ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی بزرگترین بازار سنگ های قیمتی و فلزات گرانبهای صادراتی ترکیه بود.

  تازه ترین آمار منتشر شده درباره تجارت خارجی ترکیه حاکی از آن است که ارزش صادرات مروارید، سنگ های قیمتی و فلزات گرانبهای ترکیه در سال ۲۰۱۲ به ۱۶ میلیارد و ۳۲۷ میلیون و ۶۹۵ هزار و ۵۵ دلار رسید.

۴۰ درصد از کل صادرات ترکیه در این حوزه به ایران انجام شد. به طوری که در سال قبل ارزش صادرات سنگ های قیمتی و فلزات گرانبهای ترکیه به ایران به شش میلیارد و ۵۴۰ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۶۷۴ دلار رسید.

امارات با پنج میلیارد و ۶۲۹ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۷۵۵ دلار در رده دوم قرار گرفت و سوئیس نیز با یک میلیارد و ۳۰۶ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۵۹۶ دلار سوم شد. بریتانیا، عراق، کانادا، هند، روسیه، آلمان و آمریکا نیز از دیگر بازارهای بزرگ صنعت فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی ترکیه در سال گذشته بودند.

کشورمان در حالی طی سال گذشته میلادی بیش از شش میلیارد دلار فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی از ترکیه وارد کرد که در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۱ بیش از ۱.۳ میلیارد دلار نیز در این حوزه صادرات داشت.

در همین حال خبرگزاری رویترز براساس اطلاعات موسسه آمار ترکیه گزارش داد که ترکیه در دومین ماه سال ۲۰۱۳ میلادی حدود ۱۲۰ میلیون دلار طلا به ایران صادر کرد.

گزارش های منتشر شده نشان می دهد که ایران و ترکیه برخلاف تحریم های آمریکا به تجارت گاز طبیعی در قبال طلا ادامه داده اند.

پیشتر آمریکا از ترکیه خواسته بود تا به فروش طلا به ایران خاتمه دهد. با این وجود اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه آمار ترکیه نشان می دهد که این کشور در ماه گذشته میلادی بالغ بر ۱۱۷.۹ میلیون دلار طلا به ایران فروخت. در همین ماه ترکیه ۴۰۲.۳ میلیون دلار طلا نیز به امارات صادر کرد.

صادرات ماهانه طلای ترکیه به ایران در اوج خود در جولای سال گذشته به رقم ۱.۸ میلیارد دلار رسید که ۱۰ برابر بیش از میزان صادرات طلای ترکیه به ایران در فوریه امسال بود.

ترکیه بزرگترین مشتری گاز طبیعی ایران است و در ازای پول واردات گاز طبیعی از این کشور به ایران طلا می دهد. ترکیه به میزان زیادی به واردات انرژی به ویژه گاز از ایران وابسته است.

مجموع صادرات طلای ترکیه در فوریه ۲۰۱۳ با رشد ۱۸ درصدی نسبت به ماه قبل از آن بالغ بر ۵۵۱.۶ میلیون دلار شد. ترکیه در سال گذشته میلادی حدود ۶.۵ میلیارد دلار طلا به ایران صادر کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات