اظهارات نسنجیده نارضایتی مردمی به همراه داشت:

نه تنها بازاریان بلکه مردم نیز از این اقدام سیف ناراضی هستند.

گروه اقتصادی: با اعلام سفر حسن روحانی به نیویورک و احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا، شوکی تنزل دهنده به قیمت ارزهای خارجی وارد شد تا جائی که طی چند روز قیمت دلار در حدود ۵۰۰ تومان کاهش یافت و هر دلار پس از مدت ها به زیر سه هزار تومان رسید.

به گزارش افکارنیوز ، اما این کاهش دوام نیاورد و سیف در اظهاراتی باعث شد که روند دلار را که می رفت به نرخ مبادلاتی آن نزدیک شود، معکوس شود و بار دیگر به سطح بالای ۳هزار تومان بازگردد.

از کارشناسی اظهارات سیف که بگذریم، نه تنها بازار بلکه مردم از این اقدام سیف ناراضی هستند. یکی از فروشنده های موبایل می گوید تا قبل از اظهارات سیف، قیمت ها در بازار موبایل همگام با کاهش دلار کاهش می یافت اما بعد از این اظهارات قیمت ها دوباره نه تنها به حالت اول بلکه گران تر شدند.

یک نفر دیگر نیز می گوید: " چرا وقتی روزی ۳۰۰تومان گران می شد کسی اظهار نظری نکرد و نگفت که قیمت ها غیرمنطقی بالا می رود؟ "

تصور عمومی از وضعیت بازار ارز در افکار عمومی مردم ایران این بود که قیمت دلار بعد از سخنرانی حسن روحانی و دیدار احتمالی او با رئیس جمهور آمریکا در پایه ۲۷۰۰ تومان ثابت خواهد شد اما به ناگاه با اظهار نظر رئیس بانک مرکزی ایران، قیمت ارزهای خارجی دوباره سیر صعودی خود را آغاز کرد و ظرف مدت یک روز قیمت دلار به بالای ۳۱۰۰ تومان بازگشت.

یکی از فروشندگان ارز در بازار تهران تاکید می کند که پس از اظهارات سیف با وجود تماس تلفنی اوباما با روحانی، قیمت دلار در بازار تهران به ۳۱۵۰تومان نیز رسید.

روز دوم مهرماه رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد: «ما احساس می کنیم که الان نرخ دلار در کف بازار قرار دارد و دلیلی برای کاهش بیشتر آن در بازار آزاد وجود ندارد» . به محض منتشر شدن اظهارات رئیس بانک مرکزی، متقاضیان خرید ارز به صرافی ها هجوم برده و قیمت تمامی ارزهای خارجی افزایش چشمگیری یافت.

به گفته یکی از صرافان چهارراه استانبول بعد از گفته های سیف، کسانی که ارز خانگی داشتند دیگر برای فروش به بازار هجوم نیاوردند و ترجیح دادند ارزهای خود را در قیمت بالاتری به فروش برسانند. از سوی دیگر متقاضیانی بودند که برای کسب سود بیشتر دلار ۲۹۰۰تومانی خریدند تا در گرانی ارز بفروشند. مجموع این عوامل دست به دست هم داد تا قیمت دلار از سطح ۳هزار تومان پایین تر نیاید.

گرچه اظهارات سیف باعث شد بازار ارز آشفته تر از قبل شود اما روز بعد، سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران مختلف درباره صحبت های ولی الله سیف پیرامون نرخ ارز گفت: «سخنان ایشان به این مفهوم نیست که دولت به دنبال افزایش ارز باشد بلکه دولت اصلا چنین قصدی ندارد و خواهان ثبات بخشیدن به بازار ارز است. »

البته نوبخت صحبت های رئیس بانک مرکزی را به شیوه دیگری تایید کرد و گفت: «ما متناسب با ثبات بخشی اقتصاد و کنترل نوسانات می توانیم نرخ تعادلی قیمت ارز را مشخص کنیم گرچه چند ماه گذشته نشان داده که ارز قیمت خود را حدود سه هزار تومان تنظیم کرده است. »

به نظر می رسد درک اقتصادی مردم نسبت به سال های قبل بسیار بالاتر رفته است. یکی از افرادی که با شبکه خبر تماس گرفته است می گوید که رییس بانک مرکزی نباید قیمتی برای ارز تعیین کند چرا که قیمت ها در بازار را باید میزان عرضه و تقاضا تعیین کند و نه رییس بانک مرکزی. " یکی دیگر از کابران صفحات اجتماعی نیز نظری مشابه دارد. به عقیده او: " به آقای سیف ربطی ندارد که آیا قیمت در بازار منطقی است یا نه. بازار منطقش را برای کسی توضیح نمی دهد و دولت اجازه ندارد برای چیزی در بازار کف و سقف تعیین کند. "

یکی از جوانان حاضر در چهارراه استانبول اظهارات خود را اینگونه بیان می کند: طبق گفته های سیف جو مثبت سیاسی تاثیر پایداری در بازار ارز نخواهد داشت؛ اگر تاثیرش پایدار نبود پس چرا رییس بانک مرکزی باید به اظهاراتش جو بازار را به هم بریزد و خواهان افزایش نرخ ارز شود؟

این اظهارات سیف هم اکنون کابوسی برای دولت یازدهم شده است. در بین کامنت های یکی از سایت های خبری، یکی از خوانندگان می پرسد: رییس بانک مرکزی به فکر مردم است یا ضرر دلالان؟

یکی از کاربران صفحات اجتماعی نیز نوشته است: یکی از وظایف اساسی دولت، حفظ ارزش پول ملی کشور است، چرا باید رییس بانک مرکزی ارزش پول ملی را که در حال افزایش بود با گفته های خود دوباره بی ارزش کند؟
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات