آل اسحاق:

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: به منظور اینکه رشد اقتصادی ایران که الان نزدیک صفر شده است، به ۴ تا ۵ درصد افزایش یابد، باید به الزاماتی چون تدابیر ویژه در اقتصاد کلان، فعال سازی دیپلماسی خارجی، تسهیل فضای کسب و کار کشور توجه خاص داشته باشیم.

  یحیی آل اسحاق در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان این که اکنون زمان بازنگری و حسابرسی سیاست ها و تصمیم گیری های کلان دولت و بدنه اجرایی کشور در هشت سال گذشته است، بر شناسایی نقاط قوت و ضعف جهت ترمیم و برنامه ریزی مناسب برای سال های آینده تاکید کرد.

رئیس اتاق تهران بر ضرورت انجام این تحلیل ها برای انتخاب یک برنامه مناسب تاکید کرد و افزود: نتیجه تمام این بررسی ها و نقدها، انتخاب برنامه و مجری بهتر در انتخابات آتی کشور باشد.

وی تصریح کرد: اکنون شاخص های مختلف اقتصاد کلان مثل رشد اقتصادی، تورم، اشتغال و بودجه به طور مجزا باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و در مورد آنها آسیب شناسی انجام شود. تا اشکالات و در مقابل آن اقدامات خوب صورت گرفته مشخص شود. همان طور که مثلا دکتر مسعود نیلی در یک برنامه تلویزیونی به مساله اشتغال پرداختند که بازخوردها و انعکاس آن در جامعه هم به خوبی قابل مشاهده بود.

آل اسحاق با اشاره به این نکته که در حال حاضر کشور در شاخص های کلان اقتصاد دچار مشکل است، افزود: این مشکلات دلایل متعدد آشکار و نهان دارد که در طی تحلیل های صورت گرفته راه حل های مختلفی از سوی دانشگاهیان، صاحب نظران و فعالان اقتصادی برای آن مطرح شده که می توان با بررسی های جامع به بهترین ترکیب برای حل این مسایل دست یافت.

رئیس اتاق تهران با تاکید بر این که نباید اجازه دهیم فرصت ها به تهدید تبدیل شود به موضوع اشتغال و جمعیت قابل توجه جوانان تحصیل کرده در کشور اشاره کرد و گفت: برای همه روشن است که اکنون کشور ما از منظر نیروی انسانی متخصص و دارای تحصیلات عالی در منطقه رتبه اول را دارد اما این فرصت بسیار خوب در حال تبدیل شدن به تهدید است، چرا که برای این خیل عظیم نیروی انسانی، ظرفیت متناسبی در بازار کار ایجاد نشده است.

یحیی آل اسحاق با بیان این پرسش که حال چه باید کرد؟ تحلیل و نقد وضعیت فعلی و دلایل به وجود آمدن آن را مرحله اصلی و پایه کار دانست.

وی گفت: برای تبدیل کردن تهدیدها به فرصت باید به دنبال توسعه کشور باشیم و در یک نگاه کلی این توسعه اتفاق نمی افتد مگر این که رشد اقتصادی کشور که اکنون در محدوده کمی بالاتر و و پایین تر از صفر درصد است را به حداقل ۴ تا ۵ درصد افزایش دهیم و البته برای رسیدن به این رشد در نگاه کلی باید الزامات آن را در بخش های مختلف ایجاد کنیم. تدابیر ویژه در اقتصاد کلان، فعال سازی دیپلماسی خارجی، تسهیل فضای کسب و کار کشور از جمله الزاماتی است که آل اسحاق به آن ها اشاره کرد.

رئیس اتاق تهران با تاکید بر شناخت مسایل به عنوان اولین قدم اشاره داشت که ما اولین کشوری نیستیم که دچار چنین مشکلاتی در اقتصاد شده ایم و همه این مسایل به ارزیابی دقیق و حسابرسی درست تصمیم ها و سیاست ها قابل حل شدن است. یحیی آل اسحاق در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که در پایان، این ارزیابی ها بتواند به مردم کمک کند تا در انتخابات آتی کشور بهترین انتخاب را برای آینده سیاسی- اقتصادی کشور داشته باشند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات