دسترسی به خدمات مالی مانند حساب های سپرده و دستگاه های خودپرداز در کشورهای در حال توسعه، در سال های اخیر گسترش یافته است.

به گزارش افکارنیوز ، همگامی با تکنولوژی یکی از تلاش های دولت های کشورهای مختلف می باشد.

افزایش تکنولوژی و فناوری برای افزایش رفاه مردم ضروری است، مخصوصا اگر این فناوری ها متعلق به خدمات مالی باشد.

از سال ۲۰۰۴ تعداد دستگاه های خودپرداز به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ فرد بالغ در کشورهای در حال توسعه، تقریبا دوبرابر شده است و به میانگین تقریبی ۲۲ درصد رسیده است.
این در حالی است که این رقم در کشورهای ثروتمند برابر با ۷۰ می باشد، تقریبا به مقدار ۷۰ درصد افراد جامعه، دستگاه های خودپرداز در اختیار مردم قرار دارد.

در بررسی انجام شده، دسترسی به دستگاه های خودپرداز در برخی از کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۱۲ مورد مقایسه قرار گرفته است.
در این گزارش کشورهای روسیه، برزیل، ترکیه، آفریقای جنوبی، چین، اندونزی، فیلیپین، نیجریه، هند، مصر، کنیا، زیمباوه، اوگاندا، عراق و سیرالئون مورد مقایسه قرار گرفته اند.

روسیه و برزیل در مقایسه با دیگر بازارهای در حال ظهور، دستگاه خودپرداز بیشتری نسبت به جمعیت خود فراهم کرده اند.

برزیل با حدود ۱۸۰ دستگاه خودپرداز به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ فرد بزرگسال، توانسته بیشترین رکورد را در میان کشورهای مورد مقایسه کسب کند.
اما با توجه به بررسی های بانک جهانی، کمتر از ۲ درصد بزرگسالان در این کشور از تلفن همراه برای دریافت پول استفاده می کنند.
پرداخت همراه  یک جایگزین مناسب و نوین برای سیستم های بانکداری سنتی محسوب می شود.

در کنیا که ۲۳۸۱ دستگاه خودپرداز (یعنی کمتر از ده دستگاه برای هر ۱۰۰۰۰۰ فرد بزرگسال) وجود دارد، بیش از دو سوم مردم از خدمات تلفن همراه استفاده می کنند واین کشور رکورد دار بیشترین مقدار استفاده از خدمات موبایل در بین کشورهای در حال توسعه مورد مطالعه می باشد.

همچنین رتبه دوم دریافت پول توسط خدمات تلفن همراه را اوگاندا با استفاده ۲۵ درصد مردم این کشور کسب کرده است.

در نمودار زیر، اطلاعات مربوط به استفاده از خدمات موبایل مربوط به سال ۲۰۱۱ می باشد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات