ثبت سفارش واردات دارو و تجهیزات پزشکی در قالب گروه دوم کالاهای وارداتی تا پایان خرداد سال جاری تمدید شد.

در تازه ترین بخشنامه گمرک ایران آمده است: " براساس نامه مورخ شانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۲ سازمان توسعه تجارت مبنی بر تمدید کلیه ثبت سفارش های گروه دوم کالایی شامل (مواد اولیه موردنیاز کارخانه های دارویی، داروهای ساخته شده و برخی از تجهیزات پزشکی) در سیستم ثبتارش و پورتال بانک مرکزی تا مورخ سی ام اردیبهشت ۱۳۹۲ بنا به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت اطلاع و اقدام لازم با رعایت کامل مقررات ارسال می شود. ضمن اینکه با توجه به موافقت وزارت مزبور و وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورت تمدید مجوز ثبت سفارش به صورت سیستمی و صحت مراتب در سامانه فوق الاشاره نیازی به تمدید اوراق دستی ثبت سفارش نیست. "

بانک مرکزی چندی پیش با صدور بخشنامه ای از حذف ارز مرجع واردات دارو خبر داد. با این حال مجلس مصوب کرد که ارز مرجع تا پایان خرداد ماه امسال به واردات دارو داده شود. در بخشنامه جدید گمرک می توان این طور استنباط کرد که ثبت سفارش واردات دارو براساس ارز مرجع واردات تمدید شده است.

واردات محصولات دارویی به کشور در سال ۱۳۹۱ از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۰.۰۴ و ۲.۷۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۰ افزایش یافته و به ۱۶ هزار تن و یک میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار رسید. آمار گمرک ایران حاکی از آن است که کشورمان در سال گذشته از ۵۶ کشور انواع محصولات دارویی وارد کرده است.

بانک مرکزی چند روز پیش در حالی از اختصاص ۱۹۶ میلیون دلار ارز برای واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی در ۵۳ روز نخستین سال جاری خبر داد که به نظر می رسد این میزان ارز اختصاص یافته جوابگوی نیاز کشور به واردات دارو و تجهیزات پزشکی نیست.

از سوی دیگر براساس گزارش های منتشر شده مقادیر زیادی دارو و مواد اولیه دارویی به دلیل مشکلات ارزی به وجود آمده در گمرک های کشور انباشت شده و گمرک به آنها اجازه ترخیص نمی دهد. اگرچه معاون گمرک موضوع دپوی دارو در گمرک های کشور را رد کرده اما رئیس کل گمرک به صورت تلویحی این خبر را تائید کرده است.

با وجود اینکه آمار دقیقی از میزان انباشت دارو در گمرک های کشور در دست نیست اما این نگرانی وجود دارد که انباشت بیش از حد دارو در گمرک ها به فاسد شدن و از بین رفتن این داروها منجر شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات