رئیس اتحادیه خشکبار کشور از افزایش ۱۰۰درصدی قیمت خرما خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت عمده خرمای مصرفی عموم مردم به کیلویی ۷هزار تومان رسیده و به دلیل اینکه خرما متولی خاصی ندارد همه به دنبال مقصر هستند.

  علیرضا ارزانی در مورد قیمت خرما با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان اظهار داشت: هر ساله چند ماه قبل از ماه رمضان به دلیل افزایش تقاضا، هشدار افزایش قیمت را به مسئولان اعلام می کنیم ولی اقدامی انجام نمی شود، در سال جاری نیز از چند ماه گذشته اعلام کردیم که قیمت خرما در ماه رمضان افزایش خواهد یافت بنابراین خواستار انجام برخی اقدامات از مسئولان شدیم.

وی با بیان اینکه اقدامی در مورد جلوگیری از افزایش قیمت خرما انجام نشد، بیان کرد: قیمت عمده خرمایی که مصرف عموم مردم است چند ماه گذشته ۳۵۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان بود که در حال حاضر به ۷ هزار تومان افزایش یافته است که این یعنی رشد ۱۰۰ درصدی قیمت خرما. با توجه به این مسائل معتقدم به جایی رسیدیم که باید تصمیم جدی در این زمینه اتخاذ شود و دولت مشخص کند که متولی خرما در کشور چه نهادی است. در برخی استانها اتحادیه خاصی متولی این کار نیست.

رئیس اتحادیه خشکبار کشور تصریح کرد: در برخی استانها اتحادیه مواد غذایی متولی قیمت خرما است و حتی در خراسان اتحادیه برنج فروشان متولی خرما است، گفت: نمی دانم اتحادیه برنج فروشان چه ارتباطی به خرما دارد و بر این اساس مشکل اساسی این است که خرما متولی ندارد تا وقتی چنین اتفاقاتی رخ می دهد بتوان آن بخش را بازخواست کرد و یا پیگری لازم را انجام داد.

ارزانی ادامه داد: دو سال است با نامه نگاری های مختلف درخواست کرده ایم اتحادیه خشکبار متولی خرما شود و هنوز به نتیجه نرسیده ایم زیرا هنوز تصمیم گیری نکرده اند که کجا متولی بازار خرما باشد. ما نمی گوییم حتما اتحادیه خشکبار متولی این کار باشد ولی تصمیم بگیرند کجا باید این کار را انجام دهد تا بتوان اتفاقاتی که در مورد این محصول رخ می دهد را پیگری کرد. در حال حاضر قیمت خرما دوبرابر شده و همه به دنبال مقصر هستند در حالی که فرد خاصی مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه به دلیل افزایش صددرصدی قیمت خرما برخی صحبت ها نسبت به ممنوعیت صادرات آن مطرح می شود، افزود: اینکه بخواهیم برای تنظیم بازار داخل از صادرات خرما جلوگیری کرد اقدام درستی نیست. ایران در برخی سالها نخستین و یا دومین کشور صادرکننده خرما بوده است و این اقدام اثر منفی بر روی جایگاه ایران خواهد داشت و حتی فضا برای مشتریان خارجی باز خواهد شد. راحت ترین روش برای کنترل بازار داخل جلوگیری از صادرات است که حتی حرف زدن در مورد آن نیز باعث ایجاد ترس بر روی مشتریان خارجی می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات