یک نشریه آلمانی نوشت که رای منفی به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در سازمان ملل عاملی برای انزوای این کشور، حتی در میان کشورهای هم‌پیمان خواهد شد.

به گزارش لرستان خبر، نشریه آلمانی اشپیگل در گزارشی به موضع سازمان ملل در زمینه قطعنامه وضعیت قدس پرداخت و نوشت که هر کشوری که در زمینه موقعیت قدس با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم عقیده نیست، از جانب ترامپ جریمه می‌شود. این موضوع را ترامپ پیش از تصویب قطعنامه سازمان ملل اعلام کرده بود. به این ترتیب جهان شاهد آن خواهد بود که آمریکا چطور منزوی خواهد شد.

در این گزارش آمده است که  البته ترامپ از موضع اعمال فشار عقب‌نشینی کرده است و دلیل آن هم رای پنجشنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل  در مخالفت با تصمیم وی است. البته این رای فقط نمادین است و تاثیری بر اقدامی که آمریکا قصد دارد انجام دهد، نخواهد داشت. اما این رای برای ترامپ خوب نیست. در شورای امنیت سازمان ملل، 14 عضو از 15 عضو از  تصمیم ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل انتقاد کردند. همچنین روز سه‌شنبه هم در مجمع عمومی سازمان ملل از 187 کشور، 176 کشور هم به این رای دادند که فلسطین را به عنوان کشور به رسمیت بشناسند.

هر دو این اقدامات باعث شده‌اند که آمریکا در زمینه سیاست‌های خود در خاورمیانه منزوی شود و ترامپ از این نگران است که تمامی جهان هم با این موضوع هم رای شوند. البته ترامپ از مخالفان طرح خود با عنوان دشمنان اسرائیل یاد کرده و این در حالی است که آلمان، استرالیا، بریتانیا، چین، هند و شماری از کشورها که با موضع آمریکا موافق نیستند، دشمن اسرائیل هم محسوب نمی شوند.

احتمال دارد که ترامپ همچنان بر این نکته تاکید داشته باشد که رای مجمع عمومی از لحاظ عملی، الزام‌آور نیست. اما این هم به نفع آمریکا و یا اسرائیل نیست که به عنوان مثال، کمک‌های مالی به مصر کم و یا قطع شود. این کشور با دریافت  1.3 میلیارد دلار آمریکا در سال، پس از اسرائیل بیشترین کمک را از آمریکا دریافت می‌کند. آمریکایی‌ها در واقع با این پول نفوذ خود را در مصر گسترش می‌دهند و البته مصر هم این را می‌داند که مردم این کشور تا چه حد از توافق صلح با اسرائیل متنفر هستند.

این موضوع از این جنبه قابل بررسی است که با کاهش کمک‌های آمریکا به مصر، نه‌تنها واشنگتن نفوذ خود را بر قاهره از دست خواهد داد، بلکه ترامپ با مشکل اقتصادی مواجه خواهد شد. چرا که بخش قابل توجهی از پرداخت‌ها به مصر از راه شرکت‌هایی مانند بوئینگ و لاکهید مارتین و خرید‌‌های تسلیحاتی بار دیگر به آمریکا باز می‌گردند.

اشپیگل نوشت که ترامپ برای کاهش کمک‌های خارجی به رای مثبت کنگره نیاز دارد و در سنا به اندازه کافی سیاستمدار کهنه‌کار حضور دارند که می‌دانند، پولهایی که آمریکا به مصر می‌دهد صدقه نیستند، بلکه مبالغی هستند که با اهداف سیاسی هزینه می‌شوند.

انتهای‌پیام/

 

منبع: فارس

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات