گزارش؛

به‌رغم عدم‌حمایت نهادهای متولی از فعالیت‌های فرهنگی در سطح مساجد شهرستان بروجرد برخی مساجد با حضور پرشور جوانان و نوجوانان این روزها رونق گرفته و هسته اصلی انجام فعالیت‌های مختلف شده‌اند.

به گزارش لرستان خبر، اگرچه هدف اصلی بنای مسجد ایجاد مکانی خاص برای عبادت و راز نیاز با خداوند متعال است و علت نام‌گذاری آن به مسجد نیز به این دلیل است که جایگاه سجده و تواضع در پیشگاه خداوند متعال است اما نباید از جنبه‌های دیگر مسجد غافل شد.

مسجد از آغاز پیدایش آن تاکنون به‌عنوان مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا(ص)، منشأ تحولات و خدمات، و پایگاهی برای ابلاغ پیام‌های الهی به شمار می‌رفت و  در حال حاضر نیز مساجد در زمینه‌های مختلف دارای فعالیت‌های گسترده هستند و هرقدر این فعالیت‌ها و کارکردها از تنوع بیشتری برخوردار باشد مسلماً از جذابیت و اقبال بیشتری در نزد افکار عمومی برخوردار شده و مورد استقبال گسترده‌تری از سوی تمامی اقشار جامعه، به‌ویژه قشر جوان قرار خواهد گرفت که نتیجه آن افزایش اعتقادات مذهبی و دین‌باوری در سطح جامعه خواهد بود.

مسجد امام صادق(ع)

یکی از مساجد فعال شهر بروجرد درزمینهٔ انجام امور و فعالیت‌های مختلف مسجد امام صادق(ع) واقع در خیابان قانی است. حجت‌الاسلام محمود میرزایی امام جماعت جوان 22 ساله این مسجد با فعالیت‌های خود توانسته است جمع کثیری از جوانان و نوجوانان محله را برای حضور در مسجد دعوت کند. حالا دیگر فعالیت‌های مسجد محله در میان اهالی ناشناخته نیست و هریک از اهالی گوشه‌ای از کار را برای انجام فعالیت‌های مختلف گرفته‌اند.

از برگزاری همایش‌ها و مراسم‌های ملی مذهبی مختلف گرفته تا کارگاه‌ها، نشست‌ها و کلاس‌های آموزشی. روحانی جوان این مسجد که خود از بسیجیان فعالی بوده که به‌عنوان مربی برتر طرح صالحین در کشور شناخته‌شده و به دیدار خصوصی مقام معظم رهبری رفته به‌رغم سن کمش توانسته تجربیات فراوانی در موضوعات مختلف فرهنگی، سیاسی و علمی کسب کند و آن‌ها را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

حالا مسجد امام صادق(ع) محلی شده برای درس و بحث علمی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و برای روحانی جوان انگیزه‌ای شده تا با حضور  جوانان در مسجد فعالیت‌های مختلفی انجام دهد.

دیدار با مقام معظم رهبری

روحانی این مسجد از همان روزی که به‌عنوان مربی برتر طرح صالحین به دیدار مقام معظم رهبری رفته تا به گفته خودش وضعیت فرهنگی بروجرد را برای معظم له شرح  دهد و مقام معظم رهبری نیز تأکید به استمرار و مداومت در اجرای این برنامه‌ها داشته‌اند تا به امروز که توانسته جوانان و نوجوانان مشتاق زیادی را برای انجام فعالیت‌های مختلف به مسجد محله بکشاند زمان زیادی نگذشته، وی هشت ماه است که در مسجد امام صادق فعالیت‌های مختلفی انجام داده که پای ثابت همه این فعالیت‌ها جوانان و نوجوانان بوده‌اند.

مسجد امام صادق(ع) به مسجدی برای تشریح مسائل مربوط به سبک زندگی اسلامی تبدیل‌شده است. دغدغه‌ای که مقام معظم رهبری داشته‌اند امروز در مساجدی همانند این مسجد به همت جوانان عینی شده است. دغدغه روحانی جوان  و بچه‌های مسجد نیز این روزها ترویج مبانی خانواده اسلامی است که با ورود فرهنگ غرب به فراموشی سپرده‌شده است. خودش می‌گوید با افزایش طلاق در شهرستان بروجرد تصمیم گرفته در این موضوع تحقیقاتی انجام دهد تا با دریافت‌های علمی و با کمک اساتید نسبت به برگزاری نشست‌هایی در مسجد دراین‌باره اقدام نماید و نتیجه را خوب ارزیابی می‌کند.

زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدا نیز دلیلی شده تا نشست‌های خاطره گویی رزمندگان از جبهه‌ها به‌صورت مداوم و مستمر در این مسجد برگزار شود.

برگزاری محفل انس با قرآن با حضور قاریان برتر شهری، استانی و کشوری،  برگزاری کلاس آموزش مؤذنی و مکبری برای نوجوانان، برگزاری کلاس‌های آموزش تخصصی قرآن و مداحی و نشست‌های تحلیلی مسائل سیاسی منطقه با حضور اساتید دانشگاهی و سپاهی ازجمله فعالیت‌هایی است که هسته اصلی شکل‌گیری آن در مسجد امام صادق(ع) است.

اقتصاد مقاومتی در مسجد

البته در این مسجد به گفته حجت‌الاسلام میرزایی برای نخستین بار در سطح مساجد شهرستان بروجرد نشست اقتصاد مقاومتی با حضور فعالان اقتصاد مقاومتی در این شهرستان و استان لرستان برگزارشده تا اهالی محل که بیشتر آن‌ها از اقشار کشاورز و کارگر هستند با منویات مقام معظم رهبری دراین‌باره آشنا شوند.

یکی دیگر از فعالیت‌های شاخص این مسجد که جوانان و نوجوانان بامطالعه و فهم مسائل روز به دنبال تبیین آن در زندگی اهالی محله خود هستند برگزاری نشست‌هایی درباره لزوم مصرف کالاهای داخلی است، موضوعی که همواره از تأکیدات مقام معظم رهبری بوده است تا مردم محل با آشنایی با این موارد بتوانند در اقتصاد کشور نقشی مهم ایفا نمایند.

مسجد امام صادق(ع) بروجرد این روزها توانسته است محلی برای اجتماع جوانان نخبه دانشگاهی، علمی و مذهبی شود تا با گردآوری نظرات مختلف در موضوعات روز بتوانند زمینه آشنایی مردم را با فرهنگ ناب ایرانی اسلامی فراهم کنند.

حجت‌الاسلام میرزایی پیش‌ازاین در مسجد قبا بروجرد با انجام فعالیت‌های فرهنگی مستمر توانسته بود مردم را تشویق به تحویل ماهواره‌های خود به بسیج کند که به‌این‌ترتیب 100 ماهواره به‌صورت داوطلبانه از میان مردم جمع‌آوری‌شده و قصد دارد با برگزاری نشست‌های بصیرتی ویژه دانش آموزان و مادران آن‌ها در فضای مسجد مضرات استفاده از ماهواره در خانواده‌ها را با حضور اساتید مجرب تشریح کند.

مسجد امام حسین(ع)

مسجد امام حسین(ع) واقع در بلوار دکتر شهیدی نیز از دیگر مساجدی است که با انجام فعالیت‌های شاخصی توانسته است زمینه حضور حداکثری اهالی محل را به مسجد فراهم نماید. محمود ارشد امام جماعت 53 ساله این مسجد که نزدیک به 5 سال است در این مسجد فعالیت‌های مفیدی را انجام داده برگزاری مراسم سخنرانی و مطالبه گری با حضور مسئولان این شهر و اردوهای مختلف داخل و خارج از شهر برای جوانان و نوجوانان را از فعالیت‌های این مسجد برمی‌شمارد.

بازدید از موزه شهدای پادگان و مراکز نظامی و کارخانجات شهرستان بروجرد همچون نساجی با حضور جوانان و نوجوانان این مسجد باهدف آشنایی نسل جوان با دستاوردهای نظام و نیز بازدید از روند تولید و کار از نزدیک در کارخانجات و تقویت زمینه کارهای گروهی و مبانی اقتصاد مقاومتی و ترویج تفریحات لازم برگزارشده است.

آستین همت نمازگزاران مسجد در ساخت مسکن برای محرومان

بچه‌های این مسجد تلاش می‌کنند با شناسایی محرومان محله کمک‌های مردمی که از طریق صندوق خیریه این مسجد جمع‌آوری می‌شود به دست آن‌ها برسانند.

حالا مساجد دیگر مکانی برای عبادت صرف نیست و نمازگزاران این مسجد از جوانان گرفته تا دیگر اهالی محله آستین همت بالا زده‌اند تا خانه‌هایی برای محرومان این محله باهمت خود بسازند. یکی هزینه این کار را می هد، دیگری استاد کاشی‌کاری است و آن یکی کارگری می‌کند تا خانه‌هایی پر از مهر و صفا به محرومان محله تقدیم کنند.

نمازگزاران این مسجد اغلب از جوانان و نوجوانان محله هستند که تمایل زیادی به شرکت در فعالیت‌های مختلف مسجد دارند و با حضور خود توانسته‌اند زمینه‌های فعالیت‌های مشارکتی فراوانی را فراهم نمایند.

غیبت نهادهای متولی در حمایت از فعالیت‌های فرهنگی شکل‌گیری شده با هسته مساجد در این مسجد نیز به‌وفور مشاهده می‌شود. کمبود امکانات ورزشی، علمی و فرهنگی مختلف شاید مانعی برای جذب نوجوانان و جوانان باشد اما در مسجد امام حسین(ع) امام جماعت مسجد تلاش کرده با استفاده حداکثری از فضا حضور همه اقشار محله را به مسجد تثبیت کند.

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات