رئیس کل سابق بانک مرکزی در گفت وگوی تفصیلی

رئیس کل سابق بانک مرکزی از ورود دسته چک های الکترونیکی تا پایان سال، لزوم بازنگری ترکیب شورای پول و اعتبار، نقدینگی ۴۷۴ هزار میلیارد تومانی تا نیمه مرداد و نزولی شدن رشد تورم خبر داد و ادعاهای سهم ۵۰ درصدی مسکن مهر در تورم و رشد منفی ۵،۴ درصدی اقتصاد در سال ۹۱ را رد کرد.

به گزارش افکارنیوز : محمود بهمنی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره ضرورت استقلال بانک مرکزی، اظهارداشت: تغییر رئیس کل بانک مرکزی و افراد برای بانک مرکزی استقلال نمی آورند بلکه قانون باید اصلاح شود.

وی افزود: اگر قوی ترین مدیران بانکی دنیا را بیاورند باز هم مجبور است در چارچوب قانون کشور و ترکیب فعلی شورای پول و اعتبار فعالیت کند. رئیس شورای پول و اعتبار تنها یک رای دارد و سایر افراد در شورا صاحب رای هستند که این باید اصلاح شود.

*ترکیب شورای پول و اعتبار باید اصلاح شود

رئیس کل سابق بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چه بخش هایی از قانون باید اصلاح شود، گفت: اول نحوه انتخاب رئیس کل و دوم اصلاح کامل ترکیب شورای پول و اعتبار؛ ترکیب همه شورا های پول و اعتبار در تمام دنیا را بررسی کنند تا به یک شکل مناسب برسند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر رئیس شورای پول و اعتبار در کنار چهار وزیر قرار می گیرد، در این شرایط رئیس شورا چه اقدامی می تواند انجام دهد، بنابراین حتما باید به تجربه سایر کشور ها در این بخش توجه شود.

بهمنی با اشاره به تلاش بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی اظهارداشت: از فروردین ماه سال جاری تلاش کردیم نقدینگی را به طور جدی کنترل کنیم به گونه ای که در نیمه مرداد رشد نقدینگی حدود ۳ درصد تا ۳.۲ درصد بود اما این عدد در مرداد سال گذشته حدود ۱۰ درصد بوده است که نشان می دهد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نقدینگی به یک سوم کاهش یافته است.

*رشد نقدینگی تا پایان سال به ۲۰ درصد می رسد

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری رشد نقدینگی به حدود ۲۰ درصد خواهد رسید، افزود: در صورت ادامه این روند و با توجه به اینکه تورم نقطه به نقطه نزولی شده، کاهش نرخ تورم را در ماه های آینده مشاهده خواهیم کرد.

رئیس کل سابق بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که برخی مسئولان جدید در مراسم معارفه از رشد شدید نقدینگی در دوره دولت نهم و دهم انتقاد می کردند آیا تفاوت محسوسی بین رشد نقدینگی در دوره مدیریت شما با دوره های قبلی وجود داشته است، گفت: نقدینگی با توجه به شرایط اقتصادی که قیمت ها روند صعودی داشته، رشد کرده است.

*نرخ ارز و رشد قیمت ها نقدینه خواهی در اقتصاد ایران را افزایش داد

وی افزود: وقتی قیمت های جهانی در حال افزایش است و نرخ ارز از ۱۲۲۶ تومان به ۲۴۷۷ تومان افزایش می یابد قطعا یک تولیدکننده و واردکننده اگر بیش از گذشته نقدینگی در اختیار نداشته باشد، کاهش شدید تولید خواهد داشت.

بهمنی تصریح کرد: اگر بخواهیم ظرفیت تولید حفظ شود، باید نقدینگی بیشتری به آن پرداخت می شد و به عبارت دیگر نقدینه خواهی در اقتصاد ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، بنابراین اگر نقدینگی بیش از اندازه کنترل می شد، قطعا به کاهش شدید تولید می انجامید.

*برخی تنها به تئوری هایی که در کتاب ها خوانده اند استناد می کنند

وی با تاکید بر اینکه نقدینگی بر اساس شرایط باید افزایش یابد، گفت: بعضی دوستان فقط براساس تئوری هایی که در کتاب ها خوانده اند صحبت می کنند ولی در اجرا با شرایط متفاوتی روبرو می شویم. بنده ۳۲ سال کار دانشگاهی کردم و همیشه آنچه که در کلاس درس گفته می شود با توجه به وجود متغیرهای متعدد تاثیرگذار، تفاوت دارد.

*اقدامات سال گذشته بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی

رئیس سابق شورای پول و اعتبار ادامه داد: در سال گذشته ۴۱ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت بانک مرکزی منتشر کردیم، ۹۵ هزار میلیارد ریال از بدهی بانک ها کاهش یافت و سکه فروختیم تا در نهایت رشد نقدینگی در سطح ۳۰.۸ درصد کنترل شود، البته این عدد خیلی بالا است اما با اقدامات صورت گرفته توانستیم بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم.

*نمی خواستیم با یک بخشنامه کل تسهیلات بانکی را قفل کنیم

وی با بیان اینکه برنامه بعدی ما این بود که رشد نقدینگی را کاهش دهیم، افزود: بانک مرکزی می تواند با یک بخشنامه کل تسهیلات بانک ها را قفل کند اما این اقدام به معنای رکود، بیکاری و تعطیلی بنگاه ها و در نهایت عرضه کمتر و تورم بالاتر است.

بهمنی افزود: مهم این است که بتوانیم تورم را با حفظ رشد اقتصادی کنترل کنیم تا در کنار آن نرخ بیکاری کاهش یابد؛ در غیر این صورت کنترل نقدینگی صرف مساله را حل نمی کند، مهم این است که نقدینگی در کدام بخش مصرف شود زیرا در صورت هدایت نقدینگی به سمت تولید، اشتغال افزایش یافته و عرضه کل تقویت می شود؛ این نقدینگی با نقدینگی که به سمت بازار های سوداگری و سفته بازی می رود، تفاوت دارد.

*نقدینگی تا نیمه مرداد ۴۷۴ هزار میلیارد تومان است

وی در پاسخ به به این سوال که آخرین عدد نقدینگی چقدر است، گفت: حجم نقدینگی در تا نیمه مرداد ماه حدود با احتساب ۳ تا ۳.۲ درصد رشد نسبت به پایان سال گذشته حدود ۴۷۴ هزار میلیارد تومان است.

*قطعا سهم مسکن مهر از پایه پولی ۵۰ درصد نیست

رئیس کل سابق بانک مرکزی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر اینکه ۵۰ درصد حجم پایه پولی کشور از محل خط اعتباری مسکن مهر بوده است، گفت: آمارها در حال حاضر در اختیارم نیست اما تسهیلات مسکن مهر با مصوبه دولت از طریق بانک مسکن پرداخت شده است که البته این موضوع بحث مفصلی دارد.

وی تصریح کرد: آیا نباید چند میلیون واحد مسکونی برای مردم ساخته می شد؟ این یک بررسی دقیقی را می طلبد اما این را باید در نظر گرفت که در یک سالی ممکن است با یک واحد پولی پروژه ای به بهره برداری برسد اما در سال های بعد همان پروژه دو واحد پولی هزینه بردارد.

بهمنی تاکید: این مساله کار کارشناسی دقیق تری می طلبد ولی سهم ۵۰ درصدی مسکن مهر از پایه پولی را تایید نمی کنم.

*آغاز کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه

رئیس کل سابق بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که با توجه به متغیرهای اقتصادی موجود، نرخ نزولی تورم، آغاز خواهد شد، گفت: روند کاهشی نرخ تورم نقطه به نقطه شروع شده و رشد نقدینگی به یک سوم دوره مشابه سال قبل است و اگر این شرایط ادامه یابد تا چند ماه آینده سیر نزولی نرخ تورم آغاز خواهد شد.

*رشد اقتصادی سال گذشته ۵.۴_ نیست

وی در پاسخ به این سوال که آمار رشد اقتصادی سال ۹۱ حدود منفی ۵.۴ درصد عنوان شده است، آیا بانک مرکزی در محاسبات خود به این عدد رسیده است، گفت: این ارقام براساس گفته برخی افراد است اما بانک مرکزی هنوز نرخ رشد اقتصادی سال ۹۱ را جمع بندی نکرده است.

بهمنی در پاسخ به این سوال که محاسبات اولیه بانک مرکزی، به عدد اعلام شده نزدیک بود؟ گفت: قطعا آنچه که اعلام شده، رشد اقتصادی سال ۹۱ نیست.

*چهار سال برای اصلاح قانون بانکداری بودن ربا وقت گذاشتیم

رئیس کل سابق بانک مرکزی درخصوص امکان محاسبه نرخ سود بانکی براساس بانکداری اسلامی، اظهارداشت: اگر بانکداری اسلامی به طور دقیق اجرا شود، نرخ سود دیگر وجود ندارد بلکه سهم سود به وجود می آید؛ اگر تسهیلات در قالب مضاربه باشد، سهم بانک و تسهیلات گیرنده از بازدهی حاصله تعیین می شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از عقود بانکی که مشارکتی هستند، نرخ سود معنا ندارد؛ نرخ در عقود مبادله ای مانند سلف، فروش اقساطی و جعاله است و در صورت اجرای درست بانکداری اسلامی تعیین نرخ سود مشخص برای بانک ها جایگاهی ندارد.

بهمنی در پاسخ به این سوال که در چند سالی که شما در بانک مرکزی بودید برای تحقق بانکداری اسلامی چه اقدامی انجام دادید، گفت: در این دوره قانون عملیات بانکداری بدون ربا در مدت چهار سال بررسی کارشناسی اصلاح کرده و به دولت ارسال کردیم تا در نهایت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

وی تصریح کرد: فکر می کنم دولت باید این لایحه را به مجلس ارسال کند تا در نهایت براساس این اصلاحات سیستم بانکی کشور به سمت بانکداری اسلامی حرکت کند.

*وضعیت ذخایر ارزی

وی درخصوص میزان ذخایر ارزی کشور، گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر چند صد تن ذخایر طلا را افزایش دهیم و ذخایر ارزی را به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برساینم که رشد ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد و منابع صندوق توسعه ملی بیش از ۳۲ میلیارد دلار است؛ بانک مرکزی توانست این اقدامات را انجام دهد و خدا را شاکریم که بانک مرکزی تواسنت این اقدامات را انجام دهد.

*رصد همه فعالیت های تجاری از طریق پرتال ارزی و مرکز مبادلات

وی با اشاره به راه اندازی مرکز مبادلات ارزی، گفت: هم اکنون نیازهای ارزی برای واردات با این مرکز و پرتال ارزی تامین می شود و تمام واردات و صادرات در پرتال ثبت می شود و دیگر هیچ تجارتی خارجی بدو نبت در پرتال ارزی صورت نمی گیرد.

*عرضه دست چک های الکترونیکی تا پایان سال

رئیس کل سابق بانک مرکزی با بیان اینکه در چند سال اخیر همه فرآیندهای بانکی، الکترونیکی شده است، گفت: چک های الکترونیکی جدید تا پایان سال به بازار خواهد آمد یکی از ویژگی های این دسته چک این است که دارنده آن برای وصول چک به هر شعبه در هر بانکی می تواند مراجعه کند.

وی ادامه داد: سیستم یکپارچه است و اگر برگ های دست چک تمام شد بلافاصله فرد می تواند دست چکی دیگر دریافت کند، زیرا سیستم ها با یکدیگر لینک شده و همه دریافت ها و پرداخت ها ثبت می شود.

بهمنی در خصوص قیمت ارز در بازار آزاد و پیش بینی تحولات این بازار در ماه های آینده، اظهارداشت: این مساله به شرایط سیاسی برمی گردد و زیرا مسائل روانی به شدت بر بازار تاثیر می گذارد.

*سرمایه بانک ها افزایش یافت و باز هم باید افزایش یابد

خبرنگار فارس پرسید: در دوره ای بانک مرکزی به دنبال افزایش سرمایه بانک ها با تدوین و ارسال لایحه ۱۵ میلیارد دلاری بود. اما مجلس به این لایحه رای نداد. در این مدت بانک مرکزی برای افزایش سرمایه بانک ها به ویژه برای بانک های دولتی چه اقداماتی انجام داد؟

بهمنی پاسخ داد: ما روش های دیگری را برای افزایش سرمایه بانک ها انجام دادیم به طوری که بانک ملی سرمایه خود را ۲۳ هزار میلیارد ریال به ۹۹ هزار میلیارد ریال افزایش یافت؛ همچنین بانک های خصوصی را مجبور کردیم حداقل سرمایه خود را به ۴ هزار میلیارد ریال افزایش دهند و از طرف دیگر سرمایه بانک مرکزی را از ۱۱ هزار میلیارد ریال به بیش از ۴۰ هزار میلیار ریال رساندیم.

وی تاکید کرد: هر چه سرمایه بانک ها بیشتر افزایش یابد، قدرت تسهیلات دهی بانک ها هم بیشتر خواهد شد و این به نفع اقتصاد کشور است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات