در گفتگو با لرستان خبر مطرح شد:

عضو حزب موتلفه اسلامی استان لرستان گفت: در شرایط کنونی مردم باید هم به مبارزه با نظام سلطه و هم به مبارزه با نیروهای داخلی وابسته به نظام سلطه و فساد داخلی توجه کنند.

حجت الله بهاروند در گفتگو با خبرنگار لرستان خبر اظهار داشت: مبارزات ملت ایران بر علیه قرارداد نفتی‌ای که انگلیس بر ایران تحمیل کرده بود، حتی در زمان قاجار هم وجود داشت.

وی عنوان کرد: اما در اواخر دهه ۲۰ این نهضت قدرت گرفت به طوری که مردم توانستند نمایندگانی که مدافع حقوق ملی باشند را وارد مجلس کنند.

سقوط مصدق در زمانی که تمام امیدش به آمریکا بود

عضو حزب موتلفه اسلامی استان لرستان با بیان اینکه اقدامات انقلابی فدائیان اسلام نیروهای وابسته را ترسانده و به عقب نشینی مجبور کرد، ادامه داد: نتیجه آن این شد که مصدق به نخست وزیری رسید و قدرت این مبارزات آن چنان بود که پس از استعفای مصدق در دور اول نخست وزیری، با اعلامیه آیت الله کاشانی دربار عقب نشینی کرده و مصدق مجددا به نخست وزیری بازگشت و دربار در برابر تصمیمات مصدق حالت انفعالی به خود گرفت.

بهاروند تصریح کرد: در این شرایط شاه نمی توانست در برابر خواسته های مصدق مقاومت کند که در نهایت با هماهنگی دولت و مجلس(به ریاست آیت الله کاشانی) صنعت نفت ملی اعلام شد.

وی با بیان اینکه دربار با پشتیبانی استعمار برای خنثی کردن این نهضت دست به کار شد، افزود: متاسفانه مصدق که در مقابل انگلیس ایستاده بود، به آمریکا اعتماد کرد و حتی یک سفر طولانی مدت هم به آمریکا داشت؛ غافل از اینکه نظام سرمایه داری به صورت متحد بر علیه حقوق ملت ها تصمیم می گیرد و با هماهنگی آمریکا و انگلیس کودتایی بر علیه نهضت نفت انجام شد.

دو اشتباه خارجی و داخلی مصدق

عضو حزب موتلفه اسلامی استان لرستان با اشاره به اینکه اشتباهات مصدق را می توان به دو بخش تقسیم کرد، خاطرنشان کرد: اعتماد به آمریکا بخش خارجی و خودرای بودن و ایستادگی در مقابل مجلس که نمایندگان مردم بودند هم بخش داخلی اشتباهات وی بود که در نهایت منجر به انحلال مجلس هم شد.

بهاروند با بیان اینکه مردم و مطبوعات پشتوانه نهضت نفت در آن زمان بودند، یادآور شد: مصدق در دوران دوم نخست وزیری بر هر دوی این‌ها سخت گیری های غیرقابل قبولی را تحمیل کرد و با گرفتن اختیارات ویژه از مجلس، قانون مطبوعاتی نوشت که حتی مطبوعات منطقه از جمله مطبوعات مصر و ترکیه بر علیه این قوانین مطالبی را به چاپ رساندند.

وی عنوان کرد: از طرفی مردمی که در قیام ۳۰ تیر با ریختن به خیابان‌ها و حمایت از مصدق و کاشانی باعث بازگشت مصدق شدند، دیدند که قاتلین آنها در ۳۰ تیر نه تنها محاکمه نشدند بلکه در سمت‌های بالاتری منصوب شدند و مصدق در توجیه این عمل می گفت که افسر باعرضه ای است!

عضو حزب موتلفه اسلامی استان لرستان ادامه داد: با وجود تمام این کاستی‌های مصدق، آیت الله کاشانی طی نامه ای به او هشدار کودتا داد اما او به نامه کاشانی هم بی توجهی کرد و نهایتا کودتای ۲۸ مرداد رخ داد.

دو اشتباه ملت در دو نهضت که در شرایط کنونی باید مورد توجه قرار گیرد

بهاروند با بیان اینکه ملت ایران در دو جنبش و حرکت خود دو اشتباه داشتند، تصریح کرد: اول در انقلاب مشروطه بود که ملت تمام همّ و غم خود را روی توجه به داخل گذاشته و توجهی به استعمار و خارج نداشت و در نتیجه استعمار هم با آوردن رضاخان تمام نتایج انقلاب مشروطه را خنثی کرده و دیکتاتوری بدتر از پیش از مشروطه به وجود آمد.

وی افزود: در نهضت نفت نیز ملت تمام همّ و غم خود را روی استعمار گذاشت و نیروهای داخلی گوش به زنگ استعمار را فراموش کرد که در نتیجه آنها هم با هماهنگی نظام سلطه توانستند در داخل کودتا کرده و تمام دستاوردهای نهضت نفت را خنثی کنند و قراردادی بدتر از قرارداد قبلی نفت به ملت ایران تحمیل کنند.

عضو حزب موتلفه اسلامی استان لرستان با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی نیز مردم باید هم به مبارزه با نظام سلطه و هم به مبارزه با نیروهای داخلی وابسته به نظام سلطه و فساد داخلی توجه کنند، خاطرنشان کرد: درسی که در حال حاضر ملت ایران باید از تاریخ بگیرد این است که اگر فقط روی مبارزه با نظام سلطه متمرکز شویم فساد داخلی ما را از پای درخواهد آورد و اگر روی فساد داخلی متمرکز شده و نظام سلطه را فراموش کنیم، قطعا استعمار نیروهای خود را به داخل نظام نفوذ خواهد داد و به نتیجه مورد نظر خود خواهد رسید.

بهاروند در پایان اضافه کرد: علاقه مندان می توانند برای اطلاع از وقایع نهضت ملی شدن صنعت نفت به کتب دکتر حسین مکی از جمله کتاب های «کتاب سیاه» و «28 مرداد» مراجعه کنند.

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات