دبیرکل مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران از نامه نگاری با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ابطال مصوبه طرح استاد شاگردی نوین خبر داد و گفت: اجرای این طرح کار بدون مزد را ترویج داده و از مصادیق آشکار کار اجباری است.

به گزارش افکارنیوز ، آرش فراز دبیرکل مجمع عالی نمایندگان کارگران در گفتگو با مهر از نامه نگاری با علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ابطال" طرح استاد شاگردی نوین" خبر داد و گفت: در قالب نامه ای سرگشاده مخالفت با طرح استاد و شاگردی به وزیر کار نامه نوشته و خواستار ابطال این طرح شدیم.

متن نامه سرگشاده به وزیر تعاون، کار و رفاه

" وزیر محترم تعاون، کار و امور اجتماعی - جناب آقای ربیعی
با سلام و احترام

همانگونه که آگاه هستید دستورالعمل آموزش به روش" استاد شاگردی" مصوب وزارت کار دولت دهم در چهاردهم شهریور ماه ۱۳۹۱ جهت اجرا ابلاغ شد. از آنجا که روند تصویب این طرح و مفاد آن خلاف قانون اساسی و ناقض حقوق کار و نافی قانون کار جمهوری اسلامی ایران است و با موازین بین المللی و مقاوله نامه های مرتبط از جمله مقاوله نامه ۱۰۵ درباره لغو کار اجباری و مقاوله نامه ۱۴۲ درباره توسعه منابع انسانی (که موضوع آن تدوین سیاست و برنامه در زمینه راهنمایی های شغلی و آموزش های حرفه ای به وسیله دولت های عضو است) مغایرت دارد. با توجه به موارد بالا و بنا به دلایل زیر این طرح را غیرقانونی دانسته و خواهانِ ابطال آن هستیم.

۱-" طرح استاد شاگردی نوین" مصوب وزارت کار دولت دهم و هر طرح دیگری که وظایف دولت در قبال قانون اساسی و قانون کار را نقض کند از اعتبار ساقط و فاقد وجاهت قانونی است.

۲- دولت موظف به اجرای بی کم و کاست قانون کار است و هرگونه تغییر در قانون کار باید طی لایحه پیشنهادی که ضمن رعایت ۳ جانبه گرایی و پس از موافقت شرکای اجتماعی در شورای عالی کار رسمیت می یابد را جهت تصویب به مجلس قانونگذار ارائه دهد. دولت نمی تواند به تصویب مصوبات مغایر با قانون کار و قانون اساسی (تحت هر عنوان) دست زند.

۳- حتی در صورت لزوم تصویب هرگونه طرح، آیین نامه اجرایی، اصلاحیه، الحاقیه، دستورالعمل، شیوه نامه و غیره؛ این موارد باید در چارچوب وظایفی که قانون اساسی و قانون کار به عهده دولت گذاشته است اجرا شود.

۴-" طرح استاد شاگردی نوین" خلاف اصل ۲۸ و ۲۹ قانون اساسی و مغایر با مقاوله نامه های ۱۰۵ و ۱۴۲ سازمان بین المللی کارکه دولت جمهوری اسلامی ضمن پذیرش؛ متعهد به اجرای آن شده، است. این طرح، کار بدون مزد را رواج داده و موجب بهره کشی فرد از فرد می شود که از مصادیق آشکار کار اجباری است.

۵- این طرح نقض هرگونه مقررات در روابط کار و تامین اجتماعی را درباره کارگران در هر شرایط سنی قانونیت بخشیده و اجرای آن امنیت شغلی و ایمنی و بهداشت کار را در واحدهای کار و تولید از بین می برد.

۶-" طرح استاد شاگردی نوین" مبحث پنجم از فصل سوم قانون کار (شرایط کار نوجوانان از ماده ۷۹ الی ماده ۸۴) و مبحث اول فصل پنجم (کارآموز و مراکز کارآموزی از ماده ۱۰۷ الی ماده۱۱۸) را نقض کرده و تاکید و صراحت دارد که شاگردان در مدت زمان آموزش از شمول قانون کار و قانون تأمین اجتماعی خارج بوده و موضوع در قرارداد طرح تصریح می شود (بند ۷ ماده ۵ طرح مذکور) .

۷-" طرح استاد شاگردی نوین" لزوم انعقاد هر گونه قرارداد جامع ومانع بین طرفین را به کلی منتفی می داند و به بهانه آموزشی بودن طرح مقرر می دارد: «… هیچ مبلغی تحت هر عنوان از جمله مزد و حقوق توسط استادکار به شاگرد پرداخت نمی شود. » (بند ۱۰ ماده ۵ طرح) .

۸- در ابعاد ملی" طرح استاد شاگردی" در تعارض جدی با توسعه گرایی با محوریت توسعه انسانی است. فصل پنجم قانون کار امر آموزش و اشتغال توامان و در راستای توسعه انسانی نیروی کار و به منظور اشتغال مولد تدوین و تصویب شده است. برابر ماده ۱۰۷ این قانون؛ وزارت کار مکلف است امکانات آموزشی لازم را در اجرای اهداف قانون اساسی و به منظور اشتغال مولد و مستمر جویندگان کار و بالا بردن دانش فنی کارگران فراهم سازد. بدیهی است که آموزش و اشتغال از مهمترین عناصر زیر ساختی توسعه اجتماعی و اقتصادی است. در تصویب واجرای این دستورالعمل، ضمن خود مختاری دولت در به کنار نهادن وظایف قانونی و تخطی از قانون اساسی به بهانه کاهش تصدیگری؛ گرایش قوانین به سود توسعه خنثی و بی اثر خواهد شد.

از آنجا که دولت موظف به اجرای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است و اختیارات قانونی جهت تصویب آئین نامه، بخشنامه، اصلاحیه، الحاقیه و هرگونه دستورالعمل را جز در مواردی که قانون تعیین می کند؛ ندارد تصویب و ابلاغ این طرح (شیوه نامه! ) خارج از اختیارات دولت دهم بوده و ابطال آن تاکید برقانون مداری وزارت تحت امر جنابعالی و به طریق اولی از وظایف دولت است.

مصرانه خواستار ابطال فوری و بی قید و شرط" طرح استاد شاگردی نوین" و همچنین خواهان بررسی موارد به کارگیری این طرح و احقاق حقوق همه کسانی که ناگزیر از اجرای این طرح زیان دیده اند، هستیم. "
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات