چرا آرزوی مستاجرها برآورده نشد؟ !

در تمام عمر دولت نهم و دهم نه تنها تمام ایرانیان مسکن دار نشدند بلکه قیمت مسکن نیز شتابان بالا رفت به طوریکه با افزایش ۴۰۰درصدی قیمت مسکن، خانه دار شدن را برای ایرانیان تبدیل به رویا کرد.

  احمدی نژاد بارها گفته بود: " هنر دولت بی ارزش کردن زمین است. اگر قیمت زمین را به صفر برسانیم شاهد خواهیم بود منابع بسیاری آزاد می شوند. " اما هم اکنون که هنر دولت جنبه معکوس پیدا کرده و قیمت ها افزایش ۴۰۰درصدی را تجربه کرده اند.

  وعده خانه دار کردن ایرانیان از آن وعده هایی بود که تحقق پیدا نکرد. در تمام عمر دولت نهم و دهم نه تنها تمام ایرانیان مسکن دار نشدند بلکه قیمت مسکن نیز شتابان بالا رفت به طوریکه با افزایش ۴۰۰درصدی قیمت مسکن، خانه دار شدن را برای ایرانیان تبدیل به رویا کرد. ابتدا مسکن مهر قرار بود دوای درد گرانی مسکن شود، اما با این وجود این طرح نیز نتوانست از تب گرانی بکاهد.

رویایی به نام خانه دار شدن از ۸۴ تا ۹۲!
در سال ۸۶ با افزایش ناگهانی قیمت ملک، محمد سعیدی کیا، وزیر مسکن و شهر سازی دولت نهم، طرحی را به نام « مسکن مهر» پیشنهاد داد تا با اجرای آن، دولت ۲هدف مهم را محقق کند: اول قیمت مسکن کنترل شود و دوم « آرزوی همه مستاجرها برآورده شود» . دو هدفی که سرابی بیش نشد. طرح مسکن مهر در ابتدا در قالب بند د تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ آغاز شد و سپس بر مبنای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، به صورت پیوسته در دستور کار قرار گرفت. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که این طرح که در حقیقت شامل اجاره بلند مدت زمین جهت احداث مسکن است، در طرح جامع مسکن نیز پیشنهاد شده بود. اما حجم پیشنهاد شده در آن طرح بسیار کمتر بود که توسط احمدی نژاد و به صورت غیر کارشناسانه از ۲۰ هزار واحد در سال به ۵/۱ میلیون واحد در سال افزایش یافت.

با اینکه قرار بود از سال ۸۴ تمام ایرانیان خانه دار شوند، وعده خانه دار شدن تمام افراد ابتدا به سال ۹۱ و سپس به سال ۹۲ موکول شد.

اسفند سال ۹۰ بود که معاون وزیر مسکن ابوالفضل صومعلو، گفته بود: " تا پایان سال ۹۲ هیچ ایرانی بدون خانه نخواهد بود. "

پیش از آن نیز، احمدی‏ نژاد گفته بود: دولت در سال ۹۱ برای تهران برنامه ‏ های بسیار گسترده‏ ای تنظیم کرده است که بنده امیدوارم هیچ متقاضی مسکن ساکن در استان تهران وجود نداشته باشد که تکلیف مسکن آنها در سال ۹۱ مشخص نشود؛ یعنی به نوعی وارد چرخه برنامه‏ ریزی، ساخت و تحویل مسکن قرار نگیرد.

تورم مسکن مهر چه قدر بود؟
در سال ۸۸، با داغتر شدن تنور ساخت و ساز مسکن مهر، نیکزاد، یار مسکنی احمدی نژاد، در خصوص قیمت پایه برای هر متر مربع مسکن مهر در کشور، گفته بود: در کل کشور قیمت هر متر مربع مسکن مهر بین ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده که این مبلغ قیمت هر متر مربع مشاع و کلید تحویل است. این در حالی بود که معاون وی در جایی دیگر میانگین هزینه ساخت واحدهای مسکونی درطرح مسکن مهر را بسته به نوع اجرای پروژه ساخت و امکانات ۱۸۰ هزار تا حدود ۳۷۰ هزار تومان برای هر متر مربع عنوان کرده بود.

کلید مسکن مهر تا سال گذشته با قیمتی ثابت به دست متقاضیان می رسید. در مهرماه سال ۹۱ بود که زمزمه افزایش قیمت های مسکن مهر به گوش می رسید و این اتفاق درست هم زمان با گران شدن و تلاطم بازار ارز در ایران رخ داد.

در آبان ماه ۹۱ بود که وزیر مسکن و شهرسازی دولت دهم تاکید کرد که هیچگونه توافقی برای افزایش قیمت مسکن صورت نگرفته است و تا حید خیال مشتریان و متقاضیان مسکن مهر را رحت کرد اما درست در یک ماه بعد، در آذر ماه سال گذشته افزایش قیمت واحدهای مسکن مهر به صورت رسمی ابلاغ شد و قیمت تمام واحدهای مسکن مهر در سراسر کشور ۱۳درصد افزایش یافت.

در حالیکه قیمت هر متر مربع مسکن مهر طبق گفته خود وزیر در سال ۸۸ متری ۳۰۰هزار تومان تعیین شده بود که اکنون هرمتر مربع از واحدهای مسکن مهر پردیس ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بسته به پروژه در حال ساخت و هزینه های جانبی آن به فروش می رسد.

پیمان پیرفرشی - قائم مقام شرکت عمران شهر جدید پردیس - به ایسنا، گفته است: " هر واحد مسکن مهر پردیس با احتساب ۲۵ میلون تومان وام و حدود ۳۰ میلیون تومان آورده متقاضی که برای هر پروژه متغیر است، حدود ۵۰ میلیون تومان به متقاضی تحویل داده می شود. "

به گفته وی با تقسیم این مبلغ بر متراژ هر واحد مسکونی، هر متر از واحدهای این پروژه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان می شود.
همچنین گفته می شود که در حال حاضر نرخ پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی نوساز در شهر جدید پرند بین ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان از سوی مالکان تعیین می شود.

در شهر هشتگرد، شهر دیگر مسکن مهری ها، قیمت هر متر مربع واحد تعاونی که ادعا می شود بدون امکانات هستند، ۳۰۰تا ۵۰۰هزار تومان و قیمت هر متر مربع واحدهای شخصی ساز نیز بین ۶۰۰ تا ۸۰۰هزار تومان تعیین شده است.

همچنین در حالیکه مبلغ آورده اولیه برای ثبت نام در سایت مسکن مهر پردیس پنج میلیون تومان عنوان شده بود، این مبلغ اکنون در سایت ثبت نام این شهر ۱۴ میلیون تومان اعلام شده است. همچنین آخر بهمن سال گذشته بود که در سایت شرکت عمران شهر جدید پردیس واحدهای مسکن مهر این شهر با افزایش قیمت از ۲۰ میلیون به ۲۸ میلیون تومان رسید که به گفته مدیر عامل این شهر جدید، افزایش قیمت متناسب با افزایش مساحت صورت گرفته و در سایت درج شده است.

هدایت اظهار کرد: واحدهای تحویل داده شده شامل هیچ افزایش قیمتی نیستند اما واحدهایی که در مرحله نازک کاری بوده اند متری ۵۰ هزار تومان افزایش یافته و برای واحدهای دیگر نیز بر اساس بخشنامه وزیر راه و شهرسازی افزایش قیمت اعمال شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات