ارزش تجارت کالایی ایران و آمریکا در چهار ماهه نخست ۱۳۹۲ به بیش از ۴۰ میلیون دلار رسید.

  براساس تازه ترین آمار گمرک ایران در چهار ماهه اول امسال صادرات کالای ایران به آمریکا بالغ بر ۲۹۵ هزار دلار و واردات کالای ایران از آمریکا به بیش از ۴۰ میلیون دلار رسید. این در حالی است که ارزش تجارت کالایی ایران و آمریکا در مدت زمان مشابه در سال قبل به بیش زا ۷۸ میلیون دلار رسیده بود.

با این حساب ارزش تجارت ایران و آمریکا، صادرات ایران به آمریکا و واردات ایران از آمریکا در چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتیب حدود ۴۷،۴۴ و ۴۷ درصد کاهش یافت.

کشمش، زعفران، فرش و کتاب کل صادرات ایران را به آمریکا در این مدت تشکیل دادند. از آن سو کره، مکمل های دارویی و غذایی، خمیر چوب، اسپرم، تخم سبزیجات، ورق آلیاژی، دستگاه های محرک ماهیچه قلب و دستگاه ها و ماشین آلات مورد استفاده در پزشکی نیز عمده ترین محصولات صادراتی آمریکا به ایران محسوب می شوند.

نکته جالب اینجاست که ایران و آمریکا اگرچه روابط تجاری چندانی با یکدیگر ندارند اما در چهار ماهه نخست امسال آمریکا دومین مبدا اصلی واردات کره ایران بود. ایران در این مدت بیش از ۲۸۰۰ تن کره بسته بندی شده به صورت بسته های بیش از ۵۰۰ گرم به ارزش بیش از ۱۲ میلیون دلار از آمریکا وارد کرد. با وجود این میزان واردات هنوز حجم زیادی کره به دلیل ابهام ارزی به وجود آمده در گمرک انباشت شده و به آن اجازه ترخیص داده نمی شود.

به طور کلی نگاهی به تجارت کالایی ایران و آمریکا در چهار ماهه امسال نشان می دهد که محصولات غذایی، دارویی و پزشکی فصل مشترک تجارت دو کشور در این مدت بوده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات