صنعت گردشگری شهرستان بروجرد با دارا بودن ظرفیتی گسترده از انواع آثار تاریخی و مواهب طبیعی می‌تواند به‌عنوان یکی از صنایع اشتغال‌زا و جذب سرمایه مطرح شود که متأسفانه چرخ این صنعت با تفکر برخی مدیران سنتی هنوز هم نمی‌چرخد.

به گزارش لرستان خبر، کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر بروجرد ظهر امروز به بررسی موانع سرمایه‌گذاری، ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در شهر بروجرد پرداخت تا با مصوباتی در این رابطه به زمینه‌های جذب سرمایه‌گذار به این شهرستان تأکید شود.

در این جلسه محمد پرهام رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر بروجرد بابیان اینکه سرمایه‌گذاری در تمام دنیا به سمت جذب گردشگر پیش می‌رود، گفت: هرچه رفاه در جامعه بیشتر باشد سهم گردشگری در سبد خانوار بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده در خصوص دعوت از سرمایه‌گذاران به این شهرستان اظهار داشت: سرمایه‌گذار برای حضور در شهر باید در ابتدا احساس امنیت کند و از سوی دیگر نیز نباید سرمایه بیت‌المال نیز صدمه ببیند.

عضو شورای شهر بروجرد به زمینه‌های مساعد جذب گردشگر در پل تاریخی قلعه حاتم این شهرستان اشاره و بیان کرد: برای هدایت گردشگران به سمت بازدید ازاین‌گونه آثار تاریخی در ابتدا باید امنیت منطقه و راه دسترسی و فضای سبز مناسب و اماکن خدماتی موردنیاز ایجاد شود.

عبور از مدیران سنتی

وی با انتقاد از عدم پاسخگویی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بروجرد به همکاری با شورای شهر در جهت ایجاد فضایی مناسب برای جذب گردشگران عنوان کرد: ظرفیت وی در حوزه اجرا به پایان رسیده و به‌رغم اینکه از وی برای حضور در جلسات این کمیسیون دعوت رسمی شده است در این جلسات حضور نیافته که با این نوع مدیران دیکتاتور در شهر برخورد می‌شود و این امر از وظایف شورای شهر است.

پرهام از تخریب بنای تاریخی شهرداری بروجرد طی سال‌های گذشته و عدم ساخت بنایی جدید در این محدوده انتقاد کرد و گفت: برای احداث ساختمانی جدید در این مکان به دنبال سرمایه‌گذارانی هستیم که این ساختمان را ساخته و به مکانی جدید تبدیل کنند.

ایجاد مجتمع سلامت گردشگری

وی از تلاش برای ایجاد مجتمع سلامت گردشگری با همکاری دانشگاه آزاد بروجرد خبر داد و افزود: به‌این‌ترتیب بیمارانی که به اعمال جراحی تخصصی نیاز دارند می‌توانند با حضور در بیمارستان آیت‌الله بروجردی علاوه بر انجام اعمال جراحی خود از بسترهای گردشگری این شهرستان نیز بهره‌مند شوند.

به گفته این عضو شورا سرمایه‌گذار این پروژه فردی از شیعیان بحرین است که توان سرمایه‌گذاری بالغ‌بر هزار میلیارد تومان در این شهرستان را دارد و باید زمینه جذب این سرمایه‌گذار فراهم شود.

وی با اشاره به تعطیلی بیشتر اماکن تاریخی و گردشگری این شهرستان تصریح کرد: عدم رعایت نظافت در این اماکن و نیز نبود برنامه‌ای برای درآمدزایی بیشتر در این اماکن بخش گردشگری بروجرد را با ضعف‌های ساختاری مواجه ساخته است.

پرهام ورود گردشگران به شهر را زمینه‌ساز رونق و شکوفایی اقتصادی و نشاط در شهر دانست و بیان کرد: هرچند که تغییر در این ساختار با مقاومت مدیران سنتی مواجه می‌شود اما تمامی اعضای شورای شهر بروجرد تلاش می‌کنند با در دست گرفتن اختیار و ابتکار عمل تغییری در این ساختار گردشگری به وجود آورند.

عملکرد بی‌ضابطه شوراها و شهرداری‌ها درزمینه سرمایه‌گذاری

رضا بهنود فر دیگر عضو شورای شهر بروجرد در این جلسه بابیان اینکه بخشی از سفرهای اعضای شورای شهر صرف لابی‌گری با سرمایه‌گذاران برای حضور در این شهرستان می‌شود، عنوان کرد: مانعی که همواره در این زمینه وجود داشته است عملکرد بی‌ضابطه شوراها و شهرداری‌ها در ادوار گذشته درزمینهٔ سرمایه‌گذاری است که هر زمینی را به کمترین بها به سرمایه‌گذاران داده اما هیچ پروژه‌ای به اتمام نرسیده است.

وی با انتقاد از بروکراسی‌های اداری پیچیده و ایجاد موانع بر سر راه سرمایه‌گذاران در شهر بیان کرد: این‌گونه عملکردها علاوه بر فرار سرمایه‌گذاران مانع توسعه شهر می‌شود بنابراین باید با حفظ ضوابط درروند سرمایه‌گذاری تسهیل شود.

این عضو شورای شهر بروجرد تأکید کرد: درزمینهٔ گردشگری باید به استانداردها توجه بیشتری شود چراکه ابنیه تاریخی گذشته از لزوم حفاظت و مرمت آن‌ها باید به سطح استاندارد نزدیک شود و این کار وظیفه شورای شهر است که با ایجاد زمینه مساعد سرمایه‌گذاران را جذب نماید.

در این جلسه همچنین اعضای شورای شهر خواستار ایجاد طرح اقامتگاه گردشگری و پیگیری برای ساخت مجتمع سلامت گردشگری و پیگیری پروژه‌های گردشگری نیمه‌تمام شدند.

اما این حرف‌ها و تأکیدات تنها در مقام جلسات و روی کاغذ و برای صورت‌جلسه‌ها می‌تواند رنگ و لعابی از خوش‌خدمتی مدیران نشان دهد اما آن روی سکه صنعت مغفول مانده گردشگری در بروجرد به نظر عدم تفاهم مدیران دستگاه‌های متولی است که نمی‌توانند دور یک میز به تفاهمی کارآمد در جهت بهبود شرایط گردشگری در این شهر تاریخی و با آثار فراوان از گذشتگان دست یابند. البته کنار زدن این تفکرات مدیرت سنتی نیز جرأت و شهامتی می‌خواهد که تاکنون از سمت شورای شهر مشاهده نشده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات