سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۲ با تشریح آخرین مصوبات این کمیسیون گفت که بر اساس مصوبه این کمیسیون احتمال حذف یارانه نقدی برخی دهک ها یا کاهش میزان یارانه نقدی وجود دارد.

جعفر قادری، در تشریح مصوبه این کمیسیون در خصوص بند ۵۶ لایحه بودجه مربوط به مصارف هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: پیشنهادات مختلفی در کمیسیون مطرح بود اما همه اعضاء اصرار داشتند که در این رابطه مستند به قانون عمل شود و بر این اساس ۱۰ درصد درآمد هدفمندی یعنی تا مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای کمک به بخش سلامت اختصاص یابد و از ۴۵ هزار میلیارد تومان باقی مانده ۵۰ درصد یعنی معادل ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای یارانه نقدی خانوارها، ۳۰ درصد معادل ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای کمک به بخش تولید و ۲۰ درصد یعنی تا مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان به بودجه عمومی دولت اختصاص می یابد.

وی اضافه کرد: بر اساس تبصره بند ۵۶ لایحه بودجه دولت می تواند تا ۱۰ درصد از اعتبارات مربوط به هر کدام از ردیف ها را به ردیف های دیگر اختصاص دهد. یعنی دولت مختار است که ۱۰ درصد از تولید یا ۱۰ درصد از سهم دولت را به یارانه نقدی اضافه کند.

قادری ادامه داد: بر اساس تبصره دیگری نیز مقرر شد که پرداختی به هر فرد در هر ماه نباید بیشتر از عملکرد سرانه بهمن ۹۱ باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ادامه داد: اگر دولت ۱۰ درصد از سهم بخش دیگری را برای پرداخت یارانه نقدی اختصاص دهد میزان یارانه نقدی خانوارها ۲۷ هزار میلیارد تومان خواهد شد. این در حالی است که سال گذشته عملکرد ۱۲ ماهه ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده یعنی اگر قرار باشد بر اساس سال گذشته عمل شود یا دهک ها کم می شوند یا یارانه ی نقدی کاهش می یابد که این ممکن است درعمل مشکلاتی ایجاد کند. چرا که اگر دولت بخواهد مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان را به ۵ یا ۶ دهک اختصاص دهد باید حداقل ۲ یا ۳ دهک را حذف کند.

قادری در ادامه گفت که احتمالا این مصوبه در کمیسیون تلفیق مورد تجدید نظر قرار می گیرد و تغییراتی در آن اعمال خواهد شد.

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به یکی از مصوبات دیگر این کمیسیون گفت: بر اساس بند ۵۰ لایحه بودجه سازمان امور مالیاتی موظف شد قسمتی از فعالیتهای خود را به استثنای تشخص مالیات، دادرسی مالیاتی و عملیات اجرایی وصول مالیات به بخش غیر دولتی واگذار کند.

به گفته ی قادری، بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق هر سال صد میلیارد تومان از درآمد سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه سواحل جنوبی و شمالی و احداث بنادر کوچک اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: دولت در بند ۵۳ لایحه بودجه تکلیفی را برای خود پیش بینی کرده بود که در طراحی و اجرای شهرهای جدید مسکن مهر، احداث فضای سبز و فضاهای بهداشتی و درمانی و مدرسه را متقبل شود که اگر ما این را مصوب می کردیم دست دولت باز بود که از ردیف بودجه ای در اینجا هزینه کند که این بی نظمی ایجاد می کرد و مغایر قانون اساسی تشخیص داده شد. بجای پیشنهاد دولت مصوب شد در شهرهای جدید و مسکن مهر برای مجتمع های بیش از ۱۰۰ واحد مدرسه احداث شود یا هزینه ی احداث مدرسه از سوی سازندگان به سازمان نوسازی داده شود.

قادری با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق گفت: بر این اساس به وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم اجازه داده شد مدارس و پروژه های نیمه تمام دولتی را برای تکمیل به خیرین مدرسه ساز و دانشگاه ساز واگذار کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اضافه کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون کسانی که حق بیمه بیش از ۱۰ سال پرداخت کردند و اکنون به ۶۰ سالگی رسیدند به نسبت حق بیمه ای که پرداخت کردند از مستمری و امتیازات بازنشستگی برخوردار شوند و کسانی که زیر ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کردند و مشمول بیمه از کار افتادگی نیستند مبلغ کسری تا ده سال را یکجا به تامین اجتماعی پرداخت کنند و به همین نسبت از مستمری و امتیازات برخوردار شوند.

به گفته ی قادری، بر اساس مصوبه ی دیگری مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای ۵۰ هزار دختر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تحت عنوان کمک هزینه ی جهیزینه پرداخت می شود.

وی یاد آور شد: دولت در بند ۵۴ لایحه بودجه پیش بینی کرده بود که جرایم رانندگی که طبق قانون باید به نیروی انتظامی، وزارت راه و دهیاری ها و شهرداری ها اختصاص یابد به نسبت وصول به شهرداری ها داده شود یعنی شهرهایی که جرایم بیشتری دارند مبلغ بیشتری از این محل دریافت کنند اما کمیسیون مصوب کرد که بر اساس ضوابط قانون مالیات بر ارزش افزوده درآمد حاصل از جرایم ۲۰ درصد به کلان شهرها، ۴۰ درصد سایر شهرها و ۴۰ درصد به روستاها اختصاص یابد. همچنین مقرر شد که از این مبالغ ۱۰ میلیارد تومان به معلولین تحت پوشش سازمان بهزیستی اختصاص داده شود.

قادری با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق خاطر نشان کرد: بر اساس این مصوبه رقم درآمدی حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ۱۲ ماهه است و ارقام هزینه ای باید هر ماه به صورت یک دوازدهم تخصیص داده شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با اشاره به تصویب بند ۵۹ لایحه بودجه گفت که بر این اساس سازمانهای بیمه گر و خدمات درمانی موظفند ۶۰ درصد صورتحساب های ارسالی از مراکز درمانی را حداکثر ظرف مدت ۲ هفته به صورت علی الحساب پرداخت کنند. این مصوبه برای این است که معمولا بیمارستانها به دلیل بدهی شرکتهای بیمه گر با مشکلاتی مواجه می شوند لذا در این مصوبه تصریح شد که ۱۵ درصد سالیانه به عنوان جریمه برای سازمانهای بیمه گری که بدهی شان را به موقع پرداخت نمی کنند به عنوان جریمه در نظر گرفته شود.

به گفته ی وی بر اساس بند ۶۱ لایحه بودجه نیز مصوب شد که صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی باید اولویت را به پرداخت هزینه ی حقوق بازنشستگان اختصاص دهند.

قادری با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق تصریح کرد: بر اساس بند ۶۷ لایحه بودجه دولت مکلف شد برای ۱۰۰ هزار نفر از جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، آزادگان، فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد، همسران و والدین شهدا تسهیلات خرید یا ساخت مسکن اعطا کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات