با حذف الزام صادرکنندگان به برگشت دلارهای حاصل از صادرات به مرکز مبادلات سومین تصمیم ارزی در سال جدید رقم خورد. به زعم کارشناسان این تصمیمات می تواند منجر به افزایش قیمت ارز در بازار آزاد شود.

پس از شروع نوسانات ارزی، دولت « مرکز مبادلات ارزی» را به راه انداخت تا از این طریق ارز حاصل از صادرات را بدون واسطه به وارد کنندگان اختصاص دهد. این تصمیم دولت با مخالفت صادرکنندگان روبرو شد چرا که فروش ارز در بازار آزاد سود بیشتری برای صادرکنندگان به همراه داشت.

مخالفت صادرکنندگان موجب شد که واردکنندگان به سمت بازار آزاد روی آورند و این به نوبه خود باعث افزایش قیمت ارز در بازار شد. سرانجام با توافقات به عمل آمده قرار شد که صادرکنندگان ارز خود را به نرخ « توافقی» و کمتر از قیمت بازار به واردکنندگان بفروشند.

برای برگشت ارز صادرات چهار روش تعیین شد: روش اول این است که خود صادر کنندگان واردات انجام دهند. براساس روش دوم صادر کنندگان باید ارز خود را به وارد کنندگان داده تا آنان به کار واردات بپردازند. براساس روش سوم صادر کنندگان باید سپرده ارزی داشته باشند. روش چهارم این است که اگر صادرکنندگان بدهی ارزی دارند می توانند با ارز صادراتی بدهی خود را بپردازند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش اعلام کرده بود که مرکز مبادله ارزی می خواهد آمارها را داشته باشد نه مبالغ ارزی را و حالا به گفته جعفر قادری سخنگوی کمیسیون تلفیق این بند (بند ۳۲ لایحه) از بودجه حذف شده است. این تصمیم علیرغم اینکه می تواند برای صادر کنندگان خبر خوشی باشد، بخشی از وارد کنندگان را روانه بازار آزاد خواهد کرد و احتمال افزایش نرخ ارز در بازار را بالا خواهد برد.

احتمال افزایش قیمت ارز در بازار آزاد اما به همین تصمیم خلاصه نمی شود. حذف ارز مرجع و تعیین قیمت دلار ۲۴۵۰ تومانی در لایحه بودجه ۹۲ تصمیمات دیگری بود که کارشناسان بر این اساس احتمال افزایش قیمت ارز در بازار را مطرح می کنند.

برخی از کارشناسان با این استدلال که این موضوع موج جدیدی از آینده هراسی در میان تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ایجاد می کند و روند تولید و صادرات را با اختلال همراه خواهد کرد از افزایش قطعی نرخ ارز در بازار سخن می گویند. در مقابل برخی معتقدند در صورتی که ارز مرجع حذف شود، از آنجایی که درآمد دولت افزایش می یابد و نقدینگی بیشتری از سطح جامعه جمع می شود، قیمت دلار در بازار آزاد ریزش می کند و به نرخ مبادله ای که هم اکنون ۲۵۰۰ تومان است، نزدیک خواهد شد.

این در حالی است که رحیمی معاون اول چندی پیش پس از آنکه خبر حذف ارز مرجع موجب افزایش ۶۰درصدی قیمت گوشت و ۳۵ درصدی قیمت روغن شد از تخصیص ارز مرجع تا پایان دولت خبر داده است. گفته می شود این عقب نشینی دولت در نتیجه فشار رانت خواران به دولت بوده است. بر این اساس احتمالا باید منتظر افزایش قیمت ارز در بازار آزاد باشیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات