گزارشی از مشکل کمبود عرضه ماهی در خرم‌آباد؛

چند روزی است که علی‌رغم تولید بالا، اما شاهد کمبود عرضه ماهی در سطح مراکز فروش شهر خرم‌آباد هستیم؛ کمبودی که از بالارفتن غیرمنطقی قیمت‌ها توسط سدماهی‌دارها و دلالان نشات می‌گیرد.

به گزارش لرستان خبر، امروزه به دلیل تغییر در سبک زندگی نحوه تغذیه افراد نیز دست‌خوش تغییرات گسترده‌ای شده است، به‌نحوی‌که روش‌های سنتی تغذیه در گذر زمان فراموش و الگوهای جدیدی جایگزین آن شده است.

این تغییر الگو تمایل افراد به استفاده از غذاهای فست فودی را افزایش وآن‌ها را به سمت زندگی ماشینی رفتن سوق داده است.

بنا به گفته کارشناسان استفاده از غذاهای آماده و پرکالری خطر ابتلا به برخی بیماری‌های خطرناک را افزایش می‌دهد، همچنان که در سال‌های اخیر شاهد این هستیم که بیماری‌های قلبی عروقی به دلیل تغییر در شیوه زندگی و تغذیه سالم در راس مرگ‌ومیرها قرار گرفته است.

یکی از گروه‌های اصلی موادغذایی که تاثیر بالایی در حفظ سلامتی افراد و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های غیرواگیر دارند ماهی‌ها و خانواده آبزیان هستند.

ماده پروتئینی که با داشتن ارزش تغذیه‌ای بالا قابلیت هضم را آسان کرده و چنانچه در سبد غذایی خانوارها حداقل دوبار در هفته قرار گیرد، می‌تواند از بروز بسیاری از آسیب‌هاجلوگیری نماید.

در کشورهای توسعه یافته به دلیل پی‌بردن به اثرات بالای این موادغذایی، سرانه مصرف نیز افزایش یافته است، به‌گونه‌ای که بر اساس آمارها مصرف سرانه ماهی در دنیا 20 کیلوگرم گزارش شده است.

سرانه پائین مصرف ماهی در بین لرستانی‌ها/ قیمت بالا؛ عامل استقبال کم از محصول دریایی

این در حالی است که سرانه مصرف ماهی در ایران با وجود منابع آبی بسیار جهت پرورش ماهی و آبزیان، 14 کیلوگرم عنوان شده و لرستان با سرانه مصرفی معادل 4.7 کیلوگرم فاصله بسیاری با میانگین کشوری دارد.

ماده پروتئینی که در مقایسه با سایر مواد گوشتی از قیمت بالاتری برخوردار است و همین امر را می‌توان یکی از علت‌های استقبال کم لرستانی‌ها از این محصول دریایی برشمرد.

چند روزی است که علی‌رغم تولید بالا، اما شاهد عدم عرضه این محصول پروتئینی در سطح مراکز فروش شهر خرم‌آباد هستیم، به‌طوری‌که می‌توان گفت ماهی به کالایی لوکس و نایاب این روزهای شهرستان تبدیل شده است.

این در حالی است که سرانه مصرف ماهی استان پائین بوده و عدم عرضه مناسب آن ضمن ایجاد نارضایتی در بین مصرف کنندگان، بروز بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ سکته‌ای را افزایش می‌دهد.

 بالارفتن غیرمنطقی قیمت و نبود نظارت بر توزیع علت کمبود ماهی

در همین راستا خبرگزاری فارس برای پیگیری این مشکل به سطح شهر رفت و علت عدم عرضه ماهی را توسط فروشندگان این محصول جویا شد.

فروشندگانی که به نشانه اعتراض به بالارفتن غیرمنطقی قیمت ماهی کرکره مغازه خود را پایین آورده و بالارفتن آن را منوط به اعمال نظارت بر نحوه عرضه و تشکیل صنف برای ماهی فروشان عنوان می‌کنند.

لزوم ایجاد صنف برای ماهی فروشان

یکی از فروشندگان ماهی در گفت‌وگو با فارس از عدم نظارت متولیان امر بر نحوه عرضه ماهی سخن به میان آورد و گفت: سد ماهی‌دارها هر جور بخواهند و با هر قیمتی ماهی را می‌فروشند چرا که نظارتی بر فرایند کار آن‌ها وجود ندارد.

وی بیان داشت: متاسفانه ماهی فروشان در لرستان صنفی ندارند که بخواهد به مشکلات این حوزه رسیدگی کرده و با متخلفان برخورد نماید.

این فروشنده ماهی، بالابردن قیمت توسط سد ماهی‌دارها را غیرمنطقی خواند و گفت: ماهی که امروز به بازار عرضه می‌شود طی هشت ماه گذشته پرورش یافته و آن زمان قیمت نهاده‌ها دچار تغییر نشده بودند که تولیدکننده‌ها امروز قصد فروش ماهی به قیمت جدید را دارند.

 آب در آسیاب دشمن نریزیم/ دلال‌هایی که قیمت را بالا می‌برند

یکی دیگر از فروشندگان با بیان اینکه قدرت خرید عموم مردم به دلیل شرایط اقتصادی حال حاضر کشور کاهش یافته در گفت‌وگو با فارس گفت: مزارع ماهی که دیگر برای خودمان است، چرا باید با بی‌انصافی و درک نکردن شرایط آب به آسیاب دشمن بریزیم و نارضایتی ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: اختلاف نهاده قیمت حرفی منطقی است اما آیا ماهی که پرورش آن از هفت ماه پیش شروع شده و خوراک با قیمت پایین را مصرف کرده بایستی به نرخ امروز به‌فروش برسد؟

این فروشنده خرم‌آبادی ضمن انتقاد از عدم نظارت کافی بر قیمت‌گذاری ماهی در سدها از وجود دلال‌ها در برخی مزارع پرورشی آبزیان خبر داد و خواستار ورود نهادهای نظارتی به این بخش شد.

برای اطلاع از جزئیات علت کمبود ماهی و آگاهی از وضعیت فعلی پرورش و تولید آبزیان در لرستان به سراغ مدیرکل شیلات استان رفتیم که این مقام مسوول از تشکیل جلسه برای پیگیری موضوع کمبود عرضه خبر داد.

مشکلی در تولید ماهی نداریم/ بالارفتن قیمت نهاده‌ها علت افزایش قیمت محصول

کیارش بیرانوند در گفت‌وگو با فارس با اشاره به 568 مزرعه فعال پرورش ماهی در لرستان اظهار کرد: در حال حاضر این مزارع قادر به توزیع یک هزار و 500 تن ماهی به مراکز فروش هستند.

وی با تاکید بر این موضوع که هیچ‌گونه کمبودی از نظر تولید این ماده پروتئینی در استان وجود ندارد، افزود: یکی از عوامل عرضه کم در سطح بازار اختلاف قیمت به دلیل افزایش قیمت نهاده‌هایی همچون خوراک ماهی عنوان شده است.

مدیرکل شیلات استان تصریح کرد: چهار سالی می‌شود که قیمت ماهی افزایش نداشته و این در حالی است که تولیدکننده مبلغ بیشتری را پرداخت کرده و فروش فعلی ماهی را مقرون به صرفه نمی‌داند.

بیرانوند نبود صنف برای فروشندگان محصولات پروتئینی همچون ماهی را یک مانع بزرگ برای نظارت عنوان و خاطرنشان کرد: به دلیل نبود صنف، نهادهایی همچون شیلات، تعزیرات و صنعت و معدن قادر به نظارت بر فرآیند عرضه و فروش ماهی نیستند.

وی یادآور شد: شیلات متولی پرورش و تولید ماهی و آبزیان است و بر نحوه فروش و عرضه آن دخالتی ندارد.

به هر روی با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر می‌بایست افراد با درک وضعیت به عبور از این بحران کمک کنند نه اینکه تنها منفعت‌طلبی خود را درنظر گرفته و عرصه را بر جامعه تنگ و تنگ‌تر نمایند.

بالابردن غیرمنطقی قیمت کالاهای ضروری مردم و احتکار محصولات ضمن اینکه ناامیدی را در بین مردم رواج می‌دهد، فرصتی مغتنم را جهت سوءاستفاده دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب از شرایط ناآرام اقتصاد امروز فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

 

منبع:فارس

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات