کمی آن‌طرف‌تر از مرکز لرستان، بر بلندای زاگرس دره عمیقی از محرومیت شکل گرفته است، جایی که بنیادی پای کار آمده تا به محرومیت‌زدایی در این منطقه «برکت» دهد.

به گزارش لرستان خبر، شهرستان دلفان با دو هزار و ۷۴۰ کیلومتر مربع مساحت یکی از شهرستان های کمتر توسعه یافته استان لرستان به شمار می رود که در همسایگی استان های کرمانشاه و همدان قرار گرفته است.

ثروتمندِ محروم در دامنه زاگرس

این شهرستان با ۴۴۶ روستا یکی از مناطق محروم کشور محسوب می شود که در بسیاری از زیرساخت های توسعه ای با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند به طوری که تعدادی از روستاهای آن از حداقل امکانات اولیه زندگی از قبیل راه دسترسی، آب، گاز و ... محروم هستند که این امر علاوه بر اینکه زمینه مهاجرت روستائیان به مرکز شهرستان را فراهم می کند، موجب مشکلات متعدد در زندگی شهرنشینی آنها نیز خواهد شد.

خدمات فراوانی که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در این شهرستان صورت پذیرفته است قابل تقدیر است اما باید گفت با توجه به عمق بالای محرومیت در این منطقه خدمات ارزشمند انجام شده کمتر نمایان شده است.

در این راستا بنیاد برکت و همچنین حوزه معاونت اجتماعی وزارت کشور اجرای طرح «پیشرفت و آبادانی» را در شهرستان دلفان در دستور کار قرار داده تا با این اقدام و همچنین ایجاد دفتر بنیاد برکت در این شهرستان محروم زمینه ارائه خدمات و همچنین رفع بخشی از محرومیت های موجود در این شهرستان را فراهم کند.

همه قابلیت‌های مغفول مانده دلفان

جعفر طولابی در سخنانی با بیان اینکه یکی از قابلیت های شهرستان نورآباد بحث توسعه آبزیان و شیلات است، اظهار داشت: منابع آب و خاک شهرستان دلفان بی نظیر است اما به صورت بالقوه مانده اند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از محورهای شهرستان دلفان بحث دامپروری است، گفت: در شهرستان ۴۵۰ هزار دام سبک، ۳۰ هزار راس دام سنگین وجود دارد و سالانه دو هزار و ۵۸۴ تن تولید گوشت قرمز در دلفان داریم.

فرماندار دلفان، تصریح کرد: با این وجود پرورش دام در شهرستان به صورت سنتی است و اگر شرایط فراهم شود به صنعتی تبدیل شود به طور حتم فراتر از این میزان تولیدات خواهد بود.

طولابی با اشاره به تولید ۱۹ هزار و ۱۲۲ تن تولید شیر در شهرستان دلفان، عنوان کرد: در این راستا احداث طرح گاوداری دو هزار راسی و شش هزار راسی در شهرستان پیش بینی شده که نیاز بوده این طرح ها توسعه پیدا کنند.

وی با اشاره به جمعیت ۳۰ هزار نفری دانش آموزی شهرستان دلفان، گفت: ۴۵۰ واحد آموزشی در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۵۷ واحد تخریبی، ۶۱ واحد کانکسی، ۱۲ واحد استیجاری هستند.

معاونت اجتماعی وزارت کشور ورود کرد

فرماندار دلفان با اشاره به اختصاص ۲۱۰ میلیون تومان از اعتبارات معاونت اجتماعی وزارت کشور به شهرستان دلفان طی سال گذشته، گفت: این اعتبار برای بحث محرومیت زدایی به شهرستان اختصاص پیدا کرد.

طولابی با بیان اینکه این اعتبار صرف تجهیز مدارس حوزه شهرستان شد، گفت: مدارس محروم مناطق روستایی با این اعتبار پوشش داده شد.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز ۹۰۰ میلیون تومان در این زمینه اختصاص پیدا کرد، افزود: این اعتبار نیز برای اجرای دو طرح راه اندازی کلینیک غربالگری زنان باردار و ارتقای سطح سلامت آنها و همچنین تهیه و تامین لوازم ورزشی برای اماکن ورزشی روستایی هزینه شد.

فرماندار دلفان با بیان اینکه مجمع خیرین سلامت تحت عنوان بنیاد «محکم» طی سال گذشته نمایندگی پذیرش نوزادان دارای ناهنجاری مادرزادی و سرطانی را در دلفان ایجاد کرد، گفت: تا کنون نیز بیش از ۲۰ نوزاد از سوی این مرکز شناسایی و به مراکز درمانی برای عمل جراحی معرفی کردند.

طولابی در ادامه با تاکید بر اینکه دفتر نمایندگی بنیاد برکت در دلفان ایجاد می شود و در این زمینه برای تامین مکان و استقرار نیرو در این دفتر آمادگی لازم وجود دارد، افزود: همچنین باید با برنامه ریزی لازم و برای محرومیت زدایی طرح های بزرگ در حوزه کشاورزی، سد سازی، صنعتی و ... در این شهرستان عملیاتی شود.

طرحی برای پیشرفت و آبادانی دلفان

همچنین حبیب الله خجسته پور معاون استاندار لرستان در این رابطه با بیان اینکه از مهر ماه سال گذشته استاندار لرستان پیگیری و ملاقات های متعددی در رابطه با طرح «پیشرفت و آبادانی» شهرستان دلفان داشتند.

وی با بیان اینکه این پیگیری ها در حوزه وزارت کشور و همچنین بنیاد برکت صورت گرفته است عنوان کرد: در نهایت تصمیم گرفته شد که در شهرستان دلفان دفتر بنیاد برکت راه اندازی شود تا با استفاده از ظرفیت دستگاههای اجرایی، نیروهای مردمی و پتانسیل های شهرستان بتوانیم گامی در جهت رفع محرومیت دلفان در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، عمرانی، زیر بنایی و ... برداریم.

معاون استاندار لرستان با بیان اینکه در سطح کشور، تعدادی شهرستان که از لحاظ شاخص های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در رتبه های پایین کشوری هستند انتخاب شده اند، گفت: در این راستا به صورت ملی برای ارتقای شاخص های این شهرستان ها اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با بیان اینکه این اقدامات در جزیره هرمز و همچنین «قلعه گنج» کرمان صورت گرفته است، ادامه داد: یکی از شهرستان هایی که طی سنوات گذشته در لرستان نیز شناسایی شده، شهرستان دلفان است.

بنیاد برکت در دلفان نمایندگی ایجاد می‌کند

خجسته پور با اشاره به اینکه این شهرستان در بین شهرستان های استان به لحاظ خیلی از شاخص ها این قابلیت را داشت که از ظرفیت های ملی برای توسعه آن استفاده کنیم، افزود: این اقدام از سال گذشته با دعوت از معاون وزیر کشور، رئیس بنیاد برکت، مجمع خیرین مسکن ساز و تعدادی از خیرین حوزه سلامت در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نماینده حوزه اجتماعی وزارت کشور مقرر شد تا پایان شهریور دفتر نمایندگی بنیاد برکت در دلفان راه اندازی شود گفت: تا کنون از محل اعتبارات اجتماعی وزارت کشور حدود ۱۵۰ میلیون تومان کالای ورزشی بین جوانان روستاهای دلفان توزیع کرده ایم و با انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی خدمات لازم به مادران باردار روستاهای دلفان ارائه خواهد شد.

به‌هرحال با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه محرومیت زدایی می طلبد علاوه بر اینکه دولت توجه ویژه‌تری به مناطق محروم کشور داشته باشد مردم و نهادهای مرتبط نیز در این نقشه راه نقش خود را به‌خوبی ایفا کرده و با ایجاد دغدغه برای توسعه بومی و عدم خروج سرمایه‌های مالی از این مناطق نه‌تنها از محرومیت‌ها کاسته بلکه گامی مهم در راستای عمران و آبادانی این مناطق برداشته شود.

انتهای پیام/

 

منبع:مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات