وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد: علی رغم تشدید تحریم ها حجم سرمایه گذاری خارجی در ۷ سال گذشته دو برابر ۲۷ سال قبل آن افزایش یافته است.

شمس الدین حسینی امروز در مراسم رونمایی از گزارش سازمان ملل متحد از سرمایه گذاری خارجی با حضور معاون اول رئیس جمهور گفت: تعداد طرح های مصوب سرمایه گذاری خارجی از سال ۵۷ تا ۸۴ حدود ۲۰۰ طرح سرمایه گذاری خارجی بوده است که از سال ۸۴ تا بهار ۹۲ تعداد ۶۳۱ طرح سرمایه گذاری خارجی مصوب شده است. حجم سرمایه گذاری خارجی در ۲۷ سال اول انقلاب پنج میلیارد دلار و در هفت سال گذشته این رقم به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است یعنی در ۷ سال اخیر دو برابر ۲۷ سال ماقبل آن سرمایه خارجی جذب شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نسبت سرمایه گذاری خارجی در سال ۲۰۱۲ نسبت به ۲۰۰۷ حدود ۱۴۳ درصد رشد داشته است، در حالیکه جریان جابجایی سرمایه گذاری خارجی در جهان منقبض شده و لبه تیز تحریم های اقتصادی از سال ۸۵ به این سو، متوجه سرمایه گزار خارجی بوده است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سیاستهای اصل ۴۴ که از سوی رهبری ابلاغ شد به معنای این است که اداره اقتصاد کشور توسط مردم انجام شود، گفت: دولت هم قانون اجرای سیاستهای اصل ۴۴ را تدوین کرد و برای عملیاتی شدن این قانون ۵۴ آئین نامه و دستورالعمل تهیه کرد که بخش عمده آن در هیئت وزیران تهیه و ابلاغ شده است.

وی گفت: برای اجرای قانون سیاستهای اصل ۴۴، تعداد ۱۴ نهاد جدید تشکیل شد و امروزه استانداران بیش از اینکه یک چهره سیاسی باشند به یک مقام اقتصادی برای جذب سرمایه گذاری خارجی تبدیل شده اند.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود، با توجه به افزایش حجم بازار سرمایه در ایران گفت: در حال حاضر ۷.۲ میلیون کد معاملاتی اشخاص حقیقی و حقوقی در بورس وجود دارد که نشان می دهد حدود ۱۰ درصد مردم در این بازار حضور دارند.

وزیر اقتصاد ضمن ابراز نگرانی درمورد متوقف شدن هدفمندی یارانه ها، گفت: باید اقتصاد ایران از این تنگنا عبور کند و امسال هم می توان فاز دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا کرد به شرط اینکه پذیرش اجتماعی ها شکل گیرد.

وی افزود: اگر قانون اجرای سیاستهای اصل ۴۴ و هدفمندی یارانه ها با هم تلفیق شوند در سایه تلاش می توان دستاوردهای مهمی برای اقتصاد کشور به دست آورد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات