منابع آگاه ژاپنی اعلام کردند شرکت جی ایکس نیپون، بزرگترین مشتری ژاپنی نفت ایران، قصد دارد قرارداد خرید نفت از ایران برای سال آینده را تمدید کند اما میزان خرید خود را ۲۰ درصد (۱۰ هزار بشکه در روز) کاهش دهد.

به گزارش افکارنیوز ، رویترز اظهار کرد: یک منبع آگاه ژاپنی گفت، شرکت جی ایکس نیپون، بزرگترین مشتری ژاپنی نفت ایران قصد دارد در قرارداد سال آینده خود با ایران، خرید نفت از این کشور را به میزان حدود ۲۰ درصد کاهش دهد.
ژاپن، سومین مشتری بزرگ نفت ایران، از سال ۲۰۱۲ تاکنون تحت فشار آمریکا و اتحادیه اروپا، خرید نفت خود از ایران را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود گفت: «شرکت جی ایکس نیپون قصد دارد حدود ۲۰ درصد یعنی بیش از ۱۰ هزار بشکه در روز واردات نفت خود از ایران را بکاهد. »

پیش بینی می شود که جی ایکس نیپون، در سال آینده میلادی حجم واردات نفت از ایران را از ۷۳ هزار بشکه در روز در سال جاری به ۶۰ هزار بشکه کاهش دهد.

این منبع آگاه افزود، انتظار می رود که ایران و شرکت جی ایکس نیپون مذاکرات در خصوص قرارداد سال ۲۰۱۴ را در ماه نوامبر آغاز کنند.

برخی از تحلیلگران معتقدند، شانس زیادی برای اینکه توافق هسته ای احتمالی ایران و غرب منجر به افزایش قابل توجه صادرات نفت این کشور در کوتاه مدت شود، وجود ندارد.

تحلیلگران بانک بارکلیز در یادداشتی نوشتند: «به رغم اظهارات بسیار معتدل تر از سوی مقامات تهران در تابستان امسال، اینکه طی مسیر رسیدن به یک توافق دیپلماتیک پایدار منجر به بازگشت نفت ایران به بازار شود، از نظر ما کاملا مخاطره آمیز است. »

ژاپن واردات نفت خود از ایران را در سال گذشته میلادی ۴۰ درصد کاهش داد و به ۱۸۹ هزار و ۷۶ بشکه در وز رساند. مجموع واردات نفت ژاپن در همین بازه زمانی ۲.۷ درصد رشد داشت و در این میان، کشورهایی مانند عربستان، قطر و کویت جای خالی نفت ایران را برای ژاپن پر کردند.

بر اساس آمارهای وزارت تجارت ژاپن، این کشور در ماه جولای ۱۷۲ هزار و ۴۷ بشکه در روز از ایران نفت وارد کرد که ۱۸ درصد نسبت به ماه ژوئن افزایش داشت، اما مجموع واردات نفت ژاپن از ایران در بازه زمانی ژانویه تا جولای ۱۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۱۸۳ هزار و ۹۱۴ بشکه در روز رسید.

دیگر خریداران ژاپنی نفت ایران معمولا قراردادهای واردات سالیانه نفت را بر اساس سال مالی منعقد می کنند که مذاکرات در مورد این قراردادها در اواسط فوریه هر سال آغاز می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات