این روزها خودروسازان در حالی به دنبال چانه زنی برای افزایش دوباره قیمت تولیدات خود هستند که هیچ اقدام خاصی برای افزایش کیفیت خودروها نشده و مشخص نیست کدام نهاد قرار است جلوی افزایش قیمت ها در این بخش را بگیرد.

به گزارش افکارنیوز ، پس از رایزنی های طولانی خودروسازان و شورای رقابت بر سر قیمت گذاری خودرو، در نهایت خودروسازان به اجرای مصوبات این شورا تن ندادند و با استفاده از راه های فرار بسیار، تولیداتشان را با هر قیمتی که دلشان بخواهد عرضه می کنند.

در چنین شرایطی و با وجود نارضایتی مردم از عملکرد شرکت های خودروساز در عرضه محصولاتشان، باز هم مدیران صنعت خودرو به فکر دریافت مجوزی جدید برای افزایش قیمت تولیدات خود افتاده اند.

بر همین اساس، تقاضای قیمت گذاری دوباره قیمت ها بر اساس نرخ تورم ۶ ماهه از سوی خودرو سازان به شورای رقابت ارائه شده است.

به این ترتیب، خودروسازان در حالی برای دریافت مجوز رشد قیمت تولیداتشان دست به دامن شورای رقابت شده اند که اهمیت چندانی برای مصوبات قبلی این شورا قائل نشده و چندان به اجرای این مصوبات پایبند نبوده اند، به طوری که طی ماه های اخیر از هر ترفندی برای فروش محصولاتشان با قیمتی بالاتر از نرخ های مصوب استفاده می کنند از جمله عرضه اجباری برخی آپشن ها بر روی خودرو با قیمتی نامتعارف.

* خریداران بازار خودرو در آمپاس

در کنار تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو، بازار با نوعی بلاتکلیفی و رکود روبرو است و مشتریان بازار خودرو نمی دانند برای خرید خودرو باید چه کار کنند و چه زمانی اقدام کنند؟ به قول معروف، بازار و خریداران در شرایط «آمپاس» قرار گرفته اند و خودروسازان، گردانندگان اصلی این بازار هستند که با کاهش یا افزایش عرضه تولیدات خود، به بازار خودرو جهت می دهند.

از سویی، اختلاف بین شورای رقابت و سازمان حمایت و مشخص نبودن مسئول کنترل بازار و قیمت تولیدات شرکت های خودروساز باعث شده تا بازار بی سر و سامانی برای فروش خودرو شکل گیرد که هر چند بسیاری به ساماندهی این بازار با روی کارآمدن دولت جدید امیدوار بودند، اما تاکنون هیچ اقدام تأثیرگذاری برای مدیریت صنعت خودرو و بازار این کالا صورت نگرفته است.

در این میان، حتی مدیران دولتی در اظهارنظرهای خود طوری عمل نکردند که به کنترل قیمت ها در بازار بینجامد، بلکه جهت گیری آنها تا حدی رنگ و بوی حمایت از افزایش قیمت کارخانه ای خودروسازان دارد.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت در مورد چگونگی قیمت گذاری خودرو پیشتر به فارس گفته بود: شورای رقابت معتقد است که خودرو یک محصول انحصاری است و قیمت آن باید توسط این شورا مشخص شود، این در حالی است که صنعتگران معتقدند خودرو کالای انحصاری نیست و من نیز به این موضوع اعتقاد دارم.

وزیر صنعت در حالی خود را موافق با قیمت گذاری خودرو توسط خودروسازان نشان می دهد که تجربه قبلی خودروسازان در قیمت گذاری و کنترل بازار خودرو با شکست روبرو شد و در نهایت، دولت دوباره مسئول قیمت گذاری خودرو شد.

* افزایش قیمت خودرو با چه استدلالی؟

دلیل اصلی خودروسازان برای افزایش مجدد قیمت خودرو، نرخ های جدید تورم است که باید از سوی بانک مرکزی اعلام شود. این در حالی است که با وجود اعلام نرخ تورم برخی خودروها به ویژه خودروهای لوکس از سوی بانک مرکزی، شرکت های خودروساز هنوز نسبت به اصلاح قیمت تولیدات خود بر مبنای این نرخ های تورم اقدام نکرده اند و در اصل، محصولاتشان را با قیمت های مورد قبول خود عرضه می کنند.

با این وجود، حتی برخی کارشناسان نسبت به صحیح بودن نرخ تورم اعلامی برای خودروها از سوی بانک مرکزی معترض هستند و معتقدند نرخ واقعی تورم خودروها کمتر از ارقام اعلام شده، است.

از سویی، طبق وعده مسئولان دولتی اجرای برخی قوانین مانند قانون هدفمندی یارانه ها باید در نهایت باعث کاهش قمیت تمام شده تولیدات می شد که به گفته صنعتگران این هدف تاکنون محقق نشده و در برخی موارد نیز باعث بالا رفتن قیمت تولید محصولات شده است.

نوسان نرخ ارز و رشد قیمت تمام شده تولید خودرو نیز به عنوان دلیل اصلی خودروسازان برای رشد قیمت تولیداتشان مطرح است که لازم است دولت در جهت جبران این ایرادها اقدام کند تا مردم مجبور نباشند هزینه اجرای نامناسب چنین تصمیمی را بپردازند.

* «رشد داخلی سازی» واقعی بود یا شعار؟

در عین حال، خودروسازان همواره شعارهایی مبنی بر افزایش داخلی سازی در تولیدات خود و کاهش قیمت تمام شده را سر می دادند که در شرایط فعلی هیچ آثاری از آن در قیمت تولیداتشان دیده نمی شود.

پیشنهاد رشد قیمت خودرو در حالی از سوی خودروسازان پیگیری می شود که طی ماه های اخیر هیچ گزارش قابل توجهی از بهبود کیفی خودروها منتشر نشده و عملاً اتفاقی برای رشد کیفی این تولیدات صورت نگرفته است.

علاوه بر این، برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند خودروهای ایرانی از نظر کیفیت و ایمنی بسیار پایین تر از استانداردهای جهانی قرار دارند و به همین دلیل، ادامه فضای انحصاری فعلی صنعت خودرو به ضرر مصرف کنندگان خودروهای داخلی است.

عیسی امامی، عضو ناظر شورای رقابت در مورد تقاضای خودروسازان برای تعیین قیمت جدید خودروها بر اساس نرخ تورم ۶ ماهه، به فارس می گوید: درست است که تورم افزایش یافته و این مسئله بر تولید همه محصولات تأثیرگذار بوده است، ولی زمانی می توان افزایش قیمت خودرو را پذیرفت که این تولیدات، استانداردهای قابل قبولی را دارا باشند.

وی ادامه می دهد: این در شرایطی است که رئیس سازمان استاندارد از کیفیت خودروها ناراضی است، پس در این حالت افزایش قیمت خودرو مسئولیت سنگینی دارد و به ضرر مصرف کننده خواهد بود.

وی با بیان اینکه صنعت خودروسازی تحت تأثیر حمایت های دولتی است، معتقد است: قیمت خودرو فشار زیادی را به مصرف کننده وارد می کند و علاوه بر این، هزینه های جبران ناپذیر و مشکلات ایمنی را به همراه دارد.

امامی می گوید: خودروهای ایرانی نه تنها استانداردهای جهانی را دارا نیستند، بلکه از نظر رعایت استانداردهای ایمنی نیز با مشکل روبرو هستند.

وی می گوید: آزاد سازی قیمت خودرو مشروط به تولید خودروهای داخلی با استانداردهای جهانی است.

نظام الدین برزگری، رئیس سازمان استاندارد نیز با انتقاد از برخی حمایت های بی رویه از صنعت خودروسازی، به فارس می گوید: صنعت خودرو در ایران انحصاری است و با وجود تعرفه های نزدیک به ۱۰۰ درصد برای واردات خودرو، فضای رقابتی برای تولید کنندگان داخلی وجود ندارد و مردم مجبورند خودروهای داخلی را بخرند.

وی با بیان اینکه طراحی برخی از خودروهای تولید داخل مربوط به ۱۵ تا ۲۵ سال پیش است، معتقد است: این خودرو ها در دنیا از رده تولید خارج شده ولی تصمیم گیران ایران معتقدند که این خودروها همچنان باید در کشور تولید شوند.

در این وضعیت، مردم که اکثر آنها چاره ای جز خرید خودروهای ایرانی ندارند، همچنان منتظر سیاست گذاری دقیق و کارآمد از سوی دولت و به ویژه مسئولان وزارت صنعت برای صنعت خودروسازی هستند تا با مهار بازار افسار گسیخته خودرو، قدرت تصمیم گیری برای خرید خودرو را داشته باشند و از بلاتکلیفی نجات یابند.

قطعاً مهمترین خواسته مشتریان بازار خودرو، واقعی سازی قیمت خودروهای داخلی و ایجاد فضایی رقابتی برای آن است که این مسئله نه تنها فرضیه افزایش دوباره قیمت خودرو را رد می کند، بلکه بر لزوم کاهش قیمت ها نیز تأکید دارد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات