در حالی بساز بفروش ا برای حاشیه سود بیشتر واحدها را بدون وسایل لازم مانند شیرآلات و پکیج می فروشند که پول پرداخت شده از سوی خریدار برای واحد تکمیل شده است.

  در یکسال گذشته که با نوسان نرخ ارز، قیمت بسیاری از اقلام مهم در ساختمان سازی افزایش یافته است، بساز بفروشها برای به دست آوردن حاشیه سود بیشتر، خانه را بدون هیچ وسایلی می فروشند که در این صورت خریدار مجبور است هزینه سنگینی را هم بابت تامین آنها بپردازد.

در واقع بساز بفروشها هرمترمربع مسکن را براساس عرف بازار به فروش می رسانند اما در زمان تکمیل آپارتمان، حاضر نیستند حتی یک ریال بیشتر برای آن خرج کنند، این در حالی است که براساس قانون، قیمت کنونی مسکن برای هر مترمربع خانه تکمیل شده است و اگر آپارتمانی ناقص باشد باید به صورت پیش فروش و یا کمتر از قیمت بازار به فروش برسد.

این در حالی است که براساس قانون، شهرداری نباید برای خانه های تکمیل نشده پایان کار صادر کند اما در ظاهر این قانون به اجرا نمی رسد و اغلب آپارتمانهایی که در دو ساله اخیر به فروش رسیده اند، بدون امکاناتی مانند شیرآلات، کابینت، هود، پکیج و کولر بوده اند و فروشندگان حتی حاضر نیستند که شیرآب این واحدها را تامین کنند.

از سوی دیگر، فروشندگان که در این بازار نابسامان، مجبور به خرید این وسایل برای آپارتمان خود هستند باید علاوه بر پرداخت پول هنگفت برای خرید هر مترمربع، حداقل ۱۶ میلیون تومان را برای تهیه این وسایل بپردازند که این رقم وابسته به نوع وسایل و مارک آنها می تواند بیشتر از این هم باشد.

در حال حاضر از سال گذشته تاکنون قیمت پکیج از ۵۰۰ هزار تومان به ۲.۵ میلیون تومان، کابینت از متری ۱۵۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان و قیمت کولر به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است که این ارقام به علاوه هزینه نصب آنها و تامین شیرآلات، هزینه زیادی را به خریدار تحمیل می کند.

حاشیه سود بیشتر برای سازندگان

یکی از خریداران در این رابطه به خبرنگار مهر، گفت: سازنده ها از همه جهات می خواهند سود بیشتری به دست بیاورند و حتی به سود دو برابری هم راضی نیستند. آپارتمانی که خریداری کردم، حتی یک شیرآب ندارد.

وی افزود: قیمتی که برای هر مترمربع تعیین شده، برای خانه کامل است و سازنده همه این پولها را از ما گرفته است اما باید رقمی معادل ۲۰ میلیون تومان را برای تهیه وسایل ضروری و لازم در آپارتمانها بپردازیم.

خریدار دیگری با بیان اینکه برای خانه ۹۰ متری که خریداری کرده، باید حدود ۱۰ میلیون تومان پول کابینت بپردازم، گفت: شهرداری نباید به این سازندگانپایان کار بدهد تا آنان هم به خود اجازه ندهند که خانه ناقص را با قیمت تکمیل شده بفروشند.

در حالی که سود بازار مسکن، نصیب دلالان و بساز و بفروشها می شود، اغلب مردم باید هزینه های زیادی را برای خرید بپردازند و یا اینکه با پرداخت اجاره بهای سنگین، زندگی کنند. از سوی دیگر، در این بازار نابسامان نهادهای دولتی هم به وظایف خود عمل نمی کنند و بازار را به حال خود رها کرده اند.

وزارت راه و شهرسازی هم باوجود مشکلات زیادی که در بازار مسکن وجود دارد و این بازار جولانگاه دلالان و بساز بفروشها شده است، چاره حل آنها را فقط مسکن مهر می داند در صورتی که بخش زیادی از این واحدها تکمیل نشده اند و از سوی دیگر، افزایش قیمت در بازار می تواند نقش زیادی را بر اجاره بها داشته باشند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات