وزیر جدید راه و شهرسازی وعده افتتاح آزادراه تهران-شمال را تا پایان دوران وزارتش داده، وعده ای که البته شش وزیر پیش از او نیز تاکید بسیاری بر آن می کردند.

  ترکان، حجتی، مرحوم دادمان، خرم، بهبهانی، نیکزاد و سرانجام آخوندی. اینها کسانی بوده اند که در ۱۸ سال اخیر در قامت وزرای راه و ترابری و راه و شهرسازی با یکی از پیرترین پروژه های راهسازی ایران سرکار داشته اند. آزادراه افسانه ای که با وجود وعده های فراوان فعلاً یک چهارم آن به بهره برداری رسیده است.

در دوران وزارت اکبر ترکان اقدام چندانی در خصوص ساخت این آزادراه صورت نگرفت، اما از دوران وزارت خرم تا همین امروز تمام وزرا وعده های متعددی برای زمان ساخت و بهره برداری از این پروژه داده اند. سال ۸۲ خرم اعلام کرد قطعه ۴ آزادراه حد فاصل مرزن آباد تا چالوس سال ۸۳ به بهره برداری می رسد.

سه سال بعد که رحمتی جایگزین خرم در وزارت راه و ترابری شده بود، وعده ای دیگر داد: قسمت پر تردد آزاد راه تهران-شمال یعنی کن به گچسر تا آخر سال ۸۷ به پایان می رسد و تمام تلاش ما این است که تا پایان دولت نهم کار احداث این آزاد به پایان برسد. این دو وعده رحمتی هیچگاه عملی نشد تا جانشین وی تیرماه سال ۸۸ درباره این آزادراه بگوید: در سال های آینده مردم می توانند ظرف ۴۰تا ۵۰ دقیقه از تهران به شمال بروند.

البته شیوه حمید بهبهانی به عنوان آخرین وزیر راه و ترابری ایران با پیشینیان خود متفاوت بود. پدر راه ایران تلاش کرد با بازدیدهای سرزده تحرکی به آزادراه تهران-شمال بدهد، اما استاد احمدی نژاد نه تنها نتوانست برای این پروژه کاری انجام دهد که دو سال بعد به دلیل چند پروژه نیمه تمام و تعدادی سقوط هواپیما استیضاح شد.

علی نیکزاد، وزیر وقت مسکن و شهرسازی که حکم سرپرستی بر وزارت راه و ترابری را از دست رئیس جمهور سابق گرفته بود به سبک و سیاق وزرای قبلی وعده افتتاح مناطق ۳ و ۴ را داد و تاکید کرد کل پروژه تا پایان دولت دهم به بهره برداری می رسد.

با وجود دو سال جنگ رسانه ای نیکزاد با بنیاد مستضعفان به عنوان مجری آزادراه تهران-شمال، وی وقتی در مراسم تودیع خود و معارفه وزیر جدید راه و شهرسازی لوح تقدیر را از جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری گرفت که افتتاح نصفه و نیمه قطعه ۴ آزادراه تهران-شمال را در کارنامه کاریش ثبت کرد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز با پیشینه مسکنی در گفت وگو با تسنیم با تاکید بر این که یکی از اولویت های کاری ام آزادراه تهران-شمال است، افزود: مهم ترین بحث این پروژه مباحث مربوط به ساختارهای مدیریتی و سرمایه گذاری است.

وی با بیان این که باید گزارش پیشرفت این پروژه را دریافت کنم درباره زمان ساخت و بهره برداری این پروژه نیز گفت: آزادراه تهران-شمال جزو پروژه هایی خواهد بود که به آن توجه می کنم و در دوران مسئولیتم این پروژه افتتاح خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی این را هم گفت که جمعه (۸ شهریور) از آزادراه تهران-شمال بازدید خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، برای تسریع ساخت آزادراه ۱۲۰ کیلومتری تهران-شمال از مکانسیم های متعدد و متفاوتی استفاده شده است. به عنوان مثال بهبهانی به صورت سرزده از این پروژه بازدید می کرد و در دوران وی متمم قرارداد این آزادراه با چینی ها امضا شد. نیکزاد نیز با تضعیف شریک این وزارتخانه یعنی بنیاد مستضعفان سعی کرد نظر سرمایه گذاران بخش خصوصی را برای ساخت آزادراه جلب کند که البته همه این تلاش ها نافرجام ماند.

حال نوبت به وزیر اسبق مسکن و شهرسازی رسیده است که تغییر ساختار مدیریتی را راه نجات آزادراه افسانه ای می داند. آیا آخوندی می تواند وعده خود را عملی کند یا او نیز در مراسم تودیع احتمالی خود (سال ۹۶) حرفی درباره وعده هایش نمی زند؟
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات