انجمن جهانی خودروسازان در تازه ترین گزارش بزرگترین خودروسازان جهان را در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد که در این بین ایران با تولید ۹۸۹ هزار و ۱۱۰ دستگاه انواع خودرو در جایگاه هجدهم دنیا قرار گرفت.

براین اساس تولید خودروی ایران در سال ۲۰۱۲ با کاهش ۴۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۱ مواجه شد. عنوان هجدهمی ایران در دنیا در حالی در سال ۲۰۱۲ بدست آمد که ایران در سال ۲۰۱۱ موفق به کسب رده سیزدهمی بزرگترین خودروسازان جهان شده بود.

در سال ۲۰۱۲ تولید خودروهای سواری و تجاری در ایران به ترتیب به ۸۴۸ هزار دستگاه و ۱۴۱ هزار و ۱۱۰ دستگاه رسید. همچنین به صورت تفکیک شده ایران در سال ۲۰۱۲ از نظر تولید خودروهای سواری در رده هفدهم و از نظر تولید خودروهای تجاری در رده نوزدهم جهان قرار گرفت.

ضمن این که سهم ایران از تولید جهانی خودرو در سال گذشته به حدود ۱.۱ درصد رسید. ایران در قاره آسیا نیز رتبه هشتم بزرگترین خودروسازان را بدست آورد.

براساس گزارش انجمن جهانی خودروسازان، چین در سال ۲۰۱۲ با تولید ۱۹ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۸۰۸ دستگاه عنوان بزرگترین خودروساز جهان را بدست آورد. آمریکا و ژاپن نیز به ترتیب با تولید ۱۰ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۸۸۴ دستگاه و ۹ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۷۱۱ دستگاه رده های دوم و سوم را بدست آوردند.

همچنین کشورهای آلمان، کره جنوبی، هند، برزیل، مکزیک، تایلند و کانادا نیز از نظر تولید خودرو در سال ۲۰۱۲ رده های چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادند.

کاهش ۴۰ درصدی تولید خودرو در ایران در حالی در سال ۲۰۱۲ رخ داد که در همین سال تولید جهانی خودرو با رشد ۵.۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۱ به ۸۴ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۲۰۹ دستگاه رسید.

نکته دیگر این که در سال گذشته مصر با نرخ کاهشی ۳۰.۹ درصد و اوکراین با نرخ کاهشی ۲۷.۱ درصد نیز از این نظر در رده های بعد از ایران قرار گرفتند. این در حالی است که بیشترین رشد تولید خودرو مربوط به کشورهای تایلند، اسلواکی و اندونزی به ترتیب با ۷۰.۳، ۴۰.۷ و ۲۷.۱ درصد بود.

با وجود کاهش ۴۰ درصدی تولید، ایران در سال ۲۰۱۲ از نظر تولید خودرو بالاتر از کشورهایی مانند اسلواکی، آرژانتین، ایتالیا، ایتالیا، رومانی، لهستان و مالزی قرار گرفت. در منطقه خاورمیانه ترکیه با تولید یک میلیون و ۷۲ هزار و ۳۳۹ دستگاه عنوان بزرگترین خودروساز منطقه را به خود اختصاص داد و ایران دوم شد.

کاهش تولید خودروی ایران در سال گذشته میلادی در حالی رخ داد که ایران در سال ۲۰۱۱ بهترین عنوان تاریخ صنعت خودروسازی خود یعنی عنوان سیزدهمی جهان را بدست آورده و بالاتر از کشورهای مطرحی مانند انگلستان، تایلند، جمهوری چک و ترکیه قرار گرفته بود.

  حدود دو ماه پیش با استفاده از آمار تولید کشورهای مختلف رتبه جهانی تولید خودروی ایران و میزان تولید خودروی کشورمان را در سال ۲۰۱۲ به ترتیب نوزدهم و ۹۸۷ هزار و ۷۳۲ دستگاه برآورد کرده بود که با توجه به نتایج گزارش جدید انجمن جهانی خودروسازان این برآورد به میزان زیادی درست از آب درآمده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات