پروژه مشترک کویت و عربستان برای توسعه میدان گازی آرش که ایران نیز در آن سهیم است برای مدتی نامعلوم متوقف شد.

به گزارش افکارنیوز، رویترز به نقل از یک مقام ارشد انرژی کویت اعلام کرد این کشور و عربستان سعودی پروژه مشترک خود برای توسعه میدان گازی الدوره را متوقف کرده اند.

میدان گازی الدوره که در آب های خلیج فارس قرار دارد بین سه کشور ایران، عربستان و کویت مشترک است. این میدان در ایران به نام میدان آرش شناخته می شود.

به گفته این مقام کویتی، اختلاف عربستان و کویت بر سر نحوه شراکت در گاز تولیدی از این میدان علت توقف پروژه مشترک دو کشور در این زمینه شده است.

کویت در سال ۲۰۰۰ به توافقی با عربستان برای توسعه این میدان در قالب پروژه ای مشترک دست یافت. پس از ۱۳ سال مذاکره پیشرفت چندانی در مذاکرات حاصل نشد تا این که این پروژه برای مدت نامعلومی کنار گذاشته شده است.

این مقام کویتی تاکید کرد: «کل پروژه متوقف است. بودجه آن هم متوقف است. در بودجه ۲۰۱۳/۲۰۱۴ هیچ رقمی برای انجام حفاری های جدید پیش بینی نشده است» .

بر اساس طرح بهره برداری از این میدان قرار بود گاز تولیدی در منطقه فراساحل تقسیم و از طریق دو خط لوله به دو کشور ارسال شود. اوایل سال ۲۰۱۲ دولت عربستان مقامات کویتی را تحت فشار قرار داد تا کل گاز تولیدی این میدان ابتدا به بندر خفجی در خاک عربستان ارسال شود و سهم کویت از آن جا به خاک این کشور انتقال داده شود.

کویتی ها به دلیل ملاحظات مربوط به امنیت عرضه با این پیشنهاد عربستان مخالفت کردند.

اما ارسال مستقیم گاز از میدان به خاک کویت نیز به دلیل وجود اختلافات ارضی بین شرکت های نفتی کویت به بن بست خورده است.

مقام ارشد صنعت انرژی کویت در این باره گفت: «مسئله موجود بین کویت و عربستان هنوز حل نشده است و همچنین نه موضوع نقطه دریافت گاز در خاک کویت» .

ذخایر میدان آرش یک تریلیون فوت مکعب گاز و ۳۱۰ میلیون بشکه نفت تخمین زده شده است. دولت کویت امیدوار است با توسعه این میدان بتواند روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از این میدان برداشت کند.

با وجود تلاش عربستان و کویت برای بهره برداری از این میدان مشترک، ایران تاکنون اقدامی مهمی را در این زمینه انجام نداده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات