همزمان با آغاز دیپلماسی و چانه زنی های بین المللی بین ایران و غرب، شمارش معکوس برای راه اندازی تاسیسات جدید صنعت گاز به منظور افزایش ظرفیت صادرات گاز ایران به ترکیه و اتحادیه اروپا آغاز شده است.

به گزارش افکارنیوز ، یکی از سناریوهای روی میز وزارت نفت به منظور احیای دیپلماسی انرژی، صادرات گازهای ترش ایران به قلب کشورهای اروپایی است از این رو در کنار آغاز مذاکرات، ایجاد زیر ساخت های انتقال و صادرات گاز هم در دستور کار قرار گرفته است.

یکی از یزرساخت های در دست اجرا ساخت تاسیسات الکتروکمپرسورگازی تبریز بوده که هم اکنون با گذشت ۵ سال از آغاز طراحی، ساخت و نصب اولین تاسیسات الکتروکمپرسورگازی، هنوز ساخت این ایستگاه جدید گازی به پایان نرسیده است.

با این وجود مسئولان شرکت ملی گاز ایران تاکید می کنند که به زودی عملیات راه اندازی و بهره برداری رسمی از تاسیسات جدید الکتروکمپرسورگازی تبریز به پایان خواهد رسید.

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز در حاشیه بازدید از تاسیسات جدید الکتروکمپرسورگازی تبریز با اشاره به برنامه ریزی برای تامین پایدار صادرات گاز ایران به ترکیه در فصل زمستان از راه اندازی تاسیسات جدید الکتروکمپرسورگازی تبریز در آینده ای نزدیک خبر داده و تاکید کرده است: این اولین تاسیسات الکتروکمپرسور صنعت گاز کشور است.

پیش بینی می شود در صورت تکمیل مراحل ساخت و بهره برداری از تاسیسات جدید الکتروکمپرسورگازی در تبریز ظرفیت صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه و سایر کشورهای اروپایی متقاضی گاز، از حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون مترمکعب فعلی به بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

یکی از مسیرهای ایران برای صادرات گاز به اروپا خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر بوده که تاکنون ساخت قطعه اول و دوم این خط لوله گاز از عسلویه تا اهواز به طول ۶۱۱ کیلومتر به پایان رسیده است.

از سوی دیگر در صورت ساخت قطعات سوم و چهارم خط لوله ششم سراسری گاز، امکان انتقال روزانه ۹۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به ترکیه و سایر کشورهای متقاضی در پایانه مرزی بازرگان فراهم شود.

در حال حاضر بخش عمده گاز تحویلی به ترکیه از مسیر خط لوله ۳۶۵ کیلومتری تکاب- شاهین دژ- میاندوآب با ظرفیت انتقال روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تا مرز بازرگان منتقل می شود.

در شرایط فعلی مراحل تکمیل خط لوله ۵۶ اینج ششم سراسری در قطعه سوم و چهارم در حال انجام بوده که این خط لوله از ظرفیت انتقال روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز تا مرز بازرگان را برخوردار است.

خط لوله نهم سراسری هم یکی دیگر از خطوط صادراتی گاز به ترکیه و سایر خریداران اروپایی گاز ایران بوده که اخیرا کنسرسیومی متشکل از بخش خصوصی، ساینوپک چین و یک شرکت روسی پیشنهادی برای تامین مالی و اجرای این پروژه به به روش B. O. O به شرکت ملی گاز ارائه کرده است.
در دولت دهم نمایندگان ویژه رئیس جمهور ساخت خط لوله یکهزار و ۸۵۰ کیلومتری نهم سراسری برای صدور مستقیم گاز ایران با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد و ۳۲۵ میلیون یورویی را تصویب کرده بودند.

بر اساس برنامه تعیین شده باید این خط لوله به منظور صدور مستقیم گاز تولیدی فازهای میدان مشترک پارس جنوبی به ترکیه و سپس اروپا در چهار قطعه باید در مدت سه سال در مدار بهره برداری قرار بگیرد که ساخت این لوله گازی هم با تاخیر روبرو است.

ظرفیت انتقال گاز طبیعی خط لوله نهم سراسری حدود ۱۱۰ میلیون متر مکعب در روز بوده که قرار است در ۴ قطعه اهواز- عسلویه به طول ۶۰۵ کیلومتر، اهواز- کرمانشاه به طول ۴۶۱ کیلومتر، کرمانشاه - میاندوآب به طول ۳۴۸ کیلومتر و میاندوآب - مرز بازرگان به طول ۴۳۶ کیلومتر ساخته شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات