طبق گزارش مرکز آمار ایران، تغییرات قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی در معاملات انجام شده بین حداقل ۱۰ میلیون ریال در منطقه ۲۰ و حداکثر ۱۹۷ میلیون و ۸۸۵ هزار ریال در منطقه ۱ بوده است.

مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری و اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران طی زمستان سال ۹۱ را اعلام کرد. در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی معامله شده در حدود ۹۲ میلیون و ۳۶۹ هزار ریال در منطقه ۳ و کمترین آن در حدود ۱۵ میلیون و ۹۷۱ هزار ریال در منطقه ۲۰ بوده است.

  تغییرات قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی در معاملات انجام شده بین حداقل ۱۰ میلیون ریال در منطقه ۲۰ و حداکثر ۱۹۷ میلیون و ۸۸۵ هزار ریال در منطقه ۱ بوده است.

اما نگاهی به ساختمان های کلنگی سامانه ایران فایل حاکی از افزایش قیمت شدید در بین کلنگی های پایتخت است، به طوریکه قیمت هر متر مربع این کلنگی های غیرقابل سکونت تنها به واسطه مجوزی که در اختیار دارند گاهی به بالای ۳۰میلیون تومان می رسد.

بسیاری از این کلنگی ها کاملا غیرقابل سکونت هستند و مالکان آنها با گرفتن مجوزهای گوناگون توانسته اند سقف های مخروبه خود را به سقفی گران بها تبدیل کنند.

قیمت یکی از این کلنگی ها که در قلهک واقع شده است، با ۱۴۵۰متر مربع مساحت و ۲۸متر طول بر، ۳۰میلیارد تومان معادل هر متر مربع ۲۰میلیون و ۶۸۰هزار تومان تعیین شده است. این خانه غیرقابل سکونت است اما صاحب آن توانسته است جواز ۱۳طبقه مسکونی – تجاری را اخذ کند.

همچنین یک کلنگی با زیربنای ۸۱۰متری و زمین ۳۵۰متری واقع در خیابان فاطمی تهران متری ۲۵میلیون تومان قیمت گذاری شده است. قیمت کل این کلنگی ۸میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان است. این کلنگی دارای دستور نقشه ۵طبقه مسکونی با قابلیت اداری، ۲طبقه تجاری و همچنین ۳طبقه پارکینگ است.

یک واحد کلنگی دیگر در سعادت آباد در حالی هر متر مربع ۲۰میلیون تومان قیمت دارد که این کلنگی غیرقابل سکونت هیچ نوع جواز یا دستور نقشه ساخت ندارد. این ساختمان دارای ۲۱۷متر زمین، ۹۰متر بنا و طول بر ۹متریست.

در زعفرانیه کلنگی ها تفاوت چندانی با قیمت برج های لوکس و نوساز ندارد. یک کلنگی با ۴۰۰متر زیر بنا و طول بر ۱۰، متری ۲۵میلیون تومان قیمت گذاری شده است. این کلنگی نیز جواز ساخت یا دستور نقشه ندارد یا حداقل در قسمت توضیحات چنین ذکر نشده است. قیمت کل این بنا، ۸میلیارد و ۱۲۵میلیون تومان است.

یکی از گران ترین های غیرقابل سکونت متری ۳۰میلیون تومان ارزش دارد. این کلنگی با ۷۸۰متر زیربنا در خیابان سهروردی شمالی تهران واقع و قیمت کل آن ۲۴میلیارد تومان عنوان شده است. موقعیت تجاری و اداری، ۳ واحد ۲۶۰ متری، ۳ بر و گذ ر ۲۵ متری از توضیحات اضافه این بنای قدیمی پایتخت است.

یکی از گران قیمت ترین بناهای مخروبه یا کلنگی تهران نیز مربوط به یک کلنگی واقع در خیابان دولت است. قیمت هر متر مربع این بنا که دارای ۲۰۰متر زیربنا و طول بر ۱۷ است، ۳۰میلیون تومان تعیین شده است و این تعیین قیمت فارغ از هرگونه جواز یا دستور نقشه است. قیمت کل این بنا ۱۱میلیارد و ۳۱۵میلیون تومان تعیین شده است.

اما شاید تعجب آور باشد که یک کلنگی یعنی بنایی که با لوکس ترین واحدهای آپارتمانی قابل قیاس نیست، متری ۳۵میلیون تومان قیمت داشته باشد. این کلنگی در خیابان کامرانیه واقع شده است. متراژ زمین این بنا ۳۰۰متر و زیر بنای آن ۴۰۰متر است. قیمت کل این بنای با طول بر ۱۸،۱۰میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان است. به نظر می رسد موقعیت ۱۰۰درصد تجاری این ملک علت قیمت نجومی هرمتر مربع این بنا باشد.

گرچه هر متر مربع این ملک، ۳۵میلیون تومان قیمت دارد اما گران قیمت ترین کلنگی پایتخت دست کمی از قیمت هر متر مربع مغازه در تهران ندارد؛ چرا که گران قیمت ترین ملک کلنگی با هر متر مربع ۵۴میلیون تومان مربوط به یک ساختمان قدیمی در خیابان شریعتی، پل صدر است. این بنا با ۴۰۰متر زیربنا دارای جواز ۹طبقه تجاری اداری و مسکونی و ۴طبقه پارکینگ است و قیمت زمین و جواز باهم محاسبه شده است. قیمت کل این بنا ۲۳میلیارد تومان تعیین شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات