بهانه‌ای برای دورهم بودن؛

جشن شکرانه انگور در روستای «باوکی امیر بختیار» شهرستان ازنا برگزار شد تا بستری برای جذب گردشگران از استان‌های مختلف و معرفی محصولات کشاورزی لرستان باشد.

به گزارش لرستان خبر، استان لرستان و شهرستان ازنا با آب‌وهوای مناسب ورودهای پرآب و خاک حاصلخیز استعداد ویژه‌ای برای کشاورزی دارد به‌طوری‌که پایه اصلی اقتصاد مردم این استان را کشاورزی تشکیل می‌دهد.

ازجمله محصولات باغی شاخص استان می‌توان به انار، انجیر، سیب، زردآلو و گردو اشاره کرد.

جشنی به شکرانه برداشت «انگور»

البته در این استان با آب‌وهوای چهارفصل عمده محصولات باغی زمینه پرورش دارند به‌طوری‌که در حال حاضر درزمینهٔ میوه‌های دانه‌دار انواع سیب، گلابی و به، در بخش میوه‌های هسته‌دار گیلاس، آلبالو، آلو، هلو، شفتالو، زردآلو، شلیل، در بخش میوه‌های دانه‌ریز انواع انگور، انواع توت درختی و توت‌فرنگی، درزمینهٔ میوه نیمه گرمسیری انار، انجیر، زیتون و انواع مرکبات و همچنین برخی میوه‌های خشک و میوه‌های سردسیری در این استان تولید می‌شود.

روند تولید محصولات باغی در استان به‌گونه‌ای است که در بیشتر میدان‌های میوه و تره‌بار لرستان محصولات تولیدی خود استان عرضه می‌شود و علاوه بر اینکه محصولات باغی لرستان مشتریان زیادی از سراسر کشور دارد.

این در حالیست که امروز دوشنبه روستای «باوکی امیر بختیار» میزبان جشن شکرانه انگور و خرمن‌کوب بود، جشنی که مهمانانی از شهرهای مختلفی مانند تهران، اصفهان، ازنا، دورود و ... داشت.

در این جشن اهالی روستا گرد هم آمده بودند تا شکرانه خوشه‌های زرینی که خداوند به آن‌ها عطا کرده بود را به‌جای آورند، همه مقدمات این جشن شکرانه را اهالی روستا با همکاری یکدیگر مهیا کرده بودند.

برگزاری جشن خوشه‌های زرین باهمت اهالی روستا

علیرضا لشنی زند مسئول برگزاری این جشنواره سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد که این جشن باهمت اهالی روستای «باوکی امیر بختیار» برگزار شد و بر اساس یک جنبش و همت مردمی شکل گرفت.

وی در ادامه سخنان خود به حمایت ارگان‌های مختلف دولتی ازجمله فرمانداری، بخشداری و ... اشاره کرد و گفت: هدف اصلی ما در برگزاری این جشنواره دورهم بودن مردم و ایجاد همبستگی بیشتر بین اهالی روستا بوده است.

مسئول برگزاری جشنواره انگور و خرمن‌کوب عمران و آبادانی روستا را یکی دیگر از اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد و افزود: امیدواریم با حمایت مسئولان روستای «باوکی امیر بختیار» روزبه‌روز زیباتر و آبادتر شود.

مجالی برای طرح مشکلات روستا

بعد از سخنرانی علیرضا لشنی زند مسئول برگزاری این جشنواره، این مجری برنامه بود تا فرصت را غنیمت شمرده و از مشکلات و دغدغه‌های اهالی روستای «باوکی امیر بختیار» بگوید.

ناتمام ماندن طرح هادی روستا، مشکل آنتن دهی شبکه تلفن همراه و مشکلات مخابراتی، آبیاری سنتی اراضی کشاورزی، مشکل راه دسترسی به روستا، نداشتن سرویس ایاب و ذهاب برای دانش آموزان روستا و از همه مهم‌تر موضوع اشتغال جوانان روستا از جمله مشکلاتی بود که توسط مجری برنامه به گوش مسئولان حاضر در جشنواره رسانده شد.

اسد عبدالهی فرماندار شهرستان ازنا در ادامه این جشن در سخنانی از اقدامات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران طی ۳۷ سال گذشته در روستاها و مناطق محروم سخن گفت و افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اقدامات اساسی و خوبی در مناطق محروم کشور و همچنین استان لرستان انجام شده است.

همه روستاهای ازنا امسال از نعمت گاز بهره‌مندمی شوند

وی در ادامه سخنان خود بابیان اینکه شهرستان ازنا، توسعه‌یافته‌ترین شهرستان لرستان در ۳۰ شاخص اجتماعی و فرهنگی به شمار می‌آید ادامه داد: همچنین این شهرستان بزرگ‌ترین مرکز تولید محصولات کشاورزی در لرستان است.

فرماندار شهرستان ازنا سخنان خود را این‌گونه ادامه داد که ازنا، رتبه نخست تولید گندم، سیب‌زمینی و ... در استان را از آن خود دارد و به لحاظ راه آسفالته نیز رتبه اول در استان به خود اختصاص داده است.

عبدالهی از اقدامات صورت گرفته در حوزه ایجاد راه دسترسی، گازرسانی، آب‌رسانی، خدمات آموزشی و ... در شهرستان ازنا گفت و افزود: تا پایان امسال همه روستاهای شهرستان ازنا از نعمت گاز بهره‌مندمی شوند و طرح هادی در آن‌ها اجرایی می‌شود.

مهاجرت شهری ها به روستای «باوکی»

در ادامه این جشن، بخشدار ازنا گفت: شهرستان ازنا دارای روستاهایی بسیار زیبا بوده و روستای «باوکی امیر بختیار» نیز دارای ۸۷ خانوار و ۳۰۰ نفر جمعیت است.

راضیه پوریان گفت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته و همت مسئولان روستای «باوکی امیر بختیار» از نعمت گاز و آب شرب سالم بهره‌مند شده و با این همت و تلاش هم‌اکنون شاهد مهاجرت معکوس مردم از شهر به این روستا هستیم.

بخشدار ازنا به برگزاری جشنواره انگور و خرمن‌کوب در روستای «باوکی امیر بختیار» اشاره کرد و ادامه داد: من از برگزاری این جشن از یک ماه پیش مطلع شده‌ام و همت شورا و هیئت‌امنای مسجد روستای «باوکی امیر بختیار» و مسئول برگزاری این جشن قابل‌تقدیر بوده و امیدواریم روزبه‌روز شاهد توسعه و آبادانی این روستا باشیم.

تقدیر از خانواده شهدای روستا

شعرخوانی یکی از اهالی روستا، حرکات نمایشی نوجوان ژیمناستیک کار و دختربچه ووشوکار و مسابقه طناب‌کشی بین اهالی روستا از دیگر بخش های این جشن بود.

اهالی روستای «باوکی امیر بختیار» ۸ شهید را تقدیم انقلاب کرده اند که در این جشن، از خانواده شهدای روستا ازجمله شهید «علیرضا لشنی زند»، «هادی فلاحی»، «موسی رضا فلاحی»، «صفر لشنی زند»، «راه خدا لشنی زند»، «رضا لشنی زند»، «محمد علی فلاحی»، احمد فلاحی» و آزاده سرافراز روستا «نایب علی فلاحی» تجلیل به عمل آمد.

تقدیر از کشاورز نمونه روستا، دامدار نمونه و باغدار نمونه از دیگر بخش‌های جشنواره انگور و خرمن‌کوب روستای «باوکی امیر بختیار» بود.

در پایان نیز اهالی روستا و برگزارکنندگان جشن از مسئولانی که برای برگزاری جشنواره حمایت کرده بودند تقدیر کردند.

منبع: مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات