ایران اسلامی در طول تاریخ نشان داده که ملتی سرافراز، پرتلاش، ایستاده و مقاوم است و همواره در هر شرایطی توانایی به رخ کشیدن استعدادهایش را دارد.

در سفر کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان کرمانشاه از سه داروی جدید ساخت محققان دانشگاه رازی کرمانشاه پرده برداری شد.

داروهایی که نیاز کشور بوده و توسط این محققان با شرایط تحریم ساخته شده است و این داروها که قبلا وارداتی و جزء اقلام دارویی ضروری و مورد نیاز کشور بوده در سالهای ۹۱ و ۹۲ توسط محققان دانشکده شیمی دانشگاه رازی کشور ساخته شده است.

این داروها از سوی وزارت بهداشت به عنوان داروهای مورد نیاز کشور معرفی شده بود و تیم های تحقیقاتی دانشکده شیمی دانشگاه رازی اقدام به تولید آنها کرده بودند.

ساخت این داروها در شرایط تحریمی موجود منجر به صرفه جویی اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز از کشور شده است.

همچنین تولید این داروها منجر به بومی سازی دانش فنی تولید دارو و توسعه تبدیل ایده به پدیده شده است.

پروفسور آرمان طاهرپور، یکی از این محققان کرمانشاهی است که با ساخت داروی « مونته لوکاست» گامی جدید در تولید این دارو در کشور برداشته است در گفت وگویی با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه اظهار کرد: این دارو در درمان آسم مزمن منتلوکاست مصرف می شود.

وی افزود: در مورد اطفال ۶ تا ۱۴ سال می توان دوز معادل با پنج میلی گرم مونتلوکاست تجویز کرد و در کودکان شش ماهه تا پنج ساله دوز معادل با ۴ میلی گرم مورد استفاده قرار می گیرد.

پروفسور آرمان پور تاکید کرد: از این دارو نباید در درمان حملات حاد آسم استفاده کرد. در برخورد با آلرژیک فصلی دوزهای مشابه با آسم، در بالغین و کودکان دو سال به بالا تجویز می شود.

این محقق کرمانشاهی اظهار کرد: چند داروی دیگر در دست ساخت داریم که برای ساخت نهایی آنها نیازداریم که مسئولان حمایت بیشتری از ما داشته باشند.

همچنین دکتر مصطفی فیضی، از اساتید گروه شیمی دانشگاه رازی و مجری طرح ساخت داروی ماینوکسیدیل در گفت و گویی با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه گفت: این دارو، به شکل سیستماتیک، قرص خوراکی است که هنگام بالابودن فشار خودن مصرف می شود.

وی افزود: این دارو به شکل موضعی (محلول دو درصد یا پنج درصد) برای درمان طاسی مردانه، آندروژنیک در مردان و زنان استفاده می شود.

فیضی تصریح کرد: این دارو با گشاد کردن رگ های محیطی سبب کم شدن فشار خون می شود. تاثیر آن بر درمان طاسی نیز احتمالا به دلیل همین گشادی رگ های سطح پوست و افزایش جریان خون است که موجب تحریک فولیکول های مو شده و از وضعیت استراحت به وضعیت رشد فعال در می آیند.

همچنین دکتر ابراهیم سلیمانی، عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه رازی و مجری طرح ساخت داروی تیوپنتال سدیم، در گفت و گویی با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه اظهار کرد: مصرف این دارو در بیهوشی عمومی برای اعمال جراحی کوتاه مدت و درمان تشنج های بعد از بیهوشی است.

وی افزود: این دارو یک باربیتورات سریع الاثر با طول اثر کوتاه است. باربیتوراتها برگیرنده گابا در سیستم عصبی مرکزی موثرند که با اتصال به گیرنده گابا و افزایش فعالیت گابا برگیرنده موجب تسهیل ورود یون کلر می شوند.

سلیمانی افزود: ما محققان دانشگاه رازی کرمانشاه در صورت حمایت توانایی انجام کارهای بسیار بزرگی داریم.

وی خاطرنشان کرد: از دولت و دولت مردان انتظار می رود که پژوهشگران کشور را مورد حمایت ویژه خود قرار دهند که کشور بتواند بیش از پیش در مسیر پیشرفت گام بر دارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات