نشریه آمریکایی فارین پالیسی در گزارشی انتشار گسترده اخبار دروغ توسط پیام رسان تلگرام را عامل اصلی نابودی ارزش پول ملی ایران معرفی کرد.

به گزارش لرستان خبر، فارین پالیسی در گزارش خود نوشت؛ رئیس‌جمهور ایران زمان قابل ملاحظه‌ای را در دوران انتخاباتی ریاست جمهوری صرف پیام رسان تلگرام کرد. در آن دوران بخشی از مردم به اخبار تلگرام اطمینان می‌کردند تا بتوانند در رابطه با کاندید مورد علاقه خود، «حسن روحانی» اطلاعاتی را کسب نمایند. اما تنها یک سال بعد، تلگرام بلای جان روحانی شد و این اپلیکیشن مرکز شتاب دهنده نابودی ارز ایران شد.

برخی از ایرانی‌ها از پیام رسان «تلگرام» برای‌اشاعه شایعات و اخبار نادرست در رابطه با نوسانات ارزی استفاده می‌کنند تا برای خود سودآوری کنند. ریال ایرانی تا ماه «می» جاری در مسیری با ثبات گام بر می‌داشت اما هنگامی که ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد اوضاع هم دگرگون شد. بهای دلار سیر صعودی به خود گرفت و حتی هنگامی که روحانی در نیویورک بسر می‌برد تا در مجمع عمومی سازمان سخنرانی داشته باشد، این قیمت به 19 هزار تومان هم رسید.

اما حقیقتا این تحریم‌های آمریکا و ضعف ساختاری اقتصاد ایران نبود که به تنهایی باعث بی‌ارزش شدن ریال شد. بلکه تاثیر حقیقی و عمده در این بین را گردش اطلاعات غلط و شایعاتی گذاشت که در فضای «تلگرام» در میان مردم دست به دست می‌شد. 

به گزارش فارین پالیسی، صراف‌های حرفه‌ای ایران از فضای تلگرام استفاده کردند تا از فضای عدم شفافیت بازار سیاه برای کسب سود حداکثری سوءاستفاده کنند. ایرانی‌ها هم در این بین به پست‌ها و اطلاعات رد و بدل شده در تلگرام اطمینان می‌کردند و اطلاعات خود را بدین واسطه تکمیل می‌کردند. برخی از کانال‌های تلگرامی با داشتن بیش از 2 میلیون عضو نقش اساسی‌ای را در تعیین نرخ ارز ایفا کردند. حتی برخی از کانال‌ها اخبارهای مثبت اقتصادی در رابطه با بی‌تاثیر بودن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران را سانسور هم می‌کردند. در مقابل رسانه‌های مورد اطمینان و وابسته به حاکمیت هم تلاش بسیاری کردند تا جنگ روانی و شایعاتی که در تلگرام مطرح شده بود را خنثی کنند. این رسانه‌ها دائما اعلام می‌کردند که این اخبار صحت ندارد و مبنای‌اشتباهی دارد. مردم هم در این میان سعی می‌کردند تا از ثروت خود محافظت نمایند و به خیابان فردوسی روانه شدند تا ریال‌های خود را بفروشند و دلار بگیرند تا بدین ترتیب ثروت خود را از دست ندهند. 

زمانی که ریال ارزش خود را روز به روز بیش‌تر از دست می‌داد حاکمیت وارد میدان شد و اقداماتی را برای آرام کردن بازار انجام داد. ممنوع کردن فروش دلار از جمله این اقدامات بود. روشی که فقط شفافیت را از بین برد و فضا را برای سودجویان بیش از گذشته فراهم کرد. 

در هفته‌های گذشته و هنگامی که ریال مجددا در حال باز پس گیری ارزش خود بود، کانال‌های تلگرامی در برابر اخبار مثبت مقاومت کردند. اخبار گران شدن ریال را با تاخیر قابل توجهی گزارش می‌کردند و بعضی گروه‌ها هم حتی اطلاعات غلطی را به مردم مخابره می‌کردند.علت اصلی ارزان‌تر بودن ریال از آنچه که باید باشد به دلیل تاثیرات روانی‌ای است که هم دولت آمریکا و هم فضای تلگرامی ایجاد می‌کند. 

انتهای پیام/

 

منبع:کیهان

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات