مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت خبر داد

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه ایران رتبه اول اکتشاف نفت جهان را طی برنامه چهارم کسب کرده است، گفت: تاکنون تنها ۱۸ درصد از پتانسیل های نفتی منطقه زاگرس کشف و تولیدی شده است.

هرمز قلاوند مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: بنابر مطالعات انجام شده، تاکنون ۱۸ درصد از پتانسیل های نفتی منطقه زاگرس کشف و تولیدی شده است و همچنان زمینه مساعد دیگری برای اکتشاف در این منطقه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد از ذخایر هیدروکربوری ایران در مناطق زاگرس و خلیج فارس واقع شده است، گفت: اکتشاف منابع هیدروکربوری در ایران، روند مطلوبی را می پیماید، به طوری که طی ۱۰ سال گذشته معادل ۳۰ سال گذشته اکتشاف نفت و گاز داشته ایم.

وی افزود: تعداد کل افق های حفاری شده در ایران حدود ۸۳۰ افق است؛ در عین حال تعداد ۲۵۳۹ افق حفاری نشده بدون اولویت و ۹۹۳ افق حفاری نشده با اولویت دیگر نیز در کشور وجود دارد که به تدریج تولیدی خواهد شد.

قلاوند با بیان اینکه تاکنون فرآیند اکتشافی شرکت ملی نفت ایران بر مبنای اکتشاف از تله های ساختمانی استوار بوده است، گفت: منابع نامتعارف هیدروکربوری نظیر شیل ها به دلیل هزینه های بالا و دشواری فرآیند تولید تاکنون بدون استفاده بوده است که البته ممکن است، در آینده مورد توجه واقع شود.

وی اضافه کرد: در خصوص اینکه آیا شیل های نفتی و گازی پتانسیل مورد نظر تولیدی شدن را دارند، پروژه ای تحقیقاتی با پژوهشگاه صنعت نفت نهایی شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه عملیات اکتشافی در حوزه تله های چینه ای کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: البته برخی کشفیات جدید نظیر حوزه آبادان و اروندان در این بخش قرار دارد.

قلاوند افزود: در حال حاضر سیر فعالیت های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در حوزه گنبدهای نمکی متمرکز شده است.

افزایش ۱.۹ میلیارد بشکه ای ذخایر هیدروکربوری کشور

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، حجم اکتشاف منابع هیدروکربوری در سال گذشته را حدود ۱.۹ میلیارد بشکه عنوان کرد و گفت: ۱۵ لایه جدید نفتی به ذخایر اکتشافی شرکت ملی نفت ایران اضافه شده است.

وی همچنین از وجود ۱۵۰ میدان نفتی و گازی آماده برای توسعه در کشور خبر داد و گفت: این میدان ها بنابر اولویت های موردنظر و به مرور زمان به چرخه تولید اضافه می شوند.

قلاوند همچنین آمار اکتشاف نفت و گاز در شرکت ملی نفت ایران را در مقایسه با نرم جهانی بسیار قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: طی برنامه چهارم حدود ۴۴۰۹ میلیون بشکه نفت در ایران کشف شد که از این بابت توانستیم، رتبه اول اکتشاف در جهان را از آن خود کنیم.

وی همچنین به وضعیت و برنامه اکتشافی در بعد بین المللی اشاره کرد و گفت: هم اکنون بخش عمده ای از برنامه های تولیدی نفت و گاز به سمت استخراج از منابع نامتعارف سوق پیدا کرده است.

قلاوند افزود: هم اکنون ایالات متحده آمریکا، کانادا و مکزیک در مجموع حدود ۱۶ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کنند و قرار است، طبق برنامه تا سال ۲۰۲۰ میلادی بر استحصال نفت و گاز از منابع نامتعارف متمرکز شوند.

وی ادامه داد: در صورت تحقق این برنامه، آمار تولید نفت این سه کشور در مجموع به ۲۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که با اتکا به این سقف تولید، علاوه بر رفع نیازهای خود می توانند صادرکننده نفت نیز باشند.

قلاوند افزود: اروپا نیز در سال ۲۰۱۴ اولین پروژه شیل گاز در لهستان را افتتاح می کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات