مطالعات جدید شرکت ملی نفت از کشف ذخایر عظیم نا متعارف نفت" شیل نفت" در استان لرستان حکایت دارد و پیش بینی می شود به زودی لرستان هم به جمع استان های نفتخیز کشور یپیوندد.

با گذشت ۲ سال از خروج شرکت استات اویل هیدروی نروژ از بلوک اکتشاف و توسعه خرم آباد، شرکت ملی نفت ایران گزارشی درباره آخرین وضعیت کشف ذخایر جدید نفت در این بلوک اکتشافی اعلام کرد.

هرمز قلاوند مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت در گفتگو با مهر با بیان اینکه هم اکنون مطالعات زمین شناسی و لرزه نگاری در بلوک اکتشافی خرم اباد به پایان رسیده است، گفت: ذخایر نفتی جدیدی در این بلوک اکتشافی کشف شده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه با وجود کشف ذخایر نفت اما این اکتشافات برای توسعه دارای توجیه اقتصادی بالایی نیست، تصریح کرد: فعالیت شرکت استان اویل هیدروی نروژ هم در این بلوک خاتمه یافته است و فعلا برنامه ای برای حفاری چاه اکتشافی در این بلوک نداریم.

وی با یادآوری اینکه با وجود کشف ذخایر غیر تجاری نفت در بلوک خرم آباد، اخیرا ذخایر شیل نفت هم در این استان مرکز کشور کشف شده است، بیان کرد: با تکمیل مطالعات می توان درباره جزئیات و حجم دقیق این ذخایر نفت نامتعارف اظهار نظر کرد.

به گزارش مهر، در برنامه چهارم توسعه مطالعات زمین شناسی و عملیات لرزه نگاری حدود ۶۰۰ کیلومتر بلوک اکتشافی خرم آباد توسط شرکت استات اویل هیدرو نروژ به پایان رسید که پردازش اطلاعات و نتایج حاصل از تفسیر اولیه عملیات لرزه نگاری حاکی از وجود ذخایر قابل توجه نفت خام و گاز طبیعی است.

قرارداد بلوک اکتشاف و توسعه خرم آباد بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت نروژی استات اویل هیدرو به ارزش تقریبی ۵۰ میلیون دلار (قابل افزایش تا ۱۰۴ میلیون دلار) شهریور ماه سال ۱۳۸۵ امضا شد.

براساس این قرارداد انجام مطالعات زمین شناسی، ۶۰۰ کیلومتر لرزه نگاری دو بعدی و حفر سه حلقه چاه اکتشافی و در صورت نیاز به عملیات تکمیلی، ۳۰۰،۴۰۰ کیلومتر مربع لرزه نگاری سه بعدی و حفر ۲ حلقه چاه اکتشافی توصیفی از جمله تعهدات شرکت استات اویل هیدرو نروژ در این طرح است.

بلوک خرم آباد به وسعت تقریبی ۷ هزار و ۴۲۵ کیلومتر مربع در غرب ایران و در محدوده استان لرستان قرار گرفته است.

در همین حال اخیرا رستم قاسمی وزیر نفت از کشف یک میدان جدید نفتی خبر داده و اعلام کرده است: به زودی جزئیات این اکتشاف جدید نفتی اعلام خواهد شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات