یک عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تاثیر کاهش قیمت ارز بر قیمت کالاها در بازار، گفت که دوره یک تا سه ماهه برای این روند متصور است.

به گزارش افکارنیوز ، اسماعیل جلیلی در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر آنی افزایش قیمت ارز بر قیمت کالاها، یادآور شد: در زمان افزایش قیمت ارز به دلیل اینکه انتظار تورمی در جامعه ایجاد می شود، بنگاه های تولیدی در اولین اقدام سعی می کنند قیمت تمام شده محصول شان را بر اساس هزینه ها و نرخ ارز جدید محاسبه کنند و به فروش برسانند که ایراداتی به این امر وارد است.

وی افزود: وقتی روند قیمت ارز در بازار سیر نزولی به خود می گیرد، انتظار می رود که این اتفاق رخ دهد و کاهش قیمت ارز به کاهش قیمت کالاها بینجامد اما به دلیل اینکه این امر باعث کاهش دارایی شرکت ها و موسسات می شود، آنها عملا به این موضوع ورود نمی کنند اما اگر در ادامه سیر نزولی قیمت ارز ادامه یابد و مواد اولیه و واسطه ای با قیمت ارز ارزان تر وارد کشور شود می توان انتظار داشت که قیمت فرآیند تولید کاهش یابد.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس خاطرنشان کرد: در زمان سیر نزولی قیمت ارز این امر به سرعت روی قیمت تمام شده کالاها اثر نمی گذارد زیرا وقتی ارز ارزان می شود، مواد اولیه باید خریداری شود و به خط تولید آورده شود و قیمت تمام شده کالا بعد از مدتی کمتر از قبل شود که یک دوره یک تا سه ماهه برای آن متصور است بنابراین کاهش ارز به سرعت روی کالاها تاثیرگذار نیست و باید در این رابطه نظارت لازم صورت گیرد.

جلیلی خاطرنشان کرد: کاری که تنظیم بازار باید انجام دهد همین است که در بخش هایی که کالایی با نرخ ارز پایین تر وارد می شود، تعیین قیمت بر اساس نرخ ارز ارزان باشد البته نظارت هایی وجود دارد اما انتظار ما این است که این کاهش قیمت به سرعت اتفاق بیفتد که این چنین نیست.

وی در پایان گفت: در زمان افزایش قیمت ارز است که باید نظارت لازم انجام شود و ما اجازه ندهیم که قیمت ها یک دفعه رشد کنند. البته در چنین شرایطی برخی معتقدند کالاهایی که با قیمت ارز کمتر، وارد شده باید به قیمت کمتری هم عرضه شود اما تولیدکنندگان این امر را هم باعث سرمایه خود می دانند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات