مرمت پل گپ در سال آینده 
http://lorestan.farsnews.com/news/13951223000454 

 با این وجود اکنون حدود 6 ماه از آن روزگار می‌گذرد، اما همچنان وضعیت بلاتکلیف پل گپ همچنان ادامه داشته و مسئولان نیز اقدامی در جهت اجرای طرح مرمت و سامان‌دهی این اثر تاریخی انجام نداده‌اند. 

حال باید دید تا چه زمانی باید شاهد بلاتکلیفی پل صفوی خرم‌آباد بود و آیا مدیریت ارشد استان در این زمینه ورود پیدا می‌کند؟ 

بی‌توجهی مسئولان به پل صفوی 

در همین زمینه یکی از شهروندان خرم‌آبادی در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: پل گپ اکنون ماهیت تاریخی خود را از دست داده و شاهد بی‌مهری مسئولان به این بنای تاریخی هستیم. 

رضا رستمی عنوان می‌کند: چرا باید روزانه تعداد زیادی خودروی سبک و سنگین بر روی این اثر باستانی لرستان عبور و مسئولان مسیر جایگزینی برای حل‌وفصل این مشکل پیدا نکنند؟ 

وی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد اراده لازم برای احیای دوباره پل گپ و حل‌وفصل مشکلات کنونی‌اش توسط مسئولان وجود ندارد و ادامه یافتن این شرایط مطمئناً در آینده نه چندان دور باعث ورود آسیب جدی به این پل تاریخی می‌شود. 

نقش مهم پل صفوی در جذب گردشگر 

یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی نیز در همین راستا بیان می‌کند: مسئولان استان بارها و بارها اعلام کرده‌اند که باید لرستان به مقصد گردشگری تبدیل شود، اما زمانی که ما قدر داشته‌هایمان را نمی‌دانیم چگونه انتظار تحقق این هدف را باید داشت. 

میلاد قربانی عنوان می‌کند: نمونه بارز این موضوع را باید پل گپ دانست که با وجود اینکه در فاصله اندکی از قلعه تاریخی فلک الافلاک قرار دارد، اما بسیاری از گردشگران از وجود آن بی‌اطلاع هستند. 

وی ادامه می‌دهد: دلیل این موضوع نیز عبور و مرور متعدد خودرو و همچنین احیا نشدن پل گپ بوده، باید شرایط برای معرفی این اثر به گردشگران مهیا شود. 

عقد قرارداد با پیمانکار برای اجرای طرح سامان‌دهی پل گپ 

در همین راستا معاون میراث فرهنگی استان لرستان نیز در گفت‌وگو با فارس، اظهار می‌کند: قرارداد مرمت و بازسازی پل گپ با پیمانکار منعقد شده، البته این اقدام باید بر اساس تخصیص اعتبار مصوب محقق می‌شود. 

بهاروند ادامه می‌دهد: از سوی دیگر موضوع مرمت پل گپ تنها مختص به اداره کل میراث فرهنگی نبوده و برای تحقق این هدف سایر ادارات و سازمان‌ها نیز باید وارد عمل شوند. 

وی عنوان می‌کند: به عنوان نمونه باید یک مسیر جایگزین برای عبور و مرور خودروها تأمین شود که برای انجام این مهم نیز مکاتبات زیادی انجام شده است. 

 

همکاری نکردن سایر ادارات برای احیای پل صفوی 

 این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه در صورت همکاری سایر ارگان‌ها و برطرف شدن موانع آماده اجرایی کردن طرح هستیم، اظهارمی‌کند: با توجه به قرارداد منعقد شده با پیمانکار در صورتی که مشکلات اشاره شده برطرف شوند، آماده اجرای طرح مرمت و بازسازی پل صفوی هستیم. 

معاون میراث فرهنگی لرستان عنوان می‌کند: برای مرمت و احیای پل گپ اعتباری در حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان مورد نیاز است که البته این اعتبار باید به صورت ملی تأمین شود. 

بهاروند بیان می‌کند: با وجود تخصیص نیافتن اعتبارات در صورت ایجاد هماهنگی سایر ادارات و تأمین مسیر جایگزین و برطرف شدن سایر مشکلات، می‌توان اقدام به عملیاتی کردن طرح احیای پل گپ کرد. 

وی در ادامه با اشاره به جزییات طرح احیای پل گپ، می‌افزاید: مطالعات زیادی برای احیای دوباره پل صفوی صورت گرفته و بر اساس طرح تهیه شده، پس از احیا، این پل به یک مسیر پیاده‌روی تبدیل شده و به طرح اولیه احداثش بازمی‌گردد. 

این مسئول عنوان می‌کند: در نظر داریم با احیای پل گپ یک مسیر گردشگری ا ز قلعه فلک الافلاک، باغ گلستان و پل گپ ایجاد کنیم تا گردشگران بتوانند با زیبایی‌های شهر خرم‌آباد بیشتر آشنا شوند. 

معاون میراث فرهنگی لرستان بیان می‌کند: با وجود تمامی موارد اشاره شده در صورتی که دستگاه‌های مختلف در کنار میراث فرهنگی باشند آماده اجرای طرح احیای پل صفوی خرم‌آباد هستیم. 

پل گپ یادگاری از دوران صفویه 

 

در همین راستا مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان نیز در گفت‌وگو با فارس، بیان می‌کند: پل صفوی یکی از پل‌های شاخص استان لرستان و یکی از بهترین نمونه‌های پل‌سازی در دوره صفوی بعد از پل‌های اصفهان است. 

علی‌جعفر مصطفی‌نژاد ادامه می‌دهد: این پل از نظر شکل، کالبد، ماهیت، فرم، معماری و تصاویری که اخیراً با همکاری مشاور طرح از آن گرفته دارای زیبایی بسیار زیادی بوده و شاهد وجود شاه‌نشین در این اثر نیز هستیم. 

وی اظهار می‌کند: پل صفوی با توجه به قرارگیری در محدوده قلعه فلک الافلاک و محور گردشگری که این محدوده را در بر می‌گیرد می‌تواند به عنوان یک عنصر اصلی و پایدار خودنمایی کند. 

این مسئول در ادامه بیان می‌کند: پل گپ به دلایلی قبل از انقلاب تخریب شده و پس از آن پایه‌های آن با بتن بازسازی و به شکل کنونی تبدیل می‌شود. 

مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان در ادامه با اشاره به مرمت پل صفوی، عنوان می‌کند: در مورد مرمت، حفاظت، نگه‌داری و سامان‌دهی این پل نظرات مختلفی وجود داشت و چندین جلسه تخصصی نیز گرفته شد. 

مصطفی نژاد بیان می‌کند: به این نتیجه دست‌یافتیم که بهترین تصمیم برای پل گپ خروج تمامی بتن‌های الحاقی به این و مرمت و بازسازی آن به سبک اولیه است. 

نبود اعتبار مانع اجرای طرح مرمت و احیای پل صفوی 

وی ادامه می‌دهد: به هر حال با همکاری مناسب معاونت عمرانی استانداری لرستان و سایر مسئولان استان و همراهی دفتر مدیریت بحران استانداری قرار بر این شد که از محل اعتبارات ستاد مدیریت بحران اعتباری برای مرمت این پل در نظر گرفته شود. 

این مسئول با اشاره به آمادگی کامل پیمانکار برای اجرای طرح در صورت تخصص اعتبارات، می‌افزاید: پیمانکار اکنون بخشی از مواد اولیه مورد نیاز برای مرمت این پل را نیز تهیه کرده و در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز آمادگی لازم برای اجرای طرح مذکور وجود دارد. 
وظیفه تامین اعتباران طرح بر عهده میراث فرهنگی است 

 

 در همین زمینه مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان نیز در گفت‌وگو با فارس، بیان می‌کند: اکنون اولویت اصلی مدیریت بحران تأمین خسارت‌های وارده به بخش‌های مختلف بوده و با توجه به اینکه پل گپ بر اثر سیلاب خسارتی ندیده نمی‌توان در شرایط کنونی و با توجه به کمبود بودجه از محل اعتبارات مدیریت بحران به آن کمک کرد. 

رضا آریایی عنوان می‌کند: به بیان دیگر دستگاه متولی باید در زمینه مرمت و احیای مجدد پل گپ گام بردارد. 
با وجود تمامی سخنان گفته به نظر می‌رسد که می‌توان با یک هماهنگی مناسب و مدیریت کردن شرایط اقدامات لازم را برای آغاز طرح احیای پل گپ مهیا کرد. 

به هر حال خواسته به حق مردم خرم‌آباد توجه بیشتر مسئولان به آثار تاریخی این دیار کهن بود ه چرا که اگر چنین آثاری در سایر استان‌ها بود قدرشان را بیشتر می‌دانسته و اکنون شهرت بسیار زیادی داشتند. 

 بیاییم در جهت تبدیل شدن لرستان به مقصد گردشگران گام برداریم که تحقق این موضوع نیز تنها با مدیریت جهادی، تخصصی و کارآمد امکان‌پذیر است. 

گزارش از علی عبداله زاده 

انتهای پیام/

منبع: فارس

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات