یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به نوسانات قیمتی در بازارهای سکه و ارز، شرایط کنونی بازار را ناشی از تحولات سیاسی دانست و آن را به دلیل ساختارهای نامناسب اقتصاد کشور عنوان کرد.

  ابوالقاسم حکیمی پور استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی  اظهار داشت: در مدت کوتاهی که دولت جدید اداره امور را در دست گرفته می بینیم که یک روزنه امید در مردم به وجود امده و این مسئله را می توان در کوچه و خیابان به راحتی مشاهده کرد.

وی افزود: در دوران دولت گذشته رئیس جمهور حالت تهاجمی را در موضوعات داخلی و خارجی در پیش گرفته بود که این موضوع بازتاب های بسیار بدی را برای کشور در پی داشت؛ همچنین دولت گذشته در اعلام آمار و ارقام اطلاعات درستی نمی داد و مثلا اعلام می کرد که ما در سال گذشته یک میلیون شغل ایجاد کرده ایم در حالی که آقای روحانی گفت که بیشتر از ۱۴ هزار شغل ایجاد نشده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: همچنین در دولت گذشته این طور عنوان شد که ما رشد اقتصادی ۳ درصد داشتیم در حالی که الان می گویند ما نه تنها رشد اقتصادی نداشتیم بلکه رشد منفی ۴/۵ داشتیم؛ براین اساس باید گفت امارهایی که در گذشته بیان می شد، آمارهایی نزدیک به واقعیت نبود.

حکیمی پور گفت: البته در دولت گذشته افراد کارآمد در بحث خط مشی گذاری اقتصادی هم وجود نداشتند و اکثرا افراد توانمندی در این رابطه نبودند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما خیلی به گذشته کاری نداریم، افزود: البته اگر می خواهیم به سمت آینده خیزش برداریم باید یک پای ما در گذشته باشد.

*نظر بانک مرکزی این نیست که قیمت دلار به زیر ۳ هزار تومان برسد

حکیمی پور در ادامه گفت وگوی خود با فارس در مورد تاثیر مسائل سیاسی بر مسائل اقتصادی اظهار داشت: نکته ای که باید بار دیگر بر آن تاکید کنم این است که در حال حاضر یک روزنه امید در مردم ایجاد شده و این مسئله را می توان در مردم مشاهده کرد؛ همچنین ما شاهد کاهش نرخ سکه و ارز هم هستیم؛ البته نظر دولت این نیست که قیمت دلار به زیر ۳هزار تومان برسد؛ منظور از دولت خط مشی گذاران اقتصادی و بانک مرکزی است.

وی گفت: نظر خط مشی گذاران اقتصادی بر این است که نرخ تعادلی دلار حدود ۳ هزار و ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان باشد و در حال حاضر که نرخ دلار به زیر ۳ هزار تومان رسیده ناشی از التهابات و شرایط سیاسی است که باعث شده نرخ دلار تنزل پیدا کند.

وی اظهار داشت: ما کارشناسان اقتصادی اعتقاد داریم در عین حال که قیمت دلار پایین می آید پول ملی ما هم باید قدرت پیدا کند و البته همیشه ما آرزو داشتیم که ریال ارزش واقعی خود را داشته باشد و تقویت پیدا کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: البته نظر بانک مرکزی این است که نرخ دلار حدود سه هزار و ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان بماند که این نظر بانک مرکزی با نظر اعلام شده دولت تفاوت دارد؛ نظر ما بر این است که سعی شود تا نرخ ارز در بازار آزاد به نرخ ارز مبادله ای یعنی به حدود ۲هزار و ۵۰۰ تومان برسد تا بخش ارزی ما تک نرخی شود.

*تحولات اقتصادی نشات گرفته از تحولات سیاسی است

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: البته تجربه تاریخی هم نشان داده که نوسانات نرخ ارز باعث می شود که تورم ما به صورت لجام گسیخته افزایش پیدا کند؛ براساس تجربیات گذشته هر وقت که ما قیمت اقلام سوختی را افزایش دادیم نرخ تورم بین ۲ تا ۳.۵ درصد افزایش پیدا کرد ولی وقتی که نتوانستیم نرخ ارز را کنترل کنیم یک دفعه تورم ما به بالای ۳۰ درصد هم رسید و اخرین نرخ تورمی که ما در روزهای آخر دولت گذشته داشتیم ۴۴.۱ بود که در این رابطه ما مقام دوم را در جهان داریم.

حکیمی پور در ادامه اظهار داشت: بحثی که در حال حاضر وجود دارد این است افرادی که در کار خرید مواد اولیه هستند و یا با صادرات در ارتباط هستند فکر می کنند با هر ملاقاتی که بین مقامات ارشد ایران و آمریکا صورت بگیرد نرخ ارز کاهش پیدا می کند که البته همین طور هم هست، یعنی هر گونه رابطه حتی در حد سلام و علیک باعث کاهش نرخ ارز می شود.

وی اضافه کرد: البته ممکن است نظر مسئولان بانک مرکزی ما کاهش نرخ ارز نباشد ولی باید توجه کرد که این کاهش در دراز مدت به نفع دولت هم خواهد بود.

حکیمی پور در پاسخ به این سوال که آیا بنگاه های اقتصادی ما با توجه به شرایطی که شما گفتید باید منتظر تحولات سیاسی باشند گفت: نظر دولت فعلی این است هر گونه تحولات اقتصادی نشات گرفته از تحولات سیاسی است که البته دولت قبلی چنین نظری نداشت.

وی ادامه داد: نظر دولت فعلی نیز این است زمانی ما می توانیم به اقتصادمان سر و سامان دهیم که تحریم ها را پشت سر بگذاریم و حالت تهاجمی با جهان خارج نداشته باشیم؛ همچنین باید مشکل هسته ای کشور هم حل شود.

وی در همین رابطه افزود: معمولا کشورهایی که تک محصولی هستند و مانند ما اقتصادشان به یک محصول مثل نفت وابسته است دچار یک شکنندگی در اقتصاد هستند لذا همیشه آرزوی همه این بوده که اتکای بودجه ما به نفت کاهش پیدا کند که متاسفانه در طول سالهای بعد از انقلاب این اتفاق نه تنها سیر صعودی نداشت بلکه اتکای بودجه ما به نفت افزایش پیدا کرده است.

حکیمی اظهار داشت: طبق امارهایی که وجود دارد ما از حدود ۱۱۰ سال است که نفت تولید می کنیم و از کل درآمدهای نفتی این مدت ۷۵ درصدش مربوط به دوران آقای احمدی نژاد است و بقیه مربوط به ۸۰ سال قبل است ولی با این وجود نه تنها اقتصاد ما سر و سامان پیدا نکرد بلکه مردم هر روز فقیرتر هم شدند و اختلاف طبقاتی افزایش پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه گفت: با وجود افزایش درآمدهای نفتی ما طی سالهای گذشته متاسفانه وضعیت اقتصادی ما بهتر نشد و ما وضعیت بدتری را تجربه کردیم.

وی ادامه داد: نظر دولت فعلی این است تا زمانی که ما با جهان خارج تعامل نداشته باشیم در اقتصاد شاهد رکود خواهیم بود.

این استاد دانشگاه گفت: جهان امروز جهانی پر از رقابت است و باید به این نکته توجه کرد امروز آمریکا حتی به کشوری مثل ژاپن هم اجازه نمی دهد که به راحتی صادرات داشته باشد ولی اقتصاد ژاپن آنقدر قوی است که محصولات خود را به بازارهای جهانی می فرستد.

*در ایران سیاست تاثیر زیادی روی اقتصاد دارد

حکیمی پور با بیان اینکه ما قصد نداریم تسلیم آمریکایی ها شویم، افزود: ما شرایط و دیدگاه های خودمان را مطرح می کنیم و آنها هم شرایط و دیدگاه هایشان را مطرح می کنند؛ البته دیدگاه های انها بیشتر جنبه سیاسی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما سیاست چقدر روی مسائل اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود، اظهار داشت: در ایران سیاست تاثیر زیادی روی اقتصاد دارد؛ در حال حاضر باید گفت که مردم از شرایطی که در حال به وجود آمدن است راضی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایط کنونی بنگاه های اقتصادی ما باید منتظر تحولات سیاسی بمانند، گفت: ما نمی توانیم بگوییم که ما کارمان را انجام می دهیم و منتظر نمی مانیم که چه اتفاقی رخ می دهد. باید به این نکته توجه کرد که ما با یک سازمان دولتی طرف نیستم و بخش خصوصی طبیعتا به دنبال منافع خودش است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بین بخش خصوصی و دولتی تفاوت وجود دارد؛ بخش دولتی حافظ منافع عمومی است و در مقابل مردم پاسخگو است ولی بخش خصوصی حافظ منافع شخصی است نه حافظ منافع عمومی. بنابراین باید بین شرکت مخابرات و یک بنگاه اقتصادی تولید کننده شیر و لبنیات تفاوت قائل شد.

حکیمی پور اظهار داشت: بنگاه های اقتصادی و بخش خصوصی حواسشان را جمع کردند که کلاهشان را باد نبرد و منتظر این هستند به محض اینکه دلار دچار تغییر قیمت شود روی جیب آنها چه تاثیری می گذارد بر همین اساس ممکن است جنس خود را در انبار دپو کنند و به بازار ارائه ندهند.

*تاثیر گذاری یک ملاقات سیاسی بر قیمت ها ناشی از شکنندگی اقتصاد است

وی در پاسخ به این سوال که این موضوع در دراز مدت چه تاثیر بر اقتصاد کشور خواهد داشت، تاکید کرد: اثرات این موضوع بر اقتصاد کشور بسیار بد و مخرب است و در واقع این شکنندگی اقتصاد را می رساند که یک ملاقات ممکن است قیمت دلار یا اقتصاد کشور را زیر رو کند.

این استاد دانشگاه گفت: همه این مسائل نشان می دهد که ساختار اقتصادی ما یک ساختار بیمار است که باید برای حل آن چاره اندیشی کرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر خیلی از افراد خرید نمی کنند که این مسئله ناشی از برخی مسائل روانی است و اگر این رویه ادامه پیدا کند با مشکلات بشتری مواجه می شویم.

*اگر در نیویورک مذاکره ای رخ ندهد قیمت دلار افزایش پیدا می کند

حکیمی پور در خصوص سفر رئیس جمهور به نیویورک اظهار داشت: اگر در نیویورک هیچ اتفاقی نیافتد و صحبت و مذاکره ای نشود در روزهای آینده باید منتظر افزایش قیمت دلار باشیم و در حال حاضر همه منتظر هستند که ببینند چه اتفاقی در این سفر رخ می دهد.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: در حال حاضر ما حدود ۵ میلیون نفر بیکار در کشور داریم؛ دولت قبلی برای این مسئله قصد داشت تولید را افزایش دهد ولی با این وجود اشتغال ما افزایش پیدا نکرد چرا که از تولید به درستی حمایت نشد و سیستم بانکی همکاری لازم را در این رابطه با بخش تولید نداشت. لذا بخش تولید وارد بازار سرمایه غیر رسمی شد که نرخ سود تسهیلات آن هم بالا بود. در واقع در دولت قبل برای رفع بیکاری شعار حمایت از تولید سرداده شد ولی در عمل حمایتی از این بخش صورت نگرفت.

وی ادامه داد: مثلا قرار بود بخشی از درآمد هدفمندی یارانه ها به تولید اختصاص پیدا کند که این اتفاق نیفتاد، لذا رشد نقدینگی افزایش پیدا کرد و تورم هم زیاد شد.

*باید جاذبه های بخش تولید را بالا ببریم

حکیمی پور گفت: ما باید جاذبه های بخش تولید را بالا ببریم یعنی به گونه ای رفتار کنیم که جاذبه های بخش دلالی کم شود و جاذبه های تولید زیاد شود یعنی اگر بنده ۵ میلیارد تومان پول دارم فقط سکه نخرم چرا که در حال حاضر سود سکه بیشتر از سود تولید است و دولت باید کاری کند که بنده سرمایه ام را در بخش تولید استفاده کنم.

وی ادامه داد: در طول بیش از سی سال که از انقلاب می گذرد بخش تولید جاذبه نداشته است و هر کسی که کارخانه تاسیس می کرد وزارت اقتصاد اول از آنها مالیات می گرفت لذا تمایلی به سرمایه گذاری در بخش تولید وجود نداشت و افراد به جای تولید می گفتند که ما مواد اولیه وارد می کنیم و نیازی هم به گرفتن کارگر نداریم لذا این بخش جذابیت بیشتری داشت.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: متاسفانه در جامعه ما بسیاری از مردم به طریقی دلال شدند مثلا سکه را می گرفتند تا دو ماه بعد بفروشند تا قدرت خریدشان را نگه دارند و تقصیر دولت در این زمینه این است که جاذبه های بخش تولید را افزایش نداد.


*واردات ۷۰ درصد پارچه و ۶۰ درصد سیگار قاچاق به کشور

حکیمی پور خاطر نشان کرد: البته در این رابطه باید به مقوله قاچاق هم توجه کرد یعنی دروازه های کشور را بی حساب باز نکرد به طور مثال هم اکنون هفتاد درصد از پارچه های کشور از طریق قاچاق وارد می شود به همین دلیل در حال حاضر ما حدود ۳۲ کارخانه نساجی داریم که همه آنها در حال ورشکستگی هستند؛ همچنین ۶۰ درصد سیگار کشور قاچاق است لذا اگر ما قصد حمایت از تولید را داریم هم باید قانون وضع کنیم تا از لحاظ ورود و خروج در کشور شاهد نظم بیشتری باشیم و از سوی دیگر هم باید کیفیت را مد نظر قرار دهیم.

وی اظهار داشت: ما از سال ۱۳۴۶ به بعد که خودرو تولید می کنیم، تولیدمان حرفی برای گفتن نداشت و حتی در رقابت با خودروهای خارجی به ویژه خودروهای کره ای ما خیلی عقب هستیم در حالی که آنها بعد از ما تولید را شروع کردند و این نشان می دهد که ما به کیفیت تولید توجه نکردیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات