قیمت سکه با در نظر گرفتن بهای اونس، قیمت دلار و هزینه های جانبی به کف قیمتی خود رسیده است. برخی عوامل غیراقتصادی و افت بهای اونس اصلی ترین عامل چنین اتفاقی در بازار است.

  این افت موجب شد در روز گذشته برای اولین بار در ۱۰ روز گذشته تقاضا برای خرید سکه بالا برود. فعالان بازار معتقدند: رسیدن قیمت ها به کف موجب تحریک تقاضا در بازار شده است. عاملی که می تواند در صورت تداوم روند کاهشی قیمت را کند و حتی متوقف کند.

افت ۱۰درصدی قیمت سکه در ۱۰ روز گذشته
تقاضا برای خرید طلا تحریک شد
روز گذشته روند قیمت ارز و سکه در بازار به دلیل افزایش دوباره تقاضا برای خرید افزایش یافت و نرخ ها از کف قیمت های غروب یکشنبه قدری بالاتر رفت.

شایعات بازار و تاثیرپذیری قیمت ها از برخی اخبار جهت دار البته انگیزه خرید در این سطح را افزایش داد. با این حال قیمت ها همچنان نسبت به هفته های قبل کاهشی است و هم راستا با افت قیمت جهانی طلا نرخ انواع سکه در مسیر کاهشی قرار گرفته است. غروب روز یکشنبه تاثیر برخی شایعات سیاسی بر بازار موجب شد تا عده ای برای در امان ماندن از افت شدید قیمت ها برای فروش به بازار هجوم ببرند. دیروز، اما برخی اخبار و شایعات موجب ایجاد نگرانی ها از افزایش دوباره قیمت ها بود. خبرها و پیش تحرکات رسانه ای برخی از جناح ها موجب نوسان زیاد قیمت ها در فواصل اندکی می شد. به نحوی که طی یک ساعت قیمت ها به سرعت بالا و پایین می رفت.

برخی پیش بینی های هیجان زده ارقام زیر یک میلیون تومانی را برای سکه نیز پیش بینی کرده بودند. امروز اما برخی نوسان ها در بازار نشان داد که خوشبینی به حفظ روند کاهش قیمت نیز می تواند از بین برود. چنانکه افزایش تقاضا برای خرید در زمان افت به زیر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان موجب شد تا در ساعت ۱۵ قیمت سکه دوباره از این سطح بالاتر بیاید. قیمت آن در ساعاتی از بازار دیروز تا یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان افت کرده بود. دیروز به گفته سکه فروشان تقاضا برای خرید سکه به مراتب بیشتر شد که گرانی دوباره آن را موجب شد.

این نوسان قیمت در محدوده یک میلیون و۲۰۰ هزار تومان در حالی است که ارزش طلای موجود در سکه با احتساب دلار ۳۴۷۰ تومانی و اونس طلای ۱۳۵۳ دلاری بعد از ظهر دیروز از یک میلیون و ۱۰۵ هزار تومان فراتر نمی رود.

از روز چهارشنبه بانک مرکزی سکه تحویل می دهد. این سکه ها نیز به نرخ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به علاوه ۷۲ هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده به متقاضیان تحویل می شود. امکان بازپس گیری اصل مبلغ پیش خرید سکه با توجه به این شرایط وجود دارد. در این میان البته این افراد تا شهریور برای این کار مهلت دارند.

بهای ارز در بازار نیز افت و خیز داشت. قیمت دلار در کف بازار در لحظاتی تا ۳۴۴۰ تومان نیز اعلام شد که دوباره ۲۰ تومان از این سطح هم افزایش یافت. بر تابلوها اما قیمت دلار در کمترین میزان ۳۴۶۰ تومان را ثبت کرد و دوباره ضمن نوسان بیشتر تا ساعت ۱۵ به ۳۴۷۰ تومان رسید. در بین دلالان انتظار برای افت بیشتر قیمت ها وجود داشت.

مقایسه میزان افت قیمت های داخلی و خارجی
تقریبا در ۱۰ روز گذشته که روزهای حساسی برای عرصه های سیاسی کشور به حساب می آید، روند حرکت قیمت ها بحث های مختلفی را با توجه به حضور، تایید و رد صلاحیت برخی کاندیداها به همراه داشته است. به عنوان مثال حضور یک کاندیدای خاص در ثبت نام ها موجی از افت قیمت را در بازار نشان داد. برخی این تعبیر را البته قبول ندارند و معتقدند که افت قیمت های سکه و ارز در بازار داخلی عمدتا به افت قیمت های جهانی مربوط می شود نه یک کاندیدای خاص.

در عین حال برخی دیگر معتقدند که حضور افرادی که بازار بتواند از حضور آنها به نوعی احساس امنیت بلند مدت داشته باشد و اثرات تحرکات تنش زدایی وی بتواند برخی حاشیه ها را از بازار کم کند، قطعا مورد استقبال قرار می گیرد. بازار ارز به عنوان یک بازار کاملا هوشمند، دارای شاخک های حسی قوی است و به انواع مسائل روانی و سیاسی حاشیه ای به سرعت واکنش نشان می دهد. بالابودن میزان نقدینگی در این بازار و قابلیت نقد شوندگی سریع در آن در هر زمان آبستن فرصت های نوسان گیری است. از این رو برخی خبرها و شایعات نیز برای ایجاد این فرصت های تعمدی در بازار نیز گسترش می یابد. در چنین مواقعی امکان تعدیل قیمت ها به قطعیت خبر و شایعه بستگی تمام و کمال دارد.

از روز ۲۱ اردیبهشت تا دیروز قیمت سکه تقریبا با ۱۳۰ هزار تومان کاهش، رکورد کم سابقه ای در تعدیل قیمت ها به خود دیده است.
قیمت آن از یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۹۰ هزار تومان و حتی پایین تر هم افت یافت و تقریبا نزدیک به ۱۰ درصد ارزان شد. نیم سکه نیز از ۷۰۰ هزار تومان تا ۶۴۵ هزار تومان افت کرد و نزدیک به ۸ درصد کاهش داشت. ربع سکه با تقریبا ۶ درصد کاهش قیمت از ۴۲۵ هزار تومان به زیر ۴۰۰ هزار تومان رسید. در بازار طلا نیز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار از بالای ۱۲۴ هزار تومان به مرز ۱۱۰ هزار تومان رسید و بیش از ۱۰ درصد کاهش ثبت کرد. در این مدت بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی تقریبا ۶/۶درصد کاهش ثبت کرده است. در بازار ارز در این مدت دلار آمریکا از ۳۵۲۰ تومان با ۵۰ تومان افت قیمت تنها ۴/۱درصد کاهش ثبت کرده است.

در این مدت بهای طلا در بازارهای جهانی بیش از ۹۵ دلار افت کرده است. افزایش ارزش دلار در مقابل سایر ارزها و فروش طلا توسط برخی سرمایه داران بزرگ در بازارهای جهانی دلیل این کاهش عنوان شده است. این اتفاق البته بر کاهش قیمت های ۱۰ روز مذکور تاثیر داشته، اما مسائل روانی بازار داخلی الزامات خاص خود را دارد.

مردم « فروشنده» شدند
همچنین رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ضمن تشریح دلایل عمده کاهش قیمت طلا و سکه طی روزهای اخیر، گفت: به دلیل نگرانی از پایین تر آمدن قیمت ها، مردم به بازار آمده و قصد فروش طلاهای خود را دارند.
محمد کشتی آرای در خصوص دلایل کاهش قیمت طلا و سکه طی روزهای اخیر، اظهار کرد: کاهش ارزش جهانی طلا، افزایش عرضه طلا به بازار و همچنین رکود بازار خرید (نبود تقاضا برای خرید) از دلایل عمده این نوسان قیمتی است.

وی با تاکید براینکه تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار به شدت کاهش یافته است، گفت: رکود در بازار حاکم است و اکثر مردم به دلیل نگرانی از ارزان شدن طلا در روزهای آینده، قصد فروش طلاهای خود را دارند.
رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ضمن اشاره به اینکه مردم فروشنده طلا شده اند به جای خریدار، افزود: مشخص نیست وضعیت قیمت در روزهای بعد چطور باشد؛ چراکه پیش بینی این وضعیت برای کسی ممکن نیست.

میانگین قیمت جهانی طلا به ۱۳۵۰ دلار می رسد
موسسه مالی بارکلیز لندن پیش بینی کرد، میانگین قیمت اونس جهانی طلا در سه ماه دوم امسال به کمتر از ۱۳۵۰ دلار خواهد رسید.
به گزارش سایت طلا به نقل از مارکت واچ؛ پیش بینی موسسه مالی بارکلیز در خصوص کاهش قیمت جهانی طلا در سه ماه دوم امسال در حالی است که قیمت طلا در هفته گذشته بار دیگر سقوط آزاد شدیدی را تجربه کرد و با افت ۵ درصدی روبه رو شد.
بر اساس این گزارش، « ریک دریول» کارشناس ارشد موسسه مالی کردیت سوئیس نیز پیش بینی کرد: قیمت طلا تا یک سال آینده به کمتر از ۱۱۰۰ دلار و تا ۵ سال آینده به کمتر از ۱۰۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید.
وی در این باره تاکید کرد: قیمت طلا با سقوط واقعی روبه رو شده است. کاهش فشارهای تورمی در اقتصاد جهانی تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا در هفته های اخیر و از ابتدای سال ۲۰۱۳ داشته است.
قیمت جهانی طلا پس از رشد متوالی در ۱۲ سال گذشته از ابتدای امسال تاکنون با افت روبه رو شده است. شورای جهانی طلا نیز در تازه ترین گزارش خود از افت ۱۳ درصدی تقاضای طلا در بازارهای جهانی در سه ماه نخست امسال خبر داده است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات