دلالی که خودش سازنده است، چگونه می تواند بین خریدار و فروشنده بی طرف باشد؟

 به گزارش افکارنیوز ، اتحادیه مشاوران املاک برای سر و سامان بخشیدن به اوضاع و احوال بازار مسکن از علمای قم درخواست کمک کرد. محمدرضا اعوانی در پاسخ به سوال مبنی براینکه به چه دلیل برخی بنگاهداران املاک که فقط وظیفه واسطه گری بین متقاضیان در بازار مسکن و وصل کردن خریدار و فروشنده به هم را دارند، با سازنده ها یا انبوه سازان مشارکت می کنند؟ گفت: متاسفانه مساله ای که چندین سال است بنده به آن اشاره می کنم و هیچ گوش شنوایی نیست، «سرمایه بر بودن ملک در مملکت ما است» به همین خاطر از علمای قم خواهش دارم که با وضع مقررات شرعی و قانونی جدید، ملک را از سرمایه به کالا تبدیل کنند.

از سوی دیگر، در همین زمینه عده ای از مشاوران املاک هم که تنها به عنوان دلال در بازار مسکن فعالیت دارند از هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک چنین درخواستی دارند که مجوز کسب این دسته از بنگاهداران را که در مشارکت در ساخت و ساز دست دارند، باطل کنند یا اینکه اتحادیه مشاوران املاک، این دسته از بنگاهداران را به طور علنی به بازار مسکن به عنوان مشارکت کننده در امر ساخت و ساز معرفی کنند تا متقاضیان مسکن برای عقد معامله و تنظیم قرارداد به مشاوران املاکی که واقعا واسطه گر هستند، مراجعه کنند؛ زیرا بنگاهداری که از یک طرف با سازنده  شریک است و از سوی دیگر بین مالک و متقاضی باید واسطه باشد، بعید به نظر می رسد که قدمی به نفع متقاضی بردارد.

مدیر سابق هیات مدیره سامانه املاک و مستغلات درباره اظهارات بنگاهداران منتقد تاکید کرد: این امر به وضوح در بازار مسکن جریان دارد و این دسته از مشاوران املاک با نصب برچسب هایی  روی شیشه ملک تجاری خود با عنوان «مشارکت در ساخت» از افرادی که قصد دارند ملک شان را نوسازی کنند، اعلام می کنند که برای سپردن ملک خود به سازنده به ما مراجعه کنید، در حال فعالیت در بازار مسکن هستند و تصمیم دارند از طریق بنگاهداری به هر نحوی کاسبی کنند. وی خاطر نشان کرد: بخشی از سوداگری وحباب قیمت در بازار مسکن به این دسته از مشاوران املاک برمی گردد.

محمدرضا اعوانی از بنگاهدارانی که در امر ساخت وساز به عنوان شریک با سازنده و از سوی دیگر بین طرفین معامله در بازار مسکن وساطت می کنند به عنوان شریک دو طرف معامله یاد کرد، زیرا مشاوران املاک فعال در ساخت وساز معمولا با چند سازنده توافق و همکاری دارند و هنگامی که مالکی ملک خود را به این مشاوران املاک برای نوسازی می سپارد، مشاوره املاک ملک را به دست سازنده خود می سپارد و وی علاوه بر دریافت حق کمیسیون واسطه گری از مالک و سازنده، چند درصدی را به عنوان پورسانت از آنها دریافت می کند مشخص است که چنین مشاوری نمی تواند در معامله به سود خریدار یا متقاضی برای دیگر واحدهای آن ملک نوسازی شده قدمی بردارد!

مشاور اتحادیه مشاوران املاک در ادامه افزود: همکاری بنگاهدار و سازنده به آشفتگی بازار مسکن دامن می زند و الان هم شاهد چنین اتفاقی در بازار مسکن هستیم و برای رفع این معضل اتحادیه مشاوران املاک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی باید برای تفکیک وظایف اعمال قانون کنند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات