وقتی تورم همچنان رکوردشکنی می کند

بر اساس گزارش این مرکز که روز ۱۰ شهریور ماه منتشر شد، نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به مرداد ماه با ۱.۲ درصد افزایش به ۳۵.۱ درصد رسیده است. نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به تیر ماه ۳۳.۹ درصد اعلام شده بود.

گروه اقتصادی: طبق جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم مرداد ماه به ۳۵.۱ درصد رسید. این در حالیست که نرخ تورم نقطه به نقطه مرداد ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و به ۳۸.۴ درصد رسیده است.

به گزارش افکارنیوز ، بر اساس گزارش این مرکز که روز ۱۰ شهریور ماه منتشر شد، نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به مرداد ماه با ۱.۲ درصد افزایش به ۳۵.۱ درصد رسیده است. نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به تیر ماه ۳۳.۹ درصد اعلام شده بود.

در عین حال تورم نقطه به نقطه با ۰.۷ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۸.۴ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه تیرماه نیز نسبت به ماه پیش از آن ۲.۱ درصد کاهش یافته بود.

به گزارش این مرکز، شاخص گروه اصلی" خوراکی ها" نسبت به ماه مشابه سال پیش نیز با افزایشی ۵۰.۸ درصدی روبه رو بوده است.

نرخ تورم شهری در دوازده ماه منتهی به مردادماه امسال نسبت به دوره مشابه سال پیش ۳۵.۱ درصد بوده که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به تیرماه امسال ۳۳.۹ درصد افزایش داشته است.

در گزارش مرکز آمار ایران آمده است که شاخص گروه اصلی خوراکی ها در مرداد به ۲۰۸.۱ رسید که نسبت به تیرماه ۲.۱ درصد افزایش نشان می دهد. در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز شاخص در مردادماه به عدد ۱۵۳.۷ رسیده است. این شاخص در تیرماه ۱۵۱.۲ بوده است.

مرکز آمار ایران نرخ تورم در تیرماه را پیش از این ۳۳.۹ درصد اعلام کرده بود.

همچنین بر اساس این گزارش، دخانیات بالاترین نرخ تورم را به خود اختصاص داده است. شاخص قیمت دخانیات در مردادماه ۲۸۷/۰ اعلام شده که نسبت به ماه قبل ۱/۵ درصد افزایش داشته است. در ۱۲ ماه منتهی به مردادماه نسبت به دوره مشابه سال قبل، دخانیات با ۱۰۴/۴ درصد افزایش روبه رو بوده است.

پس از دخانیات، «سبزیجات» با ۷۶.۲ درصد و «چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه» با ۷۰.۷ درصد در مقام های دوم و سوم قرار دارند. نرخ تمامی این اقلام نسبت به ۱۲ ماه منتهی به تیر ماه افزایش داشته است.

در این میان اما دسته «گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آن ها» در مرداد ماه نسبت به ۱۲ ماه منتهی به تیر ماه دو درصد کاهش یافته و به ۴۸.۲ درصد رسیده و دسته «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» نیز با ۲.۳ درصد کاهش به ۴۵.۳ درصد رسیده است.


نرخ تورم در ایران یکی از بالاترین نرخ ها در میان کشورهای جهان به شمار می رود. به گزارش مرکز آمار ایران، در یک سال گذشته (از مرداد ۱۳۹۱ تا مرداد ۱۳۹۲) ، نرخ تورم ۱۲ ماهه، از ۲۵.۱ درصد به ۳۵.۱ درصد رسیده است که افزایشی ۱۰ درصدی را نشان می دهد.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بهمن ماه ۱۳۹۱ اعلام کرده بود که ایران به بدترین وضع تورمی خود در ۱۷ سال اخیر رسیده است. این مرکز آن زمان افزوده بود که ایران بالاترین نرخ تورم در خاورمیانه و رتبه ششم در جهان را دارد.

علی طیب نیا، وزیر اقتصاد ایران، به تازگی در یک گفت وگو" تورم و بیکاری" را دو چالش مهم اقتصاد ایران عنوان کرده و نقدینگی تزریق شده به بازار در جریان اجرای طرح موسوم به مسکن مهر را از مهم ترین عوامل افزایش تورم در کشور خوانده بود.

به گفته وی، رشد نقدینگی از ۶۷ هزار میلیارد تومان در دوران محمود احمدی نژاد به بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسید که" بخش زیادی از این نقدینگی به هیچ وجه به تولید نرسیده است. "

مرکز آمار ایران حدود ۵ ماه پیش اعلام کرد که نرخ تورم در سال ۱۳۹۱ از مرز ۳۰ درصد عبور کرد که این نرخ در ۱۷ سال گذشته در کشور بی سابقه بوده است. مرکز پژوهش های مجلس در آن زمان با استناد به نرخ تورم سال ۱۳۹۱ پیش بینی کرده بود که این نرخ در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۳۵ درصد خواهد رسید.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات