ساخت و ساز مسکن ویژه در سایت تهرانسر به حالت نیمه تعطیل درآمده و با گذشت یکسال از زمان آغاز پروژه تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشته است که در این باره پیمانکاران اعلام می کنند، نرخ پایین ساخت دلیل کندی پروژه های مسکن مهر است.

دولت در سال گذشته تصمیم گرفت با طراحی ساخت مسکن مهر در شهر تهران، افزایش افسار گسیخته قیمت ها را کنترل کند به همین منظور زمین هایی در شهر تهران جانمایی شد تا مسکن ارزان ساخته شده و در اختیار مردم قرار گیرد.

تفاوتی که این پروژه با مسکن مهر داشت در قیمت زمین بود زیرا در مسکن مهر قیمت زمین صفر در نظرگرفته شده است اما در مسکن ویژه شهر تهران، قیمت زمین محاسبه می شود ضمن آنکه واحدها با شرایط بهتر و مساحت بیشتر ساخته خواهند شد.

براساس اعلام وزیر راه و شهرسازی قرار بود که اولین افتتاح ها در سایت مسکن ویژه تهرانسر، تیرماه امسال انجام شود اما پس از مدتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد که افتتاح این واحدها به دلیل عدم تامین خدمات زیربنایی به تعویق می افتد و در ۴ ماهه پایان سال به بهره برداری می رسد.

این در حالی است که پیمانکار پروژه مسکن ویژه تهرانسر معتقد است افزایش هزینه های ساخت و کوتاه نیامدن وزارت راه و شهرسازی از افزایش قیمت ساخت در هر مترمربع موجب کندی کار و نیمه تعطیل شدن ساخت و ساز شده است.

مسعود فیاض آذر در گفتگو با مهر به ضرورت افزایش قیمت در واحدهای مسکن مهر تاکید کرد و گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات ادامه ساخت مسکن ویژه تهرانسر و مسکن های مهر در شهرهای جدید، افزایش هزینه تمام شده ساخت است که دولت حاضر به افزایش آن نیست.

وی با بیان اینکه زمان تعیین قیمت ساخت مسکن مهر، میلگرد ۱۱۰۰ تومان بود اما الان به ۲۲۰۰ تومان رسیده است، بیان کرد: یکی از دلایلی که واحدهای مسکن مهر در شهر جدید پرند تکمیل نمی شود همین افزایش قیمت ها است زیرا پیمانکار نمی تواند از جیب خود برای تکمیل واحدها هزینه کند.

این پیمانکار با تاکید بر اینکه پروژه مسکن ویژه تهرانسر تاکنون حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اظهار داشت: در حال حاضر هم کار به صورت نیمه تعطیل درآمده است و پیمانکاران نسبت به نرخ ساخت مسکن اعتراض دارند.

فیاض آذر افزود: قرارداد ما مانند دیگر واحدهای مسکن مهر، متری ۳۳۰ هزار تومان بود که در جریان افزایش قیمت ها به ۳۷۰ هزار تومان رسید ضمن آنکه ۱۵۰ هزار تومان هم عملیات نصب سایر اقلام است بنابراین نیاز به افزایش بیشتر این نرخ است.

وی با بیان اینکه دولت می تواند از حق خود در زمین کوتاه بیاید و پول آن به ساخت مسکن منتقل شود، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر واحد مسکن ویژه تهرانسر ۲۵۰ میلیون تومان تعیین شده است همچنین نرخ زمین در این پروژه حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون در نظر گرفته شده است بنابراین دولت می تواند نرخ زمین را کاهش دهد و رقم بیشتری از این ۲۵۰ میلیون تومان را برای ساخت در نظر بگیرد.

براین اساس پیمانکاران درخواست داشتند که میزان سهم ۷۰ درصدی زمین و ۳۰ درصدی پیمانکار را تغییر دهند به طوریکه سهم هزینه ساخت از قیمت تمام شده به ۴۰ درصد برسد و دولت سهم زمین را که خود مالک آن است، کاهش دهد.

فیاض آذر در ادامه تصریح کرد: قیمت زمین با تمام هزینه های آماده سازی، مجوز و دیگر موارد به این نرخ می رسد بنابراین دولت زیان نمی کند و می تواند نرخ زمین را کاهش دهد تا متقاضیان هم با مشکل پرداخت پول مواجه نشوند.

این پیمانکار با تاکید بر اینکه تاکنون متقاضیان مسکن ویژه تهرانسر ۵۰ درصد سود به دست آوردند، بیان کرد: روز گذشته پیشنهاد افزایش نرخ ساخت را به معاون وزیر راه و شهرسازی ارایه دادیم و منتظر پاسخ هستیم در غیراینصورت پروژه پیشرفتی نخواهد داشت.

وی در پایان با تاکید بر اینکه برای تعیین نرخ ساخت باید شرایط دیگر بازارها را هم در نظرگرفت، گفت: با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، هزینه ساخت افزایش پیدا می کند و این اتفاق در تمام صنعت ساختمان سازی افتاده است بنابراین مسکن مهر هم از این موضوع جدا نیست.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات