در حالی که حدود ۱۸ ماه تا آغاز صادرات گاز ایران به پاکستان باقی مانده، برخی رسانه های منطقه با انتشار گزارش هایی از درخواست پاکستان برای بازنگری در قیمت گاز صادراتی ایران خبر می دهند اما باید دید این خبرها تا چه میزان صحت دارد.

  چهارسال پیش قراردادی بین ایران و پاکستان به امضا رسید تا صادرات گاز ایران به این کشور با تکمیل خطوط لوله انتقال گاز در خاک دو کشور از عسلویه تا عمق حدودا ۸۰۰ کیلومتری خاک پاکستان آغاز شود.

پیروی امضای این قرارداد، ساخت خط لوله صادرات گاز با تکمیل خط لوله هفتم سراسری و انشعابات لازم در ایران پیگیری شد و کلنگ احداث ۷۸۱ کیلومتر از یکهزار کیلومتر خط لوله صلحی که طبق گفت وگوهای یک دهه پیش سه کشور ایران، پاکستان و هند که قرار بود در خاک پاکستان احداث شود، بیست و یکم اسفند ۹۱ با حضور رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور پاکستان در نقطه مرزی دو کشور به زمین خورد تا با تکمیل این ۷۸۱ کیلومتر در خاک پاکستان، صادرات گاز ایران به این کشور تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شود.

در این مدت در پی عدم موفقیت دولت های استکباری برای لغو این قرارداد همکاری در سایه تحریم های یکجانبه علیه ایران، رسانه های غربی با آغاز جوسازی های رسانه ای در منطقه به دنبال اثرگذاری بر روند اجرایی شدن این قرارداد بودند.

در جدیدترین پرده از سناریوی جوسازی های رسانه ای، به نظر می رسد برخی رسانه های منطقه نیز با این موج مخرب همراه شده و با انتشار گمانه زنی هایی در قالب گزارش و مصاحبه از ایجاد اختلال در روند اجرایی شدن این تجارت گازی خبر می دهند.

امروز پایگاه اینترنتی بیزنس ریکوردر در گزارشی به نقل از شهید خاقان، وزیر نفت پاکستان مدعی شده که اسلام آباد خواهان بازنگری در قیمت گاز صادراتی ایران است. این ادعا در حالی مطرح می شود که هنوز ۱۸ ماه تا اجرایی شدن قرارداد ۴ سال پیش دو کشور باقی مانده و بازنگری در قراردادی که هنوز اجرایی نشده، سخنی غیرمنطقی و خارج از عرف دیپلماتیک است.

از سوی دیگر، پیگیری های خبرنگار تسنیم حاکی از این است که هنوز هیچ درخواست رسمی از طرف دولت پاکستان در خصوص بازنگری در قیمت قرارداد منعقد شده به ایران ارسال نشده است. علاوه بر این حدود یک هفته پیش آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان در دیدار با حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران بر پایند بودن دولت جدید پاکستان به تکمیل این پروژه تأکید کرده و از سرعت گیری دوباره روند احداث آن در خاک این کشور خبر داده است.

با این تفاسیر، دبه درآوردن اسلام آباد در قرارداد صادرات گاز ایران به این کشور بیش از آنکه نظر رسمی مقامات این کشور باشد، گمانه زنی های رسانه ای است که در ادامه سناریوی جوسازی غربی در رسانه های منطقه منتشر شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات