آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در تدوین برنامه کاهش خسارات زلزله تهران به شهرداری تهران کمک می‌کند.

به گزارش لرستان خبر، آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در تدوین برنامه کاهش خسارات زلزله تهران به شهرداری تهران کمک می‌کند. این آژانس انواع حالت‌های وقوع زلزله در تهران و میزان خسارت و تلفات آنها را ارزیابی کرده است.

بر این اساس تهران روی سه گسل بزرگ «شمال تهران»، «ری»، و «مشا» قرار گرفته که در صورت فعال‌شدن آنها، بیشترین خسارت‌ها از گسل ری و کمترین آنها از مشا خواهد بود.

بر اساس نقشه «توزیع شدت لرزه‌ای» که جایکا برای زلزله آینده تهران تهیه کرده، بیشترین شدت لرزه در محدوده گسل ری خواهد بود.

همچنین در نقشه «توزیع آسیب ساختمانی» مشخص شده که آسیب به ساختمان‌های جنوب تهران بیشتر از نقاط دیگر شهر است.

نقشه توزیع تلفات انسانی هم نشان می‌دهد که جنوب تهران با مرگ و میر بیشتری مواجه خواهد شد.

در جدول‌ سناریوهای مختلف زلزله تهران جایکاه پیش‌بینی کرده گسل ری می‌تواند زلزله‌ای به ۶.۷ریشتر تولیده کند که بر اثر آن ۳۸۳هزار نفر کشته خواهند شد. زلزله ۷.۲ریشتری گسل شمال تهران ۱۲۶هزار نفر و زلزله ۷.۲ ریشتری مشا تا ۲۰هزار نفر تلفات خواهد داشت.

کارشناسان این آژانس همچنین در بازدید از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، علت اصلی فروریختن ساختمان‌ها را سستی اتصالات قطعات اسکلت فلزی و بتنی اعلام کرده‌اند.

اول اینو ببینین. متخصصان #جایکا رفتن #کرمانشاه و به این نتیجه رسیدن که بزرگترین دلیل ریزش ساختمانها ضعف وحشتناک در اتصالات قطعات اسکلت فلزی و بتنی به همدیگر و به زمین بود. یکی از متخصصان ژاپنی به خود من گفت اگر موقع ساختن بناها فقط یک ذره بهتر #جوشکاری میکردن، خیلیها نمیمردن. pic.twitter.com/3CnH3xIkHk

— Hamed tavakoli (@tavakoliha) December 19, 2017

 

اغلب کارشناسان معتقدند تهران دیر یا زود شاهد زلزله بزرگی خواهد بود و با توجه به تراکم جمعیت و بافت فرسوده و نبود امکانات امدادرسانی و تخریب بیمارستان‌ها، این زلزله می‌تواند به یک فاجعه انسانی تبدیل شود. با همه این هشدارها همچنان دولت و شهرداری و همچنین شهروندان اقدامی برای مقاوم‌سازی سازه‌های شهر در برابر زلزله انجام نمی‌دهند.

انتهای پیام/

 

منبع: میدان

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات