رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: بابک زنجانی ادعای نیکو را درباره فروش نفت زیر سؤال برده و تقاضا کرده بود، در کمیته پیگیری کمیسیون انرژی درباره این پرونده حضور پیدا کرده و توضیحات خود را ارائه کند و به همین دلیل به این کمیته دعوت شد.

به گزارش افکارنیوز ، سید مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت ۳ یا ۴ ماه پیش کمیسیون انرژی کمیته ای تشکیل داد که موضوع بدهی بابک زنجانی به نفت را بررسی کند.

وی افزود: در این کمیته افراد مختلفی از شرکت ملی نفت، شرکت نیکو، وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات دعوت شدند و درباره این پرونده توضیحاتی ارائه کردند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به پرسشی درباره دلیل دعوت از زنجانی به این کمیته گفت: بین اطلاعات ارائه شده از سوی نهادهای نظارتی و شرکت نیکو تناقضاتی وجود داشت و در عین حال زنجانی هم حرف نیکو را زیر سؤال برده و به اعضای کمیته پیغام داده بود که این افراد صداقت ندارند و بنده کاره ای نبودم.

وی اضافه کرد: زنجانی گفته بود که من حرف هایی دارم و از کمیته خواسته بود اجازه دهند، با حضور در این کمیته پیگیری حرف خود را مطرح کند و اعضای کمیته هم وی را دعوت کردند.

میرکاظمی در پاسخ به این پرسش که تعامل نفتی با زنجانی از کی برقرار شده است، گفت: این اتفاق از یک سال پیش به این سو اتفاق افتاده و نکته جالب آنجا است که کسانی در اطراف این فرد حضور دارند که در همان ماجرای شبه سوآپ نیز دخیل بوده اند و امروز با تغییر دولت همه کاره وزارت نفت شده اند و افرادی که با آنها مخالف بودند را تعویض کرده اند.

وی تاکید کرد: این مساله جای نگرانی دارد که این افراد گرداننده وزارتخانه شده اند و افراد ناظر و پیگیری کنندگان این پرونده را برکنار کرده اند.

وزیر اسبق نفت در پاسخ به این پرسش که آقای عمادی معاون پژوهش شرکت ملی نفت گفته است که در زمان شما شرایط فروش نفت تغییر کرده و به افرادی که پالایشگاه نداشته اند، نیز نفت فروخته شده است، تصریح کرد: در زمان بنده تولید نفت نزدیک به ۴ میلیون بشکه در روز و شرایط فروش نفت بدون تغییر مانند قبل بود و بخش اعظم نفت بر اساس قراردادهای لانگ ترم (طولانی مدت) به پالایشگرها فروخته می شد.

میرکاظمی افزود: اگر شرایط فروش نفت به خریداران پس از دوره وزارت بنده کم یا زیاد تغییر کرده باشد، متاثر از تحریم ها و کاهش فروش و تولید نفت بوده است.

 به جز کمیته ای که ۴ ماه پیش درباره بدهی بابک زنجانی بابت وجوه ناشی از فروش نفت در کمیسیون انرژی تشکیل شده است، بیژن زنگنه وزیر نفت پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس در اواخر مرداد ماه سال جاری، از بدهی ۲ میلیارد دلاری زنجانی به وزارت نفت سخن گفته بود.

اگرچه ارقام بیشتری از میزان بدهی زنجانی بابت وجوه فروش نفت در سطح ۲.۸ میلیارد دلار نیز مطرح شده است، اما خود زنجانی می گوید کل معاملات نفت وی برای شرکت نیکو و نفت ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو بوده است که ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از این مبلغ در حساب های بانک وی در مالزی بلوکه شده و به دلیل قطع سوئیفت این بانک امکان انتقال آن به ایران را ندارد.

وی همچنین می گوید ۱۷.۵ میلیارد یورو از طریق بانک خود در مالزی برای ایران پول جابجا کرده و به پیمانکاران وزارت نفت پرداخت کرده، یا به ایران منتقل کرده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات