الشرق الاوسط گزارش می دهد که دولت هند در حال همکاری با دولت ایران برای دور زدن تحریم ها است و در این میان سود هنگفتی نیز نصیب این کشور می شود.

درحالی که یک مقام ارشد وزارت خارجه ی آمریکا روز جمعه (۲۴ می-۳ خرداد) در سفر به دهلی نو، از همکاری هند در اجرای تحریم های بین المللی علیه برنامه ی هسته ای جمهوری اسلامی قدردانی کرد، الشرق الاوسط گزارش می دهد که دولت هند در حال همکاری با دولت ایران برای دور زدن تحریم ها است و در این میان سود هنگفتی نیز نصیب این کشور می شود.

  روزنامه ی الشرق الاوسط، در یادداشتی که در این روزنامه منتشر شده، خاطرنشان کرده که" دو کشور سال گذشته به روشی برای دور زدن تحریم ها رسیدند که بر اساس آن، هند متعهد شد ۴۵ درصد از هزینه نفت وارداتی از ایران را به روپیه پرداخت و ۵۵ درصد باقی را از طریق تبادل کالا جبران کند. "

به گزارش الشرق الاوسط، " به دلیل موفقیت این روش و اصرار هند بر باز نگه داشتن راه تبادل نفتی و اقتصادی با ایران، تهران به سلمان خورشید، وزیر خارجه ی هند، در جریان سفر اوایل ماه می او به ایران، پیشنهاد کرد که هند در استخراج نفت در ایران نیز مشارکت کند. بدین ترتیب هند حق مالکیت چاه های نفت کشف شده در ایران را دریافت خواهد کرد و علاوه بر آن این حق را خواهد داشت تا نفت استخراج شده را به هر کجا که می خواهد منتقل کند"

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، هند هم چنین برای دور زدن پاکستان در راه رسیدن به افغانستان و آسیای میانه تکیه زیادی بر بندر چابهار در جنوب شرق ایران دارد، و از این رو، بندر چابهار در رأس موضوعات مورد مذاکره در دیدار اخیر مقامات ایرانی و هندی قرار داشت. ده سال قبل، هند در توسعه بندر چابهار مشارکت کرده بود و بعد از آن نیز در ایجاد نزدیک به هزار کیلومتر خطوط راه آهن از معادن زابل به چابهار همکاری داشت.

هرچند که این همکاری های مشترک از چشم مقامات آمریکایی دور نمانده و به نظر می رسد که دولت آمریکا سعی دارد با اجرای سیاست های تشویقی خود، دولت هند را به تدریج از ایران دور کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات